شنبه, 30 دی 1396 ساعت: 03:03
 
   

 
گزارش کامل/ نکوداشت «فرزانه فروتن»؛ زنده یاد دکتر کاظم معتمدنژاد در دانشگاه علامه طباطبایی مشاهده در قالب PDF چاپ فرستادن به ایمیل
نوشته شده توسط کشنا   
دوشنبه, 25 آذر 1392 ساعت 16:36

گزارش کامل:

نکوداشت «فرزانه فروتن»؛

زنده یاد دکتر کاظم معتمدنژاد در دانشگاه علامه طباطبایی


 

آژانس خبری کرمانشاه: همایش علمی بزرگداشت زنده‌یاد استاد دکتر کاظم معتمدنژاد با عنوان «فرزانه فروتن» در دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.

به گزارش گروه ارتباطات کشنا،در ابتدای این مراسم دکتر پناهی رئیس دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی گفت: همه ما در اینجا حاضر شده‌ایم که بزرگداشتی برای مقام علمی دکتر معتمدنژاد بگیریم و همه ما هم می‌دانیم که توسعه هر کشوری مرهون موقعیت و مقام دانشمندان آن کشور است.

دکتر پناهی با اشاره به این که در دین اسلام هم جایگاه بسیار ویژه و والایی برای اندیشمندان در نظر گرفته شده است، افزود:‌ از زبان پیامبر اکرم(ص) بیان شده است که «مرکب دانشمند از خون شهدا افضل‌تر است» وی از حضور تمامی شرکت کنندگان در این مراسم به ویژه دکتر خانیکی تشکر کرد و گفت: مراسم بزرگداشت استاد معتمدنژاد ۹ سال قبل هم با حضور ایشان برگزار شد و این بزرگداشت مقام استاد معتمدنژاد نشاندهنده قدردانی اهالی ارتباطات از زحمات و تلاش‌های بی‌شائبه ایشان است.

بنابراین گزارش سپس دکتر هادی خانیکی عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: به دوستان عزیز، خانواده همکاران، شاگردان و دوستداران زنده یاد استاد دکتر کاظم معتمدنژاد سلام و خیر مقدم می‌گویم، بنا بود که امروز که روز اول هفته پژوهش است به همت انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات و همکاری انجمن ایرانی جامعه اطلاعاتی، انجمن جامعه شناسی ایران و دانشگاه علامه طباطبایی همایش یک روزه‌ای با عنوان نکوداشت استاد دکتر کاظم معتمدنژاد، زمینه‌ها و مسایل مطالعات ایرانی ارتباطات و فرهنگ برگزار شود.

وی افزود: ولی دست اجل شتابنده تر از خواست و اراده دوستداران دانش و پژوهش و شیفتگان ادب و اخلاق او بود و مرگ پیکر رنجور استاد را در نیمه روز پنجشنبه ۱۴ آذر هم آغوش خود کرد و روز شنبه ۱۶ آذر که روز جوشش هویت و حقیقت در جان دانشجویان ایرانی و روز سوگ جهانی در مرگ ماندلا، مظهر انسانی و اخلاقی برای آزادی و رئوفت و آشتی بود، از همین جا که خانه‌اش بود، تشییع شد.

خانیکی با اعلام این که نکوداشت استاد به عمرش وفا نکرد تا تلاش آنان که می‌خواستند و می‌خواهند یاد علمی او را در هرجاکه نامی از دانش و پژوهش، تخصص و کار حرفه‌ای است، زنده نگاه دارند در نیمه راه بماند، افزود: نکوداشت استاد سو و سمت دیگری یافت و نباشد که بزرگداشت او راه و علامتی برای ادامه بینش ـ دانش در زمینه‌های مختلف ارتباطات از روزنامه نگاری، روابط عمومی، تا حقوق و اخلاق حرفه‌ای ومطالعات فرهنگی و جامعه اطلاعاتی باشد. استاد دانشگاه علامه طباطبایی با اعلام این‌که نکوداشت استاد صورتی سه‌گانه دارد، گفت: این مراسم هم بزرگداشت او است در جایگاه رسمی، هم یاد اوست در فضای عاطفی و هم طرح آرا و آثار اوست در حوزه علمی و تخصصی خانیکی اضافه کرد: این بزرگداشت را باید در امتداد همایش نکوداشت استاد در سال ۱۳۸۳ تعریف کرد که در همین دانشکده برگزار شد و لوح تأسیس دانشکده ارتباطات به یاد استاد بر دیوار نصب شد، اگرچه متاسفانه سال‌ها غباری از سیاست زدگی گرفت و گرفتار تعویق و تعلیق شد.

وی با اعلام این که فصلنامه علوم اجتماعی هم شماره ۲۹ و ۲۸ خود را به یادمان استاد اختصاص داد، افزود: موسسات و نهادهای دولتی، عمومی، علمی و تخصصی در سطح ملی و منطقه‌ای در این سال‌ها به نکوداشت دکتر معتمدنژاد پرداخته‌اند، اما هنوز جای خالی برای پرداختن به دانش و ادب مردی که از «مود» و بیرجند تا یونسکو و پاریس سرشناس بود و تاثیر گذارمانده است وجود دارد و برگزاری این نشست هم از باب پاسخ گفتن به همان ضرورت است.

خانیکی تاکید کرد: ما می‌خواهیم این نشستها بهانه‌ای، باشد برای توجه به حس تاریخمندی ارتباطات ناتمام نگذاشتن پروژه دانش ارتباطات در ایران، ما می‌خواهیم وجدان علمی استادان محققان و دانشجویان این حوزه به نام او و به یاد او بیدار شود و به اعتبار او که شناسنامه ارتباطات نوین در ایران است، کارهایی که او کرده ادامه یابد و کارهایی که او نکرده سامان پیدا کنند.

استاد دانشگاه علامه در پایان با اعلام این که می‌خواهیم ارج نامه او را منتشر کنیم، افزود: می‌خواهیم جایزه ملی معتمدنژاد در قالبی علمی مستقل و معتبر شکل گیرد، البته نباید شتابزده بود و مصادره به مطلوب کرد.

بنا به گزارش خبرنگار ما، دکتر مسجد جامعی وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس شورای شهر تهران سخنران بعدی این مراسم بود. او در سخنانی گفت: این مجلس بسیار ارجمند است که با تلاش شاگردان درخشان استاد معتمدنژاد آراسته شده است و این سپاس و قدردانی یادآور پرتویی از وجود نورانی ایشان بود که پیوسته حرمت‌دار بزرگان بودند و شما هم شاهد بودید که اصرار داشتند تا نام کسانی که در این زمینه تلاش داشتند پاس داشته شود.

وی افزود: استاد معتمدنژاد براساس تمامی گزارش‌ها و آن چه که شما از آن اطلاع دارید، جز معلمی کاری نکرد، ولی حوزه تاثیر ایشان بسیار فراتر از سطح معمول و متداول بود در حقیقت رازی در زندگی آموزشی ونگرشی استاد وجود داشت که بسیار تاثیر گذارتر از یک استاد دانشگاه بود.

مسجد جامعی اضافه کرد: بخشی از این راز به ویژگی‌های شخصیتی ایشان بر می‌گشت و بخش دیگر آن به تلاش ایشان برای ساماندهی مطبوعات و رسانه‌ها و این مساله، جدای از نظریه پردازی استاد بود.

او دغدغه وضع مطبوعات و رسانه‌ها در ایران را داشت و برای بهبود آن تلاش می‌کرد، که بخشی از آن به خلق آثار گرانقدر علمی استاد منجر شد که ادبیات این حرفه را در کشور غنا بخشید.

وی اضافه کرد: اما بخش دیگری از تلاش ایشان در همکاری با دستگاه‌ها از یک طرف و روزنامه‌نگاران و پدید آورندگان آثار و صاحبان مطبوعات بود و به عنوان نمونه آن چیزی که من شاهد، آن بودم تدوین میثاق روزنامه‌نگاری بود، سندی که سال‌ها… برای تدوین آن تلاش کرد.

مسجد جامعی با اشاره به این که در این سند بخشی به قراردادهای جمعی می‌پرداخت که دغدغه همیشگی استاد بود و آن در زمینه امنیت شغلی خبرنگاران بود، استاد این‌ها را قاعده مند کردند و بخش دوم این میثاق حرفه‌ای به مسایل سازمان‌های صنفی می‌پرداخت که در کشور ما بسیار نوپا هستند و همیشه هم نوپا باقی مانده‌اند.

وی با اشاره به این که ما دستکم ۱۷۰ سال است که در کشور مطبوعات داریم و دستکم ۱۵۰ سال است که تلگرافخانه در کشور ما به وجود آمده است، افزود: بزرگترین میدان شهر یعنی میدان توپخانه، به تلگرافخانه اختصاص یافت و این نشان می‌داد که تا چه حد در کشور ما به ارتباطات پرداخته شده است، اما در زمینه حقوق رسانه‌ها و مطبوعات، ایجاد ساختار و ادبیات این حوزه قدمی برداشته نشده و اگر برداشته شد، استمرار نداشته است.

مسجدجامعی با اعلام این که ۱۰ سال پیش مسأله بازگشایی دانشگاه ارتباطات مطرح شد، ولی اکنون باید آن را بازخوانی و تدوین و دوباره این رشته را دایر کنیم، افزود: این، سرنوشت نهادهای صنفی در این ۱۰۰ سال است.

وی با اشاره به این‌که سند سوم که استاد درباره آن تأکید فراوانی داشتند مسأله اخلاق رسانه‌ای بود، گفت: در این سال‌ها بارها و بارها از اخلاق صحبت شده است، ولی اینکه ما چقدر به اخلاق پایبند هستیم، مسأله دیگری است، سند اخلاق رسانه‌ای که محصول سال‌های متوالی تجربه اندوزی استاد در عرصه‌های علم و نظر بود، در اختیار من قرار گرفت. ایشان می‌گفتند این سند باید در جمع روزنامه‌نگاران و مسئولان مورد بحث و بررسی قرار گیرد، ولی این سند هم مانند سندهای دیگر نیمه کاره باقی ماند و آن‌چه را استاد تأکید داشتند که «من نیمه تمام گذاشتم، شما آن را تمام کنید» همین بحث اخلاق حرفه‌ای بود.

مسجدجامعی هم با تأکید بر اختصاص جایزه ملی دکتر معتمدنژاد گفت: من در همین جا از پیشنهاد دکتر سلیمی برای در نظر گرفتن جایزه‌ای برای این بزرگوار استقبال می‌کنم. ما در این شرایط جدید می‌توانیم این جایزه را بنیاد بگذاریم و در مجامع جهانی هم آن را به ثبت برسانیم و امیدواریم که این جایزه به یک نهاد ماندگار و سازمان پژوهشی و علمی و صنفی تبدیل شود.

مسجدجامعی در پایان تأکید کرد: استاد معتمدنژاد هیچگاه در فکر نان و نام نبودند و همه عمر در فکر پژوهش، ارتقای سطح روزنامه‌نگاری، آزادی قلم و ارتباطات بودند.

دکتر حسام‌الدین آشنا مشاور فرهنگی رئیس جمهور سخنران بعدی این مراسم بود و سخنان خود را با این قطعه شروع کرد که چه زود دیر شد، چقدر خوب یاد بود می‌گیریم و چقدر بد و چقدر کم یاد می‌گیریم این مجلس به منظور بزرگداشت مقام شامخ علمی استاد وارسته و فرزانه جناب آقای دکتر کاظم معتمدنژاد برگزار می‌شود، اقتضای چنین محفلی پس از مراسم مرسوم یادبود، هم‌پیمانی برای رفع نگرانی‌هایی است که آن همیشه استاد را واداشت تا واپسین ساعت‌هایی که توان داشتند برسر آن‌ها بجنگد.

وی افزود: سخنان امروز این شاگرد کمترین، معطوف به موقعیت کنونی دانش ارتباطات و تلاش برای ارائه تصویری از چالش‌های جاری این رشته علمی در ایران است.

وی با بیان این‌که باید ببینیم دانش استاد چقدر عیار معلم عادی بودن را بالا برد و حالا حتی دیگر نمی‌توانیم بگوییم که یک معلم هستیم، اضافه کرد: دانش ارتباطات از ابتدای شکل‌گیری تاکنون در جهان و ایران با چالش‌های جدی در زمینه نظر و عمل روبرو است، توسعه حوزه‌های مختلف و مرتبط امکان حفظ هسته‌ بنیادین و نخ پیوند رشته را هر روز دشوارتر می‌کند، یافتن آنچه به دانشجویان رشته‌های روزنامه‌نگاری، روابط عمومی، تبلیغات، ارتباطات، تحقیق در ارتباطات، ژورنالیسم رادیو و تلویزیون هویت مشترک می‌بخشد، کار ساده‌ای نیست.

آشنا اضافه کرد: تعارض میان نوآوری و سنت‌گرایی در آموزش ارتباطات یکی دیگر از وجوه چالش برانگیز است، برنامه‌هایی که با هدف تربیت روزنامه‌نگار طراحی شده با برنامه‌هایی که با هدف بسترسازی و کادرسازی برای تحقق جامعه اطلاعاتی طراحی می‌شود، کاملاً متفاوت است، از یک طرف تا مدت‌ها با موانع اداری و علمی ناشی از فقدان متخصصان تحصیل کرده و دانشگاهی مواجه بوده‌ایم و حالا با گذشت یک دهه از سیاست تولید انبوه با سیل فارغ‌التحصیلان روزانه و شبانه و آزاد و پردیسی جویای کار و اغلب سرگشته و سرخورده روبرو شده‌ایم.

آشنا با تأکید بر این‌که رشته ارتباطات در ایران مانند هر رشته دانشگاهی دیگر عرصه همکاری‌ها و رقابت‌ها است، افزود: هر چه همکاری است بر محور حضور و نفوذ دکتر کاظم معتمدنژاد شکل گرفته است، پیوند میان فارغ‌التحصیلان و حلقه‌های علمی ارتباطات بی‌شک ریشه در اندیشه و رفتار اجماع آفرین و بومی‌ساز استاد دارد، اما بررسی زمینه‌ها و آثار رقابت‌های غیرسازنده‌ای که به نابسامانی رشته دامن زده و در قالب بازنگری‌های دستوری و فرمایشی اعمال شده است موقعیتی ورای از این جلسه می‌طلبد.

وی با انتقاد از جفاهایی که به استاد معتمدنژاد شده است، افزود: قدرناشناسی و جفاهایی که در همین دانشگاه در حق این نگین علمی و گل سرسبد و اسوه استادی روا داشته‌اند، که حاکی از رقابت بداندیشانه بود. آشنا، سپس به چالش‌های سیاسی رشته روزنامه‌نگاری اشاره کرد و گفت: رشته ارتباطات خواسته و ناخواسته تعاملی روزانه با عرصه سیاست دارد. هر چه عرصه عمومی برای کسب و تبادل اطلاعات و رقابت‌های سیاسی فراختر می‌شود، تاب و توان حرفه‌ای و علمی و حرمت اجتماعی دانش آموختگان ارتباطات نیز بیشتر می‌شود.

وی افزود: فشار سیاسی و دادگاهی بر رسانه‌ها و مجرم انگاری تعداد انبوهی از آنان به شدت رشته ارتباطات را محافظه کار می‌کند و هر پدر و مادری را وادار می‌سازد در هنگام انتخاب رشته به فرزند هوشمند و نیک بخت خود توصیه کند به راهی نرود که در آن بر سرها و چشم‌ها با یا بدون درد، دستمال می‌بندند.

آشنا با اشاره به این که حماسه سیاسی اخیر برای رشته ما باید آزادی مسئولانه بیشتری را به همراه آورد، افزود: من همین جا از تغییر رویکرد معاونت رسانه‌ای وزارت ارشاد قدردانی می‌کنم که دولت فشار بر مطبوعات و رسانه ملی را کنار گذاشته و حالا باید منتظر پاسخ مناسب رسانه‌ها بود.

مشاور فرهنگی رئیس جمهور با اعلام این که تجلیل از پدر علم ارتباطات ایران تلاش برای تحقق خواسته‌های اوست نه در ۴۰ سال آینده بلکه در ۴ ماه آینده گفت: این خواسته‌ها عبارت از قانون جامع رسانه‌ها و تشکیل شورای عالی رسانه، تشکیل مرکز ملی مطالعات ارتباطات با مشارکت تمامی نهادهای آموزشی و ارتباطی، تشکیل انجمن‌های علمی برای راهبری فرا دانشگاهی و آینده نگرانه رشته‌های ارتباطات، انتشار آثار استاد، استفاده از کتابخانه بی‌بدیل استاد توسط دانشجویان و اهدای جایزه ملی دکتر معتمدنژاد برای جامعه ارتباطات، روزنامه‌ها و جامعه اطلاعاتی و تشکیل بنیاد معتمدنژاد.

در ادامه مراسم، مهندس جهانگرد، معاون وزیر و رئیس سازمان فناوری اطلاعات کشور گفت: امیدوارم گفتگوی ما ذکر و تکرار کارایشان باشد که از رهگذر این تکرار به گسترش مکتب نظری و رفتار علمی ایشان برسیم.

وی افزود: من در دو دهه اخیر از حضور حرفه‌ای و عملگرای او بهره بردم و اجازه می‌خواهم ادای دینی داشته باشم نسبت به او در این مراسم بزرگداشت، برای تکریم سجایای اخلاقی ایشان.

در دهه گذشته، من به عنوان مسئول فناوری اطلاعات کشور در خدمت مردم و نظام بودم. در این راستا، در برهه‌ای قرار گرفتیم که همگام با عرصه جهانی شدیم. یعنی در مرحله گذار در عرصه نوین ارتباطات بودیم، یعنی تنظیم رفتار بشری و سامان دهی جامعه اطلاعاتی به معرفت گرایی همزمان با این تلاش جهانی یعنی از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۵، بنابر اصول پایه‌ای جامعه معاصر، حضور حرفه‌ای و مداوم و عمیق جناب دکتر معتمدنژاد را شاهد بودم. این حضور به همراه دیگر افرادی بودکه نقش استاد معتمدنژاد در این میان بسیار به چشم می‌‌آمد.

در جریان مذاکرات ۵ ساله، در بیش از ۵۰ جلسه بین‌المللی و منطقه‌ای که در تهران، پاریس، تونس و ژنو، داشتیم، حضور دکتر معتمدنژاد برای رسیدن به ادبیاتی رسا مغتنم بود و ایشان ادبیات خاصی را خلق کردند و بسیاری از اصولی که در جوف سند مصوب آن جلسات وجود دارد از این ادبیات نشأت گرفته است. حتی در سند «اقدام» که تاکنون ملاک همه هم پیمایان آن جلسات است، از همان ادبیات استفاده می‌شود.

در جریان این گفتگو‌ها شاهد رفتار بسیار آرام و البته با صلابت او بودیم. ندیدم ایشان تندی بکنند. با کمال حوصله و وقار برخورد می‌کردند. نکات اصولی را با آرامش بیان می‌کردند و ما بعد از ۳ روز مذاکره، تازه به آنجایی می‌رسیدیم که ایشان از ابتدا آغاز به سخن کرده بودند!

ایشان در آستانه دهه ۷۰ زندگی خود ویژگی‌های بسیار خلاقی داشتند. مفاهیم بسیار جدید و ادبیاتی نو را خلق می‌کردند.

زمانی که دو کتاب از ایشان تدوین شد و من افتخار داشتم که آن‌ها را از دست ایشان بگیرم از او پرسیدم، این کتاب‌ها را به راستی در چه زمانی تدوین کرده‌اید؟! چون با کهولت سن و تدریس، واقعاً وقت آزادی نداشتند.

این انسان به رغم مرارت‌هایی که دیده هرگز از راه اصلی خود بر نگشت و با شناختی که از تحولات جهانی و رویکرد متعهدانه نسبت به رشد مطالعاتی و ارتباطی کشور داشت، گام برداشت.

در بخش دیگری از مراسم، دکتر احمد میرعابدینی، گفت:‌ با عزیزی که می‌رود سه حال را می‌گذرانیم که شاید به حالت عادی برگردیم. عبور از انکار، پذیرش واقعیت جدایی و تلاش برای سازگاری برای شرایطی جدید و دشوار.

برگزار کنندگان خواستند که من احساسی سخن بگویم، به گمان همان آیینی منظور است. من نزد او گفتار آیین را گذراندم. پس باید بتوانم با رفتن او، آیینی سخن بگویم.

عبور از انکار واقعیت استاد و تلاش برای سازگاری نمی‌دانم شما آقای علمداری را می‌شناسید هر سال در لحظه‌های نوروز، به او تبریک بگویم و اولین نفر باشم. در همان لحظه‌ها، از نقاط دوردست این سرزمین، آقای علمداری به استاد تبریک بگو، به ایشان سلام برسان و بگو، سال‌ها قبل خیلی زودتر از همه شماها در کلاس حقوق دانشگاه تهران شاگردش بود و بگو او را مدیونم.

وی در ادامه متن احساسی خود افزود: استاد همواره در این روزها، می‌گفت: یلدا تولد خورشید مبارک.

همواره می‌خواست آفریننده امید باشد.

وی گفت: روان‌شناسی می‌گفت: اهمیت ارتباط در یک جمله است. همه دارایی‌های انسان، قدرت، ثروت و اعتبار در «باهم بودن» خلاصه می‌شود. و من این را باور دارم و دیده‌ام و لمس کرده‌ام احساس انسانی را که کوشید به ما نشان بدهد که غیر از آن چیز دیگری نداریم.

پس از او، پیام دکتر نعیم بدیعی قرائت شد و سپس نصیریان دانش آموخته دانشکده علوم ارتباطات دل نوشته‌ای را بیان کرد.

سپس دکتر زاهدی اصل رئیس مجمع صنفی استادان دانشگاه علامه گفت: شاگردان این استاد، هر کدام استادی فرهیخته در این عرصه هستند.

زمانی که دکتر آشنا، دردمندانه اشاره کرد به نامهربانی با این استاد، من به عنوان عضو کوچکی از دانشگاه علامه، بسیار شرمنده شدم. چه شیوه مدیریتی بود که ما یک استاد فرهیخته در آن مقام منحصربه‌فرد را این‌گونه مشایعت کنیم؟! یک اتاق ۳×۳ را از او دریغ کردیم؟ این چه مدیریتی ا ست؟! شرمنده می‌شوم زمانی که این استاد را به یاد می‌آورم. این استاد فرهیخته اعتقاد راسخ داشت که مطبوعات نیازی به اخذ مجوز ندارند و تا آخرین لحظه عمرش بر این اصل پافشاری کرد. زمانی که از پیامبر اکرم(ص) فضیلت عالم به عابد به فضیلت ایشان به امتش تعبیر می‌شود، چرا باید بزرگان خود را در زمان خود نشناسیم؟

ما چقدر باید مرده پرست باشیم؟ بیاید کمی مهربان‌تر باشیم. یکی از خاطراتم از ایشان این است که زمانی که نشریه «پیام امروز» به راه افتاد او بسیار مشوق بود و زمانی که متوقف شد، مرتب دلداری می‌داد. حقیقت این است که انسانی که هم عالم باشد و هم متواضع، نادر است.

استاد معتمدنژاد برای همه ما الگویی بود در نهایت تواضع و فروتنی.

پس از این سخنان، دکتر رامین معتمدنژاد که به سختی سخن می‌گفت به نمایندگی از خانواده آن مرحوم گفت: ما چون حلقه نزدیک به پدر هستیم همواره پرهیز داشتیم از اینکه درباره تکریم او سخن بگوییم.

به نظرم فرزندان این حق را ندارند. من از معدود کسانی بودم که با او شوخی می‌کردم. شوخی که خیر، یک مورد را به عنوان اقتصاددان با او مزاح می‌کردم که چرا می‌گویید علوم ارتباطات؟ مگر ارتباطات خون‌اش از علم اقتصاد یا دیگر علوم رنگین‌تر است که از آن به علوم ارتباطات تعبیر می‌کنید؟ البته او می‌دانست که من شوخی و شیطنت می‌کنم.

یکی از پروژه‌های ایشان این بود که به این مطلب بپردازند و مقاله‌ای بنویسند و در این مورد که چگونه علوم ارتباطات بعد از جنگ جهانی شکل گرفت، بنویسند که متأسفانه نشد. یکی از نتایجی که پدر به آن دست یافت، این بود که حوزه ارتباطات را باید به محک معیارهای قدیمی سنجید و البته با فاکتورها و عوامل بیرونی از علوم ارتباطات.

چیزی را که می‌توان اصطلاحاً به آن اقتصاد عمومی علوم ارتباطات یا گنجینه و ذخایر این علم دانست. اعم از مجموعه گفتمان‌ها، معیارها و نمادها و سیاست‌ها که با روابط تنگاتنگ خود، به این علم شکل می‌بخشد و به بازتولید آن کمک می‌کند و شاید حتی آن را دچار بحران کند.

در پایان این مراسم میزگردهای «ارتباطات» با حضور دکتر محسنیان راد، دکتر افخمی، دکتر کوثری، دکتر سلطانی فر و دکتر خانیکی، میزگرد روزنامه‌نگاری با حضور دکتر فرقانی، دکتر شکرخواه، دکتر نمک‌دوست و سیدفرید قاسمی و میزگرد جامعه اطلاعاتی با حضور دکتر حسین ابراهیم‌آبادی، دکتر شهیندخت خوارزمی، دکتر علی‌اکبر جلالی و دکتر سعید رضا عاملی برگزار شد.

 

انتهای پیام/ کشنا

 


در این زمینه بیشتر بخوانید:


مطالب مرتبط:


موضوعات مرتبط:


گروه ویژه نامه ها:


برای مشاهده ویژه نامه های زیر، بر روی  تصاویر یا لینک ها، کلیک کنید:


 
6 امتیاز
 

http://www.598.ir/

 

طراحی و تولید: گروه نرم افزاری ترنج