شنبه, 30 دی 1396 ساعت: 03:04
 
   

 
در پی تصویب کلیات طرح انتقال پایتخت سیاسی- اداری در مجلس: موافقان: انتقال پایتخت یک سرمایه گذاری بلند مدت است؛ مخالفان: انتقال پایتخت بار مالی دارد مشاهده در قالب PDF چاپ فرستادن به ایمیل
نوشته شده توسط کشنا   
سه شنبه, 03 دی 1392 ساعت 19:28

در پی تصویب کلیات طرح انتقال پایتخت سیاسی- اداری در مجلس:

موافقان: انتقال پایتخت یک سرمایه گذاری بلند مدت است؛

مخالفان: انتقال پایتخت بار مالی دارد

 

آژانس خبری کرمانشاه: طرح انتقال پایتخت در حالی امروز در مجلس تصویب شد که به اعتقاد مخالفان، این طرح به دلیل بار مالی امکان اجرایی شدن ندارد٬ اما موافقان طرح اجرای طرح انتقال پایتخت سیاسی- اداری را یک سرمایه‌گذاری بلندمدت می‌دانند.

به گزارش کشنا، نمایندگان در نشست علنی امروز (سه شنبه 3 دی ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح انتقال پایتخت با کلیات این طرح با 110 رای موافق، 67 رأی مخالف و 10 رأی ممتنع از مجموع 214 نماینده حاضر در صحن جهت ساماندهی امور شهر تهران موافقت کردند.

در جریان بررسی این طرح سیدحسین نقوی حسینی، حامد قادرمرزی و علیرضا خسروی به عنوان موافق و کمال علی پور خنکداری، موسی غضنفرآبادی و جواد جهانگیرزاده به عنوان مخالف کلیات طرح انتقال پایتخت به اظهار نظر پرداختند.

بر اساس ماده 1 طرح ساماندهی و انتقال پایتخت سیاسی و اداری به منظور بررسی و جمع بندی مطالعات انجام شده درخصوص تراکم زدایی و ساماندهی شهر تهران و انتقال پایتخت سیاسی و اداری کشور و انجام پژوهش های ضروری به منظور تکمیل آنها با هدف امکان سنجی و ارائه راهکارهای برون رفت از وضع موجود، تبیین و ارزیابی، پیش بینی و تعیین پیش نیازها، الزامات و تمهیدات اجرایی، راهبردهای پیشنهادی برای ساماندهی پایتخت و تهیه برنامه های اجرایی لازم، بررسی و جانمایی مکان مناسب برای انتقال پایتخت سیاسی و اداری و ساماندهی پایتخت جدید در افق های زمانی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت، شورای ساماندهی پایتخت با استفاده از ظرفیت های و امکانات موجود در قوه مجریه تشکیل می گردد.

بر اساس ماده 2 دولت اعتبارات مورد نیاز را در لایحه بودجه سالانه کل کشور پیش بینی و منظور می کند.

بر اساس ماده 3 اعضای شورا عبارتند از:

- رئیس جمهور یا معاون اول رئیس جمهور به عنوان رئیس شورا

- وزیر کشور که دبیر شورا را برعهده دارد.

- دو نفر از اعضای کمیسیون های شوراها و امور داخلی کشور و برنامه، بودجه و محاسبات با انتخاب مجلس شورای اسلامی

- وزیر راه و شهرسازی

- وزیر نیرو

- وزیر جهاد کشاورزی

- وزیر امور اقتصادی و دارایی

- وزیر نفت

- معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور

- رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری

- شهردار تهران

- نماینده ستاد کل نیروهای مسلح

- رئیس سازمان پدافند غیرعامل

بر اساس ماده 4 شورا موظف است حداکثر ظرف دو سال از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون، طرح جامع ساماندهی و انتخاب مکان مناسب برای انتقال پایتخت سیاسی – اداری را تهیه و برای انجام سایر اقدامات قانونی به دولت ارائه نماید.

بر اساس ماده 5 دولت موظف است آیین نامه اجرایی این قانون را ظرف 6 ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن تهیه کند و به تصویب هیات وزیران برساند.

 

جهانگیرزاده:طرح انتقال پایتخت اجرایی نخواهد شد/ اجرای طرح به اعتبارات کلان نیاز دارد

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: طرح انتقال پایتخت اجرایی نخواهد شد چرا که تجربه کشورهای دیگر نشان می دهد این طرح آثار مثبتی در بر ندارد.

جواد جهانگیرزاده در مخالفت با طرح انتقال پایتخت، افزود: اجرای طرح انتقال پایتخت به اعتبارات کلان نیاز دارد که در حال حاضر چنین اعتباراتی وجود ندارد.

وی تصریح کرد: به نظر می رسد اگر دستگاه های تصمیم گیرنده اداری و سیاسی از شهر تهران خارج شوند، مشکلات این شهر برطرف نخواهد شد.

جهانگیرزاده ادامه داد: بدون شک تا امکاناتی برای شهر جایگزین تهران ایجاد نشود، مردم این شهر خانه های خود را ترک نخواهند کرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یادآور شد: جایی مناسب تر از تهران برای پایتخت وجود ندارد از این رو اگر به دنبال حل مشکلات تهران هستیم این موضوع با تمرکز بر روی توسعه زیرساخت ها قابل حل خواهد بود.

 

غضنفرآبادی: طرح انتقال پایتخت فرار از مشکلات تهران است

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس گفت: مشکلات تهران را باید در خود این شهر حل کرد از این رو طرح انتقال پایتخت فرار از مشکلات تهران است.

موسی غضنفرآبادی در جریان بررسی طرح انتقال پایتخت در مخالفت با این طرح، گفت: این نگرانی وجود دارد که با مطرح شدن طرح انتقال پایتخت افرادی که باید به مشکلات شهر تهران رسیدگی کنند از این موضوع غافل شوند.

نماینده مردم بم، ریگان، فهرج و نرماشیر در مجلس شورای اسلامی افزود: به نظر من اگر طرح انتقال پایتخت نیز انجام شود چند سال بعد شهر جایگزین هم با مشکلات عدیده ای مواجه خواهد شد.

وی تصریح کرد: مشکلات تهران را باید در خود این شهر حل کرد از این رو طرح انتقال پایتخت فرار از مشکلات تهران است.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس٬ افزود: در شرایط فعلی و به دلیل فراهم نبودن زیرساخت های مناسب پایتخت جایگزین تهران بدون شک با مشکلات پیچیده ای روبرو خواهد بود.

 

علیپور خنکداری: طرح انتقال پایتخت غیرمنطقی است

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: طرح انتقال پایتخت کاری غیرعقلانی و غیرمنطقی است، لذا باید به جای مطرح شدن چنین طرحی زیرساخت های این شهر را توسعه داد و ساماندهی کرد.

کمال علیپور خنکداری در جریان بررسی طرح انتقال پایتخت در مخالفت با این طرح، گفت: اگر منظور از انتقال پایتخت انتقال سیاسی و انتقال دولت و مجلس باشد، به هیچ عنوان قابل بحث نیست چرا که به نظر نمی رسد مردم نیز با آن موافق باشند.

نماینده مردم قائمشهر، سوادکوه و جویبار در مجلس شورای اسلامی افزود: این امر پذیرفتنی نیست که وقتی آلودگی هوای تهران و ترافیک این شهر افزایش پیدا می کند، موضوع انتقال پایتخت مطرح می شود.

وی تصریح کرد: طرح انتقال پایتخت باید دارای محتوا و عنوان جدیدی باشد و همچنین توسط دولت از طریق لایحه انجام گیرد.

علیپور خنکداری با بیان اینکه این طرح بار مالی فراوانی دارد بنابراین با اصل 75 قانون اساسی مغایر است، گفت: کشورهای بسیاری طرح انتقال پایتخت را تجربه کرده اند اما آیا امروز مشکلات ترافیکی و آلودگی هوای آنها حل شده است؟ مشاهده می کنیم که چنین موفقیتی برای آن کشورها حاصل نشده است.

عضو کمیسیون عمران مجلس خاطرنشان کرد: طرح انتقال پایتخت کار عقلانی و منطقی نیست بنابراین باید به جای مطرح کردن چنین طرحی زیرساخت های این شهر را ساماندهی کرد.

 

نقوی حسینی: تمرکز امکانات در تهران باعث بی توجهی به سایر نقاط کشور شده است

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه همه امکانات رفاهی و اقتصادی در پایتخت متمرکز شده است، گفت: وقتی تهران مشمول امکانات نهادی و سازمانی است قطعاً امکانات رفاهی و حتی پزشکان در کل کشور توزیع نمی شوند.

سید حسین نقوی حسینی به عنوان موافق طرح انتقال پایتخت با بیان اینکه جمعیت تهران در سال 1210 حدود 30 هزار نفر بوده است٬ گفت: هم اکنون جمعیت پایتخت 13 میلیون نفر است و در آینده این میزان به 16 میلیون نفر افزایش می یابد.

نماینده مردم ورامین و پیشوا در مجلس شورای اسلامی٬ با بیان اینکه همه امکانات رفاهی و اقتصادی در پایتخت متمرکز شده است، گفت: متاسفانه حتی پزشکان و امکانات رفاهی در تهران وجود دارد، زیرا وقتی تهران مشمول امکانات نهادی و سازمانی است قطعاً امکانات رفاهی و حتی پزشکان در کل کشور توزیع نمی شوند.

وی با تاکید بر اینکه تهران به مرکز تراکم سازمان و ارگان‌ها تبدیل شده است، یادآور شد: تمام قوا، سازمان ها و سکونت‌گاه کارگزاران نظام در تهران ایجاد شده است.

نقوی حسینی با اشاره به تمرکز شدید حوزه های اقتصادی و تجاری در پایتخت٬ افزود: متاسفانه کلیه شبکه های بزرگ بانکی در تهران ایجاد شده که این موضوع زمینه حضور گروه های اقتصادی و تجاری در تهران را فراهم می کند.

این نماینده مردم در مجلس نهم با اشاره به تمرکز فرهنگی در تهران٬ تصریح کرد: متاسفانه کلیه نهادهای فرهنگی به ویژه نشریات، مطبوعات و کتابخانه ها در تهران هستند، از طرف دیگر تعداد بالای دانشگاه های دولتی و غیردولتی و مراکز پژوهشی در تهران ایجاد شده اند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه افزایش جمعیت پایتخت زمینه بروز آلودگی هوا و ترافیک را ایجاد کرده است، افزود: قطعاً ایجاد شورایی برای بررسی وضعیت کنونی پایتخت ضروری است، از این رو تا وقتی که تمرکز در تهران وجود داشته باشد مشکلات به هیچ وجه برطرف نمی شود.

 

خسروی: انتقال پایتخت یک سرمایه گذاری بلند مدت است

عضو کمیسیون عمران مجلس، با بیان اینکه انتقال پایتخت یک سرمایه گذاری بلند مدت است، گفت: هم اکنون حدود 50 کشورمانند پاکستان، ترکیه، کره جنوبی و قزاقستان طرح انتقال پایتخت را اجرایی کرده اند که خوشبختانه این کشورها در اجرای این طرح موفق بودند.

علیرضا خسروی به عنوان موافق طرح انتقال پایتخت با بیان اینکه در شرایط کنونی انتقال پایتخت سیاسی به مکان دیگر بسیار ضروری است گفت: آسیب پذیری در حوزه پدافند عامل یکی از نکات قابل توجه در این موضوع است.

نماینده مردم سمنان در مجلس شورای اسلامی٬ با بیان اینکه انتقال پایتخت یک سرمایه گذاری بلند مدت است افزود: قطعا با فروش ساختمان وزارتخانه ها در تهران می توان هزینه اجرای این طرح را فراهم کرد از طرفی دیگر چند دستگاه و سازمان از سال 52 در جهت بررسی و اجرای این موضوع برنامه ریزی می کردند لذا هم اکنون مجلس باید برای تحقق این طرح فکری کند زیرا همه سرمایه کشور نباید در یک مکان جمع شود.

وی با اعلام اینکه هم اکنون حدود 50 کشورمانند پاکستان، ترکیه، کره جنوبی و قزاقستان طرح انتقال پایتخت را اجرایی کرده اند تصریح کرد: خوشبختانه این کشورها در اجرای این طرح موفق بودند.

خسروی با بیان اینکه در سال گذشته در تهران تنها 20 روز هوای پاک وجود داشت یادآور شد: به طور حتم اگر هزینه درمان، بنزین و ترافیک را در یک جا جمع کنیم می توانیم یک شهر دیگر بسازیم از طرفی دیگر تهران هم اکنون حدود 11 درصد از جمعیت ایران و 25 درصد تولید ثروت کشور را بر عهده دارد همچنین سرانه سکونت در تهران برای هر شهروند در گذشته حدود 55 متر بود که هم اکنون به 30 یا 26 متر کاهش یافته است.

این نماینده مردم در مجلس نهم ادامه داد: در سال گذشته تا کنون حدود 100 میلیون متر مربع پروانه ساختمانی در تهران صادر شده که این نشان دهنده افزایش روزافزون جمعیت در پایتخت است که براساس بررسی های انجام شده با توجه به مسیر کنونی حجم بالای ساخت و ساز جمعیت تهران در آینده به 16 میلیون نفر می رسد.

عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اظهارات مخالفان طرح انتقال پایتخت درباره نبود منابع اعتباری برای اجرای این طرح افزود: مرکز پژوهش های مجلس اعتقادی به این اظهارات نداشته است تنها این مرکز اعلام کرده که ماده 2 این طرح باید حذف شود.

 

قادرمرزی: ماهانه 360 میلیون ساعت وقت مردم تهران در ترافیک تلف می شود

عضو کمیسیون عمران مجلس به اتلاف وقت شهروندان در ترافیک تهران اشاره کرد و گفت: به تناسب جمعیت ساکن تهران، اگر سرانه متوسط اتلاف وقت شهروندان را یک ساعت در نظر بگیریم، روزانه 12 میلیون ساعت و ماهیانه 360 میلیون ساعت وقت مردم در ترافیک تهران تلف می شود.

حامد قادرمرزی در موافقت با طرح انتقال پایتخت با بیان اینکه اوضاع نابسامان کنونی تهران دلیل این تصمیم انتقال است گفت: طرح های غیر کارشناسی همچون دورکاری و انتقال کارمندان طی چند سال گذشته مطرح بود که عملا نتیجه ای نداشت.

نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی  با بیان اینکه انتقال پایتخت بالاخره باید روزی انجام شود، افزود: انتقال پایتخت به دلیل تمرکز جمعیت زیاد ضروری است چرا که شهر تهران به تنهایی در مقابل 1330 شهر کشور 16 درصد جمعیت کشور را در خود جای داده است.

عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه تهران چهل و دومین شهر بزرگ جهان و بزرگترین شهر غرب آسیا است، افزود: تهران روزانه 12 میلیون نفر جمعیت شناور درون و برون شهری دارد.

وی با بیان اینکه تراکم بسیار زیاد جمعیت در واحد سطح و افزایش لحظه به لحظه آن از آستانه تحمل و پذیرش فراتر رفته و شهر را به یک توده عظیم جمعیتی تبدیل کرده است، افزود: متمرکز شدن منابع و امکانات اقتصادی باعث شده است تهران رهبری ملی اقتصادی را برعهده گرفته و این تمرکز اقتصادی بر تمرکز جمعیتی و ترددی مرتبط با تهران در یک دور تسلسلی همواره می افزاید.

قادرمرزی گفت: حجم بسیار زیاد تقاضای جمعیت در موارد مختلف مانند مسکن باعث افزایش قیمت زمین و مسکن شده است و به صورت تدریجی این افزایش قیمت ها به سایر نقاط کشور سرایت می کند.

به گفته نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس مطالعات نشان می دهد که بخشی از افزایش قیمت زمین و مسکن ناشی از تورم تقاضا در تهران بوده و نهایتاً منجر به تورم قیمت زمین و مسکن می شود و این تورم به سایر نقاط کشور علی رغم اینکه تورم تقاضا در تهران را ندارند، سرایت می کند و باعث افزایش قیمت ها در آن شهرها شده است.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس افزود: تمرکز سیاسی و اداری تهران و حجم عظیم جمعیت کارکنان و مراجعین به این ادارات هر روز بیشتر شده و به مشکلات تهران می افزاید.

وی به مشکلات زیست محیطی تهران اشاره کرد و افزود: تمرکز جمعیتی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی در تهران و روند فزاینده آن فرایند افزایش مصرف منابع را در یک سیر شتابان قرار داده است که نتیجه آن تولید انواع پسماندها و زباله های خانگی و تجاری است.

قادرمرزی با اشاره به اینکه بنزین بزرگترین آلاینده شهر تهران است، افزود: روزانه 13 تا 14 میلیون لیتر بنزین در تهران مصرف می شود که همراه با گازوئیل مصرفی سالیانه حداقل 10 میلیون گازکربنیک در تهران تولید می شود که آثار سوء آن بر سلامت جمعیت تهران مشخص است و عامل مهمی در کاهش متوسط عمر شهروندان تهرانی است.

نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی به معضل ترافیک در تهران اشاره کرد و افزود: افزایش ضریب مالکیت خودروهای خصوصی و افزایش خودروهای دولتی و عمومی  و خودروهای جمعیت شناور تهران، معابر این شهر را به پارکینگ نسبتاً متحرک تبدیل کرده است و علاوه بر افزایش نسبی مصرف سوخت باعث آلایندگی صوتی و هوا می شود.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس به اتلاف وقت شهروندان در ترافیک تهران اشاره کرد و افزود: به تناسب جمعیت ساکن و شناور تهران، سرانه متوسط اتلاف وقت شهروندان اگر یک ساعت در نظر بگیریم، روزانه 12 میلیون ساعت و ماهیانه 360 میلیون ساعت وقت مردم در ترافیک تهران تلف می شود.

 

لاریجانی: انتقال پایتخت بار مالی دارد/ شورای نگهبان مخالفت می‌کند

رئیس مجلس با وارد دانستن اخطار جهانگیرزاده نماینده مردم ارومیه درباره مشخص نبودن اعتبارات طرح انتقال پایتخت گفت: اعتبارات انتقال پایتخت زیاد است از این رو با توجه به مشخص نبودن منابع این طرح با مخالفت شورای نگهبان مواجه خواهد شد.

جواد جهانگیرزاده در اخطار قانون اساسی نسبت به طرح انتقال پایتخت، گفت: این طرح با اصل ۷۵ قانون اساسی مغایرت دارد.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی ، افزود: چرا که طرح انتقال پایتخت بار مالی دارد و در طرح پیشنهادی نمایندگان بار مالی این موضوع در نظر نگرفته شده است.

علی لاریجانی  اخطار جواد جهانگیرزاده نماینده مردم ارومیه درباره مشخص نبودن اعتبارات طرح انتقال پایتخت را وارد دانست و گفت: اعتبارات انتقال پایتخت زیاد است از این رو با توجه به مشخص نبودن منابع این طرح با مخالفت شورای نگهبان مواجه خواهد شد.

اخطار جواد جهانگیرزاده نماینده مردم ارومیه که به استناد اصل 75 قانون اساسی به طرح انتقال پایتخت مطرح شد از سوی رئیس مجلس به رأی گذاشته شد که در نهایت نمایندگان با رأی مخالف خود این اخطار را وارد ندانستند.

انتهای پیام/ کشنا

 


در این زمینه بیشتر بخوانید:


مطالب مرتبط:


گروه ویژه نامه ها:


برای مشاهده ویژه نامه های زیر، کلیک کنید:


 
5 امتیاز
 

http://www.598.ir/

 

طراحی و تولید: گروه نرم افزاری ترنج