روش جدیدی برای تبدیل متان به سوخت موشک در مریخ

به گزارش کیوسک خبری آشنا، دانشمندان به روش جدیدی برای تبدیل متان موجود در مریخ به سوخت موشک دست یافته اند.

روش جدیدی برای تبدیل متان به سوخت موشک در مریخ

به گزارش خبرنگاران و به نقل از آی ای، براساس اعلام وب سایت رسمی دانشگاه کالیفرنیا ایرواین(UCI)، محققان راهی جدید برای تبدیل متان به سوخت موشک در مریخ پیدا نموده اند که انعطاف پذیری اساسی را برای ماموریت های آینده فضانوردان در سیاره سرخ به ارمغان می آورد.

ایلان ماسک و مهندسان شرکت اسپیس ایکس(SpaceX) این روش را هنگام جستجوی راه هایی برای برداشت آب از یخ در مریخ با کربن دی اکسید برای تهیه کربن و هیدروژن کافی برای فراوری متان، نظریه پردازی کردند.

هنگامی که فضانوردان خود را به مریخ برسانند، ممکن است از این روش برای تبدیل کربن دی اکسید و یخ به سوخت موشک استفاده نمایند و آماده بازگشت به زمین شوند.

در حالی که این روش فعلا فقط یک مفهوم است، در آزمایشات آزمایشگاهی پیروز عمل نموده است. هولین شین فیزیکدان دانشگاه کالیفرنیا ایرواین گفت: مهندسی و تحقیقات زیادی ضروری است تا بتوان این کار را به طور کامل انجام داد، اما نتایج ما تا به امروز بسیار امیدوار نماینده بوده است.

برای مهندسی این روش جدید، محققان به یک روش دو مرحله ای موجود برای تبدیل آب به اکسیژن قابل تنفس در ایستگاه فضایی بین المللی(ISS) روی آوردند و برای کاهش آن به یک مرحله کوشش کردند و پایان یک کاتالیزور تک اتمی روی(زینک) موجب تحقق آن شد.

شین گفت: روی اساساً یک کاتالیزور عالی است. این کاتالیزور، بهره وری زمانی، قدرت انتخاب و قابلیت حمل دارد که یک مزیت عظیم برای سفرهای فضایی است.

به گفته شین، محققان با کاهش این فرآیند دو مرحله ای به یک مرحله، روش قابل حمل و جمع و جورتری را ایجاد کردند که برای حمل و استفاده در سیاره سرخ طراحی شده است.

شین می گوید: در این روش جدید، روی به صورت اتمی پراکنده شده، نقش کاتالیزور را برای واکنش مشابه بازی می نماید و متان را از کربن دی اکسید جدا می نماید. این واکنش به وسیله این کاتالیزور تخصصی، کربن دی اکسید را به شکل موثر به متان تبدیل می نماید.

وسایل نقلیه امروزی معمولاً از سوخت موشک مبتنی بر متان استفاده نمی نمایند، این بدان معنی است که این فرآیند جدید باید با فناوری های پیشرانه آینده سازگار باشد.

با این حال، مزایای استفاده از سوخت مبتنی بر متان نسبت به هیدروژن مایع که سوخت اصلی مورد استفاده شرکت های بوئینگ و لاکهید مارتین است، چندین مورد است. به عنوان مثال، سوخت هیدروژن مایع در موتورهای موشک، پسماند و ته نشین کربن برجای می گذارد که باید قبل از استفاده بعدی تمیز گردد و در مریخ این کار به هیچ عنوان آسان نخواهد بود.

بنابراین بعضی از شرکت ها در حال حاضر از این روش جدید حمایت می نمایند و می خواهند خود را متعهد به استفاده از سوخت موشک مبتنی بر متان نمایند. به عنوان مثال، موتورهای رپتور مورد استفاده در موشک های استارشیپ شرکت اسپیس ایکس و موشک BE-4 شرکت بلو اوریجین همگی اهداف سوخت موشکی مبتنی بر متان خود را مشخص نموده اند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 26 بهمن 1399 بروزرسانی: 26 بهمن 1399 گردآورنده: kshna.ir شناسه مطلب: 376

به "روش جدیدی برای تبدیل متان به سوخت موشک در مریخ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روش جدیدی برای تبدیل متان به سوخت موشک در مریخ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید