حکایت جالب مهدی ترابی و پرسپولیس

به گزارش کیوسک خبری آشنا، پل های پشت سر ظاهرا هیچوقت در فوتبال خراب نمی شوند. گویا یک بازیکن حتی اگر در سخت ترین و حساس ترین شرایط هم تیم خودش را ترک کند، همیشه این شانس را دارد تا یک بار دیگر به خانه خودش بازگردد. به خانه که در آن دیده شده و پرورش یافته و در بزنگاه هایی سرنوشت ساز، خانه را ترک کرده و اهالی آن را انگشت به دهان گذاشته.

حکایت جالب مهدی ترابی و پرسپولیس

حکایت مهدی ترابی و پرسپولیس هم از همین جنس است. ترابی پس از درخشش در سایپا، پیراهن قرمز را بر تن کرد و به ستاره اول تیم برانکو و سپس کالدرون تبدیل شد و نقشی کلیدی در قهرمانی پرسپولیس با هدایت یحیی گل محمدی در لیگ برتر داشت، درست در شرایطی که تیمش درگیر ماراتن نفس گیر آسیایی بود، تهران را به مقصد دوحه ترک کرد تا برای العربی قطر بازی کند.

کوچ ترابی و چند ستاره دیگر در نهایت به قیمت باخت در فینال آسیا مقابل اولسان تمام شد و هواداران پرسپولیس هرجا که صحبت می کردند حرف شان این بود که اگر این ستاره ها جدا نمی شدند، پرسپولیس به راحتی قهرمان آسیا می شد. ستاره هایی که هر کدام از بلژیک تا قطر به یک سو رفتند و جای خود را در تیم های جدیدشان پیدا کردند منهای ترابی.

ترابی در العربی ستاره نبود و هرگز نتوانست خود را پیدا کند. او فقط توانست نیم فصل دور از ایران بماند و حالا او که در جابجایی تابستانی یکی از اولین خروجی های پرسپولیس بود، در جابجایی زمستانی به اولین خرید تیم یحیی تبدیل شد تا جدایی ای که برای هر دو طرف جز زیان به بار نیاورد، خیلی زود به سرانجام برسد. به مناسبت بازگشت مهدی ترابی به پرسپولیس، مروری داشته ایم بر چند بازگشت جنجالی در فوتبال ایران طی سالیان اخیر:

سیدمهدی رحمتی

دروازه بانی که در سال 1384 با امیر قلعه نویی به استقلال آمد، در چندین مقطع سابقه رفت و برگشت هایی پرسروصدا را به جمع آبی پوشان پایتخت دارد. رحمتی ابتدا در سال 1386 بود که در تیم حجازی نماند و استقلال را به مقصد مس کرمان و بعد از آن سپاهان ترک کرد، اما سال 1390، زمان بازگشت به قفس توری استقلال بود. پرویز مظلومی هرطور که بود او را به استقلال آورد و هواداران استقلال هم به گرمی از او استقبال کردند. او سه سال بعد در پی اختلاف با قلعه نویی، یک بار دیگر از استقلال جدا شد و به پیکان پیوست. این جدایی، اما یک سال بیشتر دوام نیاورد و در سال 1394، با حضور مجدد مظلومی روی نیمکت استقلال، رحمتی یک بار دیگر و این بار هم با حمایت هواداران، به جمع آبی ها بازگشت و چهار سال پرحاشیه و جنجالی را سپری کرد.

خسرو حیدری

او هم از کشفیات قلعه نویی برای استقلال بود. ژنرالی که در سال 1387 خسرو را به علی حمودی ترجیح داد و سمت راست تیم قدرتمندش را به حیدری سپرد و شماره 2 استقلال را به او داد، در سال 1389 او را با خود به سپاهان برد. انتقالی که خشم هواداران استقلال را برانگیخت و آن ها خسرو را به این متهم کردند که استقلال را به پول بیشتر اصفهانی ها فروخته. اولین بازگشت حیدری به استادیوم آزادی هم بسیار جنجالی شد. هواداران استقلال به شماره 2 سپاهانی ها اسکناس نشان دادند و حتی دسته گلی که خسرو حیدری برای آن ها برده بود را سمت خودش پرتاب کردند تا به نوعی نشان بدهند که او را نبخشیده اند. با این حال جدایی خسرو از استقلال یک سال بیشتر طول نکشید و او در تیم کهکشانی سال 90 با هدایت مظلومی و مدیریت فتح الله زاده، یک بار دیگر آبی پوش شد و استقلالی ها هم با فراموشی مسائل مربوط به گذشته، لقب حیدری فابرگاس را برایش ساختند.

علیرضا نیکبخت

خیلی ها معتقدند که استقلال پس از نیکبخت، هیچوقت دیگر بال چپ قابل اتکا و شش دانگی نداشته است. نیکبختی که با استقلال در فوتبال به هر آنچه می خواست رسید، ناگهان در سال 1385 و درست چندوقت پس از اولین قهرمانی آبی ها در رقابت های لیگ برتر با امیر قلعه نویی، با امضای قراردادی جنجالی و شوکه کننده، به تیم پرسپولیس پیوست. شماره 22 سابق استقلال و شماره 10 جدید پرسپولیس با این انتقال ناگهانی، به دشمن شماره یک هواداران استقلال تبدیل شد و تا سال ها از ناسزا های آنان در امان نبود. نیکبخت که سه سال پیراهن قرمز را بر تن کرد، بعد از آن در راستا افول قرار گرفت و دوران ناموفقی را در تیم هایی نظیر استیل آذین، داماش و صبا سپری کرد و سپس در سال 1392 با نظر قلعه نویی، یک بار دیگر به استقلال بازگشت. بازگشتی که چندان با واکنش مثبت هواداران همراه نبود چرا که جدای از گذشته نیکبخت، او از لحاظ فنی هم در فرمی ایده آل نبود. با این حال شرایط نیکبخت در بازگشت به استقلال آنقدر سخت بود که او مجبور شد بابت اقدامی که در سال 85 انجام داده بود از هواداران آبی عذرخواهی کند.

فرهاد مجیدی

پیام آور شادی هواداران استقلال طی سالیان متمادی با پیراهن شماره 7 و بازوبند کاپیتانی، خالق یکی از تلخ ترین خاطرات فوتبالی برای آن ها هم هست. نیم فصل 90-91 زمانی بود که استقلال کهکشانی مظلومی فاصله زیادی با قهرمانی لیگ نداشت، اما جدایی ناگهانی مجیدی از جمع آبی ها تقریبا همه چیز را به نابودی کشاند و آن تیم دیگر نتوانست سر پا شود. مجیدی استقلال را به مقصد الغرافه ترک کرد و آن استقلال در نهایت قهرمان نشد. چند ماه بعد که مظلومی جای خود را روی نیمکت استقلال به قلعه نویی داد، زمزمه های بازگشت فرهاد به استقلال به گوش رسید، اما اختلافات آقای سرمربی و آقای کاپیتان، این بازگشت را چند ماه به تاخیر انداخت تا اینکه در جابجایی زمستانی، آن اختلافات تا حدودی مرتفع شد و فرهاد مجیدی یک سال پس از رفتنی تلخ، بازگشتی شیرین را به استقلال تجربه کرد و در سرانجام فصل هم جام قهرمانی لیگ را بالای سر برد.

مهدی طارمی و رامین رضاییان

دو ستاره پرسپولیس برانکو در فصل 94-95 در سرانجام فصلی که قرمز ها قهرمانی را به صورت میلی متری از دست دادند، به صورت ناگهانی و با ترک پرسپولیس راهی ترکیه شدند و با تیم ریزه اسپور قرارداد امضا کردند. مدتی بعد از این اتفاق، هر دو از کار خود پشیمان شدند و با فسخ یک طرفه قراردادشان دوباره به پرسپولیس برگشتند و با رضایت برانکو، در فصل 95-96 هم لباس قرمز را بر تن کردند و در شرایطی که هواداران پرسپولیس دل خوشی از آن ها نداشتند، توانستند یک بار دیگر محبوبیت خود را در بین آن ها به دست بیاورند.

منبع: فرارو
انتشار: 17 اسفند 1399 بروزرسانی: 17 اسفند 1399 گردآورنده: kshna.ir شناسه مطلب: 419

به "حکایت جالب مهدی ترابی و پرسپولیس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حکایت جالب مهدی ترابی و پرسپولیس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید