سفر به 26 غار حیرت انگیز در دنیا

به گزارش کیوسک خبری آشنا، غارها، گودال هایی هستند که در پوسته زیرین زمین وجود دارند و بعد از گذشت زمانی به دست جریان و فشار آب، گوشه ای از آن ها خورده می گردد و درون آن ها نمایان می گردد. اگر تا به حال حتی یک بار تجربه حضور در این پدیده را داشته باشید، حتما متوجه حس هیجان انگیز ایستادن در آن را همچنان در فکر دارید. اما اگر تا کنون شانس تماشا این خمیازه کوه و یا غارهای اعجاب انگیز دنیا را در کشورهای دیگر نداشته اید، بهتر است با نام هایی که می خواهیم مرور کنیم همراه شوید و با تماشای تصویری از این خلاقیت های طبیعت را به آلبوم فکر تان را گسترده تر کنید.

سفر به 26 غار حیرت انگیز در دنیا

غار هور در کیش

کیش یک جزیره در همسایگی خلیج فارس است و برای هم ایرانیان و هم گردشگران خارجی، یک مروارید بی مانند محسوب می شود. در دل جزیره و در نزدیکی کلبه هور، غاری زیبا با پنج متر عمق قرار گرفته است که برای تماشاش باید لباس غواصی به تن کنید و زمانی سر از آب بیرون می آورید که در دل غار هور قرار دارید با تور کیش به این جزیره زیبا سفر کنید و هر کجا که قرار دارید و هر جای جزیره که رزرو هتل کیش را انجام داده اید، ملاقات با غار هور را به عنوان یکی از غارهای اعجاب انگیز جهان در برنامه تان قرار دهید.

غار بناگیل (Saeva Dupka Cave) ، تالار ساحلی در پرتغال

این غار که در ساحل جنوبی الگارو در پرتغال قرار گرفته است از ستون های طبیعی تشکیل شده است و سایه ای بر این ساحل انداخته است. از آن جایی که فضای داخلی غار به ساحل متصل است و اصلا قمستی از ساحل محسوب می شود، بسیاری از قایق رانان قایق های خود را در این غار قرار می دهند و از فضای غار بناگیل که مانند یک تالار طلایی است استفاده می نمایند.

غار سائوا دوپکا (Reed Flute Cave)در بلغارستان

غار سائوا دوپکا که یکی از غارهای اعجاب انگیز جهان است در کشور بلغارستان قرار گرفته است. نام این غار از نام دوبرادر به نام های سِیو و سائه گرفته شده است. طبق روایات این دو برادر در زمان حمله عثمانی به بلغارستان در این غار پنهان شده بودند. یکی از زیباترین طراحی های طبیعت در این غار شکل گرفته است. یکی از شگفتی های این غار، فضای آکوستیک آن است که صداها را با کیفیتی تمام جذب و پخش می نماید.

غار فلوت بلند

این غار نامش را از نی های بلندی گرفته است که در آن رشد نموده اند و ارتفاع بسیار بلندی دارند. بسیاری از کسانی که نوازنده سازهایی مانند فلوت و نی های محلی هستند به این غار می آیند و نی های مناسبی را برای کار خود انتخاب می نمایند. بسیاری از آن ها معتقدند که به خاطر فضای غار و رطوبت موجود در آن، نی های این غار از انعطاف بسیار بالایی برخوردارند و دچار خشکی نشده اند.

غار جنولان (Jenolan Caves)در ولز

غار جنولان در کوه های آبی در ولز جنوبی نو قرار گرفته است. این غار از غارهای اعجاب انگیز است که در قاره استرالیا قرار گرفته و با قندیل های رسوبی خود یکی از نفس گیر ترین صحنه های تماشایی را ساخته است. جالب است بدانید غار جنولان از برخورد امواج تشکیل نشده است بلکه مسبب اصلی پدید آمدن آن رودخانه هایی بوده اند که در زیر زمین این قسمت از ولز از میلیون سال پیش جریان داشته اند.

غار یخی لانگجکول (Grotta Azzurra)گلاسیر

شاید نمونه این غار را در فیلم هایی دیده باشید که مربوط به عده ای کوهنورد برای فتح اورست بوده است. غار یخی لانگجکول گلاسیر که یکی از غارهای اعجاب انگیز جهان محسوب می شود، پوشش کاملا یخی دارد و البته در فصل بهار این پوشش را برای مدت کمی از دست می دهد. این غار ویژه کوهنوردانی است که دل شان می خواهد غاری یخی را تجربه نمایند.

غار ملیسانی (Langjokull Glacier ice cave)در یونان

غار ملیسانی در یونان قرار گرفته است. این غار یکی از غارهای اعجاب انگیز جهان است که به دست طبیعت مانند یک گودال بزرگ در پی گذر میلیون ها سال تشکیل شده است. این غار با داشتن یک برکه عمیق هر ساله یکی از برترین جایگاه ها برای قایق سواری طبیعت گرد ها است. غار ملیسانی جز غارهای روباز محسوب می شود و شبیه به گودالی سرسبز است.

غار آرتا (The Arta Caves)در مالورکا

برای این که بتوانید به دل این غار بروید باید از پل های چوبی تعبیه شده در آن بهره ببرید. نمونه این غار را در فیلم هایی مانند ارباب حلقه ها دیده اید. اما این غار یک صحنه نمایش ساخته شده برای یک فیلم نیست و تمام اجزایش کار دست طبیعت است. قندیل های درون این غار هم به حالت وارونه هستند و هم به حالت ایستاده. در زمان ورود به غار آرتا احساس می کنید وارد یک تالار اشرافی پر از مجسمه های زیبا و گران قیمت شده اید.

غار فارایا ناخن، (Phraya Nakhon Cave)دهکده ای در دل غار در تایلند

تصور کنید وارد غاری می شوید که سر باز است و از بالا نور خورشید به آن راه دارد. چند قدمی که به درون غار برمی دارید، کلبه ای در کنار جنگل کوچکی می بینید که در قدم اول، کمی شما را می ترساند. همه چیز این کلبه مانند خانه های روستایی است؛ هم حصار دارد و هم باغچه. اگر به چنین غاری در پارک ملی خوا سام رُی در تایلند برخوردید، بدانید که نام این غار فارایا ناخن نام دارد. کلبه و دیگر تجهیزاتی که در این غار قرار گرفته است در سال 1890 با خوش ذوقی طبیعت گردان و شهرداری این منطقه تعبیه شده است.

غارهای آبی دیرُس (Diros Caves)در یونان

غارهای آبی دیرُس در یونان قرار دارند. این غارهای اعجاب انگیز جهان در سال 1958 میلادی کشف شده اند. گروهی که اولین بار برای کشف این غار سوار بر قایق های شان شدند در پی کشف و شهودی که انجام می داند، متوجه حضور نه تنها یک غار بلکه سلسه ای از غارهای در هم تنیده شدند. مجموعه ای بی نظیر که امروزه با نورپردازی های خاص میزبان تمام مسافران و گردشگران از سراسر جهان در یونان است.

غار دِوِشتاکا (Devetashka Cave)در بلغارستان

غاری بزرگ که به استخوان اصلی کوه معروف است و البته ترکیبی استخوانی شکل دارد. جالب است بدانید که این غار در بلغارستان، زیستگاه هزاران انسان پیش از ما بوده است. بیش از 30000 خفاش در این غار زندگی می نمایند و سالیان سال است که این غار را خانه خودشان نموده اند. غار دِوِشتکا هفت سوراخ دارد که در بالای غار قرار دارند و باعث می شوند تا نور خورشید به صورت متمرکز به دل غار راه پیدا نمایند و فضایی رویایی را به زمین سرسبز این غار اضافه نمایند.

غار استوپیسا (Stopica Cave)در صربستان

این غار در کنار رودخانه پریستاویکا قرار گرفته است که البته در اصل، شکل گیری این غار به دست همین رودخانه چند میلیون ساله اجرا شده است. جاذبه اصلی غار استوپیسا که آن را به یکی از غارهای اعجاب انگیز جهان بدل نموده است، آبشاری است که در میان این غار همواره جوشان است و ارتفاعی 33 فوتی دارد. صربستان جایگاه عجایب طبیعی بسیاری است و غار استوپیسا نیز یکی از همین عجایب در این کشور است.

غار وولشد (woolshed Cave)در استالیا

این غاره در جنوب استرالیا قرار گرفته است و مسافران و گردشگرانی که از به ساحل تالیا در این کشور می روند می توانند از این جاذبه طبیعی بزرگ تماشا نمایند. طاق غار وولشد بیش از بزرگی آن باعث معروفیتش شده است و فرسایشی که در این غار اجرا شده است یکی از مسایلی است که فکر زیست شناسان و زمین شناسان بسیاری را به خود معطوف نموده است.

غار آلگار دو کارواُ (Algar do Carvao Cave)در پرتغال

این غار از گودال های باستانی است که بر اثر فوران آتشفشان در میلیون ها سال پیش پدید آمده است. این غار به دوران ترشیاری بر می شود. غار آلگار دو کارواُ در کشور سرسبز پرتقال قرار گرفته است. تصویری که از این غار منتشر شده است مربوط به ورودی آن می شود و به خاطر وجود مواد آتشفشانی در این کوه، به محض وارد شدن به آن با جنگلی انبوه رو به رو می شوید.

غار تمیمینا (Temimina Cave)در برزیل

غار تمیمینا که از غارهای اعجاب انگیز جهان به شمار می آید.، در ساو پائولو قرار گرفته است. ناگفته نماند که این شهر به شهر غارها معروف است و بسیاری از زمین شناسان برای آنالیز ها و تحقیقات خود به این شهر در برزیل سفر می نمایند. البته ناگفته نماند که بسیاری از ویلاها و هتل های ساو پائولو در دل همین غارها ساخته شده اند و چشم انداز های بی نظیری به مسافران و گردشگران هدیه می دهند.

غار پوستوینا (Postojna Cave)در اسلووِنی

در حالی که تصویری از درون غار وجود ندارد، می توان قسمت هایی از غار را پشت سر قلعه ای قدیمی ببینید. نام قلعه ای که جلوی این غار قرار گرفته است پِرِدجاما است. این قلعه در اسلووِنی قرار گرفته است و هر ساله بسیاری از مسافران برای ملاقات با این ترکیب انسانی و طبیعی و برای تماشا یکی از غارهای اعجاب انگیز جهان به اسلوونی سفر می نمایند.

غارهای کانگو (Cango Caves)در آفریقا

این غار به عنوان یکی از غارهای اعجاب انگیز جهان در آفریقا شناخته شده است. علت عجیب بودن این غار این است که زمین شناسان به آن عنوان سیستم غار داده اند. از این رو این غار را سیستماتیک نامیده اند که طریقه فرسایش در آن به طور منظم در پی میلیون ها سال به دست طبیعت اجرا شده است و این غار را به بزرگ ترین گودال کوهی جهان تبدیل نموده است.

غار لَ کوئِدا هورادادا (La Cueva Horadada)در اسپانیا

این غار در کشور اسپانیا قرار گرفته است. غار لَ کوئِدا هوراداد با حفره ای که در سقف اش به وجود آمده، مسافران و گردشگرانی که مایل به ورود به آن هستند را به سمت پایین راهنمایی می نماید و البته باید بدانید که برعکس تصویر گودالی آن، در زمان بازدید از آن هیچ خطری شما را تهدید نخواهد کرد. دیواره های صخره ای این غار با وزش بادهایی که طی میلیون ها سال وزیده شده به طرح شش ظلعی های بسیار زیبایی درآمده است که تماشا شان خالی از لطف نیست.

غارهای ویِیتومو (Waitomo Caves)در نیوزلند

این سلسه غار در نیوزلند قرار گرفته است که از معروفیت بسیار زیادی نیز برخودار است. یکی از دلایل معروفیت این غار، شب تابی آن است که در زمان غروب خورشید تمام دالان های این غار که از غارهای اعجاب انگیز جهان است به رنگ آبی فیروزه ای در می آید و تمام مدت شب روشن و زیبا است.

غارهای کریستال (Crystal Caves)در برمودا

در کنار سواحل زیبا، غارهای کریستال یکی از جاذبه های طبیعی برمودا به شمار میرود. شاید این غار نه متعلق به دوران ترشیاری است و نه به زمان بی شروع مربوط می شود. غارهای کریستال در برمودا در عصر یخبندان تشکیل شده است و آثار آن دوران هر روزه به دست زمین شناسان مورد آنالیز قرار می گیرد. این که چرا نام این غارها به کریستال معروف شده است به خاطر قندیل های رسوبی است که شبیه به کریستال در آن وجود دارند.

غارهای باتو (Batu Caves)در مالزی

از آن جایی که مالزی کشوری زیبا و سرسبز است، غارهای باتو که از غارهای اعجاب انگیز جهان در این کشور به شمار می آیند از این زیبایی بی بهره نیستند. سلسله غارهای باتو از غارهای کوچک و بزرگی تشکیل شده اند که در حدود صد سال پیش یکی از مقدس ترین اماکن در مالزی به حساب می آمده و البته معبد بزرگی نیز در دل این غار وجود دارد که متعلق به همان صد سال پیش است و همچنان به فعالیت خود ادامه می دهد.

غار فینگال (Fingals Cave)در اسکاتلند

غار فینگال در اسکاتلند قرار گرفته است و قطر دهانه آن 72 فوت است و عمقی بیش از 270 فوت دارد. یکی از نکات جالب در خصوص این غار، دیواره های آن است که انگار گروهی آن را با غالب های سیمانی به طور منظم و با شکلی مکعبی و بلند ساخته اند. سکو های شش ضلعی که در درهانه این غار قرار دارند به برترین جا برای گردشگران تبدیل شده است که می توانند روی آن ها بنشینند و پاهای شان را در آب رودخانه کوچک میان غار فرو ببرند. برای ورود به این غار به قایق احتیاج دارند و بازتماشامایندگان به راحتی می توانند با محلی های این منطقه به داخل غار بروند.

غار سان دونگ (Son Doong Cave)در ویتنام

این غار در دل پارک ملی نا که بانگ در مالزی قرار گرفته است. غار سان دونگ از بزرگ ترین غارهای جهان به شمار میرود. اگر بخواهیم نام این غار را ترجمه کنیم معنی اش می شود کوه رودخانه غار. از نشانه های آن متوجه شده اند که زمان به وجود آمدن این غار به 2 تا 5 میلیون سال پیش می رسد و علت اصلی به وجود آمدن آن، عبور آب رودخانه معروف ویتنام است.

غار کوئوا دِ لو وردِ (Cueva de los Verdes)در جزایر قناری

این غار که از غارهای اعجاب انگیز جهان به شمار میرود در جزیره لانزاروت قرار گرفته است. غار کوئوا دِ لو وردا بعد از نابودی تمام محیط زیست این جزیره بعد از فوران آتشفشان این منطقه پدید آمده است. این غار در میان قرن های شانزدهم تا هفدهم مخفیگاهی برای محلی های این جزیره برای فرار از دست دزدان دریایی بوده است.

غار ماموث (Mammoth Cave) در کنتاکی

غار ماموث به تنهایی یک پارک ملی در این منطقه شناخته می شود. طول این غار به 400 مایل می رسد و از لحاظ اکوسیستم این منطقه از مهم ترین و تاثیر گذار ترین اجزا طبیعت به شمار میرود. اطراف این غار بیش از 53 هزار هکتار مرتع و جنگل وجود دارد و برای طبیعت گردان رسیدن به غار ماموث یک طبیعت گردی بی نظیر است.

منبع: الی گشت
انتشار: 10 شهریور 1403 بروزرسانی: 10 شهریور 1403 گردآورنده: kshna.ir شناسه مطلب: 1266

به "سفر به 26 غار حیرت انگیز در دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفر به 26 غار حیرت انگیز در دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید