مدیریت مصرف مهمترین گام در راستای جلوگیری از تنش آبی در قزوین است

به گزارش کیوسک خبری آشنا، خبرگزاری خبرنگاران-مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین گفت: جاری بودن آب در کانال دشت قزوین در شرایط خشکسالی ناشی از مدیریت صحیح و ذخیره سازی مناسب آب در سال گذشته است و کشاورزان باید الگوی کشت را رعایت نمایند تا در این شرایط دچار چالش نشویم .

مدیریت مصرف مهمترین گام در راستای جلوگیری از تنش آبی در قزوین است

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران- یدالله ملکی در مورد شرایط آبی استان و جاری شدن آب در کانال در شرایط کم آبی امسال اظهار کرد: بر اساس پیش بینی سازمان هواشناسی امسال به دلیل کاهش بارش ها با خشکسالی روبرو خواهیم شد، لذا باید ضمن مدیریت منابع آبی موجود، اقدامات مؤثری نیز در مورد صرفه جویی در مصرف بعمل آوریم تا بتوانیم از ایجاد تنش آبی در استان جلوگیری کنیم .

ملکی با اشاره به جاری بودن آب در کانال های آبیاری دشت قزوین در شرایط خشکسالی هم گفت: در سال گذشته کم آبی امسال را پیش بینی می کردیم، لذا با همکاری دستگاههای اجرایی، کارشناسان و بهره برداران توانستیم نسبت به مدیریت اصولی مصرف و ذخیره مناسب آب های زیرزمینی اقدام نمائیم و امسال و در شرایطی که شاید آب کانال در این ایام باید قطع و یا بشدت کاهش می یافت، توانستیم آب مورد احتیاج کشاورزان را تامین نماییم که این خود اتفاق مبارکی است .

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین یادآورشد: علیرغم جاری بودن آب در کانال آبیاری دشت قزوین بهره بردارن باید در امسال با مدیریت صحیح مصرف از بروز هرگونه چالش و مشکل جلوگیری بعمل آورند. وی اضافه نمود: تعهد ما از سال گذشته تامین 60 درصد آب کشاورزی است اما متاسفانه شاهد کشت چند برابری در دشت قزوین هستیم که تامین آب این میزان سطح کشت امکان پذیر نیست، لذا انتظار می رود کشاورزان و بهره برداران شرایط کشور و مشکلاتی که در سایر دشتهای کشور ایجاد شده را رصد نموده و تجربه کسب نمایند و قدردان جاری بودن آب در کانال باشند و با رعایت الگوی مصرف و الگوی کشت جوری برنامه ریزی نمایند تا در فصول مختلف سال دچار چالش نشویم .

ملکی گفت: در شرایط تر سالی شاید تامین آب مورد احتیاج کشاورزان نگرانی زیادی نداشته باشد اما در شرایط خشکسالی که امسال در آن بسر می بریم وجود آب در کانال یک کار مدیریت شده است که باید شکرگزار آن باشیم و این منبع حیاتی را درست و اصولی مصرف کنیم تا در ادامه جهت دچار چالش و کمبود نشویم .

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین در انتها توضیح داد: امسال فقط می توانیم آب مورد احتیاج کشت تعهد شده را تامین کنیم و ضمن عدم تخصیص آب برای سایر کشت های مازاد، برای تامین آب کشت تابستانه نیز فعلاً برنامه ای نداریم و تصمیمی گرفته نشده، لذا از کشاورزان درخواست می کنیم از کشت تابستانه جداً خودداری نمایند تا در ماههای آینده دچار چالش و کم آبی نشویم. وی همچنین افزود: 100 حلقه چاه تلفیقی در استان داریم که در مواقع بحران و کم آبی وارد مدار می شوند که در حال حاضر50 حلقه چاه را وارد مدار نموده ایم تا در کنار 170 میلیون مترمکعب آب که از سد طالقان برای کشاورزان تامین شده، احتیاج آبی کشاورزان، بهره برداران، باغات و کشت های ریشه دار را تامین کنیم تا در این زمینه دچار چالش نشویم .

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 27 خرداد 1400 بروزرسانی: 27 خرداد 1400 گردآورنده: kshna.ir شناسه مطلب: 600

به "مدیریت مصرف مهمترین گام در راستای جلوگیری از تنش آبی در قزوین است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مدیریت مصرف مهمترین گام در راستای جلوگیری از تنش آبی در قزوین است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید