سال جاری زمستان سردی در کشور نداریم ، کاهش 82 درصدی بارش های تهران در پاییز سال جاری ، تداوم کم بارشی ها چه تبعاتی دارد؟

به گزارش کیوسک خبری آشنا، رییس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی با ارائه گزارشی از اندازه دما و بارش از ابتدای پاییز تا کنون با بیان اینکه زمستان سردی نخواهیم داشت، اظهار کرد: با تداوم کم بارشی در ماه های پیش رو با مشکل تامین آب برای بخش های جنوبی رشته کوه البرز روبرو خواهیم شد.

سال جاری زمستان سردی در کشور نداریم ، کاهش 82 درصدی بارش های تهران در پاییز سال جاری ، تداوم کم بارشی ها چه تبعاتی دارد؟

به گزارش خبرنگاران، احد وظیفه رییس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی درباره اندازه بارندگی طی فصل پاییز اظهار کرد: از ابتدای پاییز تا به امروز حدود 25.1 میلیمتر بارندگی در کشور رخ داد. در صورتی که میانگین بارش ها طی بلندمدت در این بازه زمانی 31 میلیمتر بود و این اندازه نشانگر کاهش حدود 20 درصدی بارندگی ها نسبت به بلندمدت است.

کاهش 82 درصدی بارش های تهران در پاییز امسال

وظیفه درباره استان هایی که در زمینه بارش ها بیش از دیگر استان ها شرایط نامطلوبی دارند، گفت: در استان تهران از ابتدای فصل آبی تا به امروز حدود 7.5 میلیمتر بارندگی ثبت شده است. درصورتی که در بلندمدت حدود 43 میلیمتر بارندگی داشتیم و این یعنی حدود 36 میلیمتر یا 82 درصد بارش ها کمتر از حد نرمال بوده است. این عدد بسیار بزرگ کم بارشی طی پاییز است.

رییس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی ادامه داد: بارش ها در بخش های شرقی، مرکزی، غربی و جنوبی رشته کوه البرز به شدت زیرنرمال و در شرایط خشکسالی است. به طور مثال دراستان البرز حدود 70 درصد و قزوین حدود 80 درصد بارش ها زیر نرمال بوده است. در این دوران ایران هم به لحاظ هواشناسی، کشاورزی بعلاوه به لحاظ هیدرولوژی، خشکسالی را تجربه نموده است.

وی بعلاوه درباره استان های پربارش گفت: استان هایی همانند خراسان رضوی، خراسان شمالی، خوزستان، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، یزد و اصفهان، حوزه مرکزی و جنوب غرب کشور شرایط و بارندگی های مناسبی را تجربه نموده اند اما در شمال غرب، تا حدودی غرب و جنوب شرق کشور به ویژه بخش مرکزی ایران از جمله تهران، البرز، قزوین و سمنان بارش ها به شدت زیر حد نرمال بوده است.

کشور، پاییزی گرم و کم بارش را تجربه کرد

رییس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی درباره میانگین دمای کشور از ابتدای فصل پاییز گفت: دمای کشور از ابتدای پاییز تا به امروز یک درجه بیش از نرمال بود. به طور کلی ایران طی دو ماه گذشته پاییزی گرم و بارش هایی کمتر از نرمال تجربه نموده است.

وظیفه درباره بارندگی های هفته جاری گفت: طی این هفته بارش هایی در حد نرمال و حتی بیش از حد نرمال در شمال غرب و سواحل شمال و شمال غرب کشور از جمله استان های اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان و تا حدودی خراسان شمالی، کردستان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی بعلاوه زنجان پیش بینی می گردد.

وی با تاکید بر اینکه این بارش ها از اواسط هفته جاری شروع می گردد و تا اواسط هفته آینده نیز ادامه دارد، اظهار کرد: با اینکه بارش ها شرایط خوبی ایجاد می نمایند اما همچنان در بخش های جنوبی کشور همانند بوشهر، فارس، سیستان و بلوچستان، کرمان، اصفهان، خراسان رضوی و خراسان جنوبی بارش ها کمتر از حد نرمال پیش بینی می گردد. در واقع از بخش جنوبی تا شرقی کشور و بعلاوه از جنوب غرب تا شمال شرق بارش هایی کمتر از حد نرمال و بخش های شمال و شمال غرب کشور بارش هایی نرمال و بیش از حد نرمال را تجربه خواهند کرد.

وظیفه با بیان اینکه انتظار می رود بارندگی های طی هفته آینده شرایط بهتری پیدا نمایند، گفت: با توجه به خروجی مدل های عددی، در فصل زمستان شرایط بارش ها در شرایط نرمال و در ارتفاعات البرز با گرایش به کمتر از حد نرمال پیش بینی می گردد و در جنوب غرب کشور همانند استان های خوزستان، بوشهر، لرستان، چهار محال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد، غرب اصفهان و ایلام می توان شرایط بهتری را نسبت به سال گذشته متصور بود چرا که سال گذشته این منطقه ها خیلی کم بارش بودند اما در زمستان امسال بارش های بهتری برای این منطقه ها پیش بینی می گردد.

تبعات تداوم کم بارشی ها برای بخش های جنوبی رشته کوه البرز

رییس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی ادامه داد: بر اساس خروجی مدل ها برای بعضی منطقه ها همانند جنوب شرق کشور، دامنه های البرز همانند تهران، قزوین، سمنان، خراسان رضوی و زنجان بارندگی های کمتر از حد نرمال پیش بینی می گردد. این کم بارشی بخش های جنوبی رشته کوه البرز به ویژه جنوب البرز را با مشکل تامین آب روبرو می نماید. پیش بینی ها برای این منطقه اصلا خوش بینانه نیست. هرچند نمی توان به صورت صددرصد گفت که کم بارش خواهد بود اما بر اساس خروجی مدل ها بارندگی این منطقه ها کمتر از حد نرمال و برای جنوب غرب کشور بارندگی های نرمال و بیش از حد نرمال پیش بینی می گردد.

وظیفه درباره شرایط بارندگی و دما طی آذرماه و زمستان گفت: کم بارشی طی این مدت ادامه دارد. دما نیز در حد نرمال و بیش از حد نرمال پیش بینی می گردد و به طور کلی زمستان خیلی سردی را تجربه نخواهیم کرد.

وی توضیح داد: این پیش بینی به این معنا نیست که اصلا دوره های سرما نخواهیم داشت. چه بسا با گذر موج هوای سرد شمالی از کشور، هوا طی چند روز بسیار سرد گردد و این به طور کامل قابل پیش بینی نیست. اما به طور کلی میانگین دمای چهارماه آینده خیلی سرد و کمتر از حد نرمال پیش بینی نمی گردد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 6 آذر 1401 بروزرسانی: 6 آذر 1401 گردآورنده: kshna.ir شناسه مطلب: 1114

به "سال جاری زمستان سردی در کشور نداریم ، کاهش 82 درصدی بارش های تهران در پاییز سال جاری ، تداوم کم بارشی ها چه تبعاتی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سال جاری زمستان سردی در کشور نداریم ، کاهش 82 درصدی بارش های تهران در پاییز سال جاری ، تداوم کم بارشی ها چه تبعاتی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید