انتخاب طراح داخلی حرفه ای به یاری وکیل

به گزارش کیوسک خبری آشنا، امروزه با توجه به اهمیت دکوراسیون داخلی در نمای منازل و همینطور دفاتر کار و محیط های مشابه، بسیاری از افراد و شرکت های مختلف خدمات تخصصی مربوط به طراحی و دکوراسیون داخلی را ارائه می دهند.

انتخاب طراح داخلی حرفه ای به یاری وکیل

بنابراین تنظیم یک قرارداد مناسب با این افراد و شرکت ها بسیار حائز اهمیت است تا نکات لازم و اثرگذار در این قرارداد ذکر شده و هر دو طرف قرارداد از ورود هرگونه خسارت و ضرر و زیان مصون بمانند.

شفافیت در انجام اموری همانند طراحی دکوراسیون داخلی مستلزم تنظیم یک قرارداد حرفه ای و اصولی است.

در این مقاله سعی داریم تمامی نکات لازم در مورد تنظیم قرارداد طراحی دکوراسیون داخلی را مطرح نموده و به شما در تنظیم یک قرارداد حرفه ای یاری کنیم.

خدمات مربوط به طراحی و دکوراسیون داخلی معمولا دسته بندی های متعددی دارند به عنوان مثال و به طور خلاصه این خدمات شامل قراردادهای مربوط به مشاوره، طراحی سه بعدی، دکوراسیون داخلی، قراردادهای مربوط به بازسازی و نوسازی و… می شوند.

در ادامه به توضیح مبسوط این قراردادها و تفاوت آن ها با یکدیگر در جزئیات می پردازیم.

قرارداد طراحی داخلی

قرارداد مشاوره قراردادی است که در جهت ارائه مشاوره های تخصصی مربوط به طراحی داخلی تنظیم می گردد، این نوع مشاوره معمولا به وسیله شرکت های متخصص در زمینه معماری و طراحی داخلی ارائه می گردد. اصولا مشاوره های ارائه شده به وسیله مهندسین شرکت های طراحی دکوراسیون اطلاعات کلی در رابطه با چگونگی چیدمان و استفاده بهینه از فضاهای متعدد را ارائه می دهد.

بنابراین ضروری است که در مورد دریافت مشاوره های تخصصی توجه لازم را در رابطه با جزئیات قرارداد مشاوره داشته باشیم.

قرارداد دیگری که مرتبط با دکوراسیون داخلی منعقد می گردد مربوط به قرارداد طراحی سه بعدی است؛ طراحی سه بعدی از جمله مواردی است که در مراحل ابتدایی امر صورت می گیرد و برای شناخت استفاده از ابزارهای متعدد و اجرایی شدن طرح های مختلف در فضا پیشنهادات کافی را ارائه می دهد.

در قرارداد طراحی سه بعدی تعهدات هر یک از طرفین به روشنی و شفافیت مطرح می گردد تا خواست و الزامات هر یک از طرفین رفع شده و از بروز هرگونه اختلاف جلوگیری گردد.

شناخت تفاوت های جزئیات مربوط به طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی یاری می نماید که افراد یک قرارداد جامع و مانع نوشته و توقعات خود را به روشنی بیان نمایند .

در تفاوت دکوراسیون داخلی و طراحی داخلی می توان به این نکته اشاره نمود که دکوراسیون داخلی به کارگیری سبک و هنری خاص بر اساس سلیقه و متد روز می باشد و هر فردی متناسب با ایده پردازی های خود می تواند فضای مد نظر خود را خلق کند در حالی که طراحی داخلی زمان پیش از اقدام به ساخت صورت می گیرد و باید به مناسب بودن نوع استفاده انتقال صدا و مسائل بنیادی تری در آن توجه کرد.

قرارداد بازسازی و نوسازی شامل قراردادی می گردد که ممکن است حتی احتیاج به تخریب ساختمان یا انجام فعالیت هایی همانند گودبرداری و پی ریزی نیز داشته باشد بنابراین در انعقاد این قرارداد باید توجه کافی را داشت چرا که ممکن است این قرارداد از شهری به شهر دیگر متفاوت بوده و هزینه های مختلفی داشته باشد.

ویژگی های یک قرارداد استاندارد در مورد طراحی داخلی شامل موارد متعددی می گردد؛ از جمله آنکه وظایف کارفرما یا شرکت مسئول طراحی داخلی به عنوان مجری کار به درستی و به صورت شفاف در آن ذکر شده باشد.

بعلاوه در این قرارداد باید هزینه های مربوطه به صورت تقریبی و به شکل پیش فاکتور ارائه شده و نحوه پرداخت نیز در آن معین گردد.

تمام موارد حقوقی و قانونی مرتبط با قرارداد مانند معینات وکیل پایه یک دادگستری طرفین باید در آن ذکر شده و به امضای طرفین برسد بعلاوه باید برآورد نسبتا دقیقی در رابطه با زمان اجرای پروژه اجرا شده و یک برنامه زمانبندی معین گردد.

تمامی معینات هر یک از طرفین قرارداد یعنی کارفرما یا شرکت ارائه دهنده خدمات طراحی داخلی و اطلاعات مشتری از جمله آدرس ها شماره تلفن به طور دقیق و واضح در قرارداد ذکر گردد.

الزام به معین ویژگی های اصلی ملک از جمله ویژگی های یک قرارداد استاندارد است چرا که باید ویژگی هایی از جمله تعداد طبقات اندازه متراژ زمین نوع کاربری ساختمان و امکانات موجود در آن به طور واضح در قرارداد منعکس گردد.

ابزارهای مورد استفاده و پرکاربرد به وسیله هر کدام از طرفین باید در قرارداد قید گردد و اگر بنا باشد که ابزارهایی به وسیله یکی از طرفین تهیه شوند باید به آن ها در قرارداد به طور دقیق اشاره گردد.

در صورتی که طراحی مورد نظر احتیاج به تخریب بخشی از ساختمان داشته باشد اندازه آن باید به طور دقیق ذکر شده و نوع مصالح مورد استفاده به عنوان جایگزین در منطقه ها تخریب شده باید مورد اشاره و تصریح قرار گیرد.

اشاره به جزئیات مربوط به طراحی داخلی از جمله رنگ ها، و سبک تغییرات می تواند تا حد زیادی به قوی تر شدن قرارداد یاری نموده و از بروز هرگونه اختلاف و ورود به خسارت به هر یک از طرفین جلوگیری کند.

مهم ترین بخش های مذکور در قرارداد مربوط به طراحی داخلی

معینات هویتی هر یک از طرفین شامل معینات شناسنامه هر دو طرف و گواهی مربوط به حق امضا از سوی اشخاص حقوقی و بعلاوه آدرس و شماره تلفن های در دسترس از جانب هر یک از طرفین.

معینات ملک شامل متراژ و تعداد طبقات آدرس و نوع کاربری ملک به همراه ویژگی های اولیه و امکانات موجود مانند لوله کشی شوفاژ کولر و گاز رومیزی و…

تعهدات شرکت طراحی و دکوراسیون داخلی شامل تغییرات لازم برای ملک لزوم ارائه طراحی سه بعدی یا نقشه پیش از اقدام، تهیه لوازم و ابزارهای مورد احتیاج و مورد توافق، انجام بخشی از کارهای حقوقی و گرفتن مجوزهای مربوطه در این خصوص، معین مسئولیت وسایل و امکانات به جامانده به همراه معین کردن سبک و تغییرات مورد احتیاج می باشد.

تعهدات کارفرما که باید در قرارداد ذکر شوند شامل خرید وسایل و ابزارهای مورد احتیاج، اقدام به تخلیه کامل ساختمان و مسئولیت نسبت به وسایلی که در ساختمان باقی می مانند و بعلاوه تعداد دفعات مجاز برای تغییر طراحی می باشد.

زمانبندی از جمله نکات مهمی است که ضروری است در قرارداد مربوط به طراحی دکوراسیون ذکر گردد که شامل تخمین زمان نهایی انجام پروژه و معین کردن تاریخ دقیق آغاز انجام پروژه می گردد؛ بعلاوه ارائه جدول زمانبندی جهت اطلاع بیشتر نسبت به پیشرفت کار و معین خسارت های ناشی از تاخیر در اجرای قرارداد از جمله مسائل مرتبط با زمانبندی است که باید در قرارداد مورد اشاره قرار گیرد.

از جمله موارد دیگر موارد غیرقابل پیش بینی مانند بروز مسائلی همانند بلایای طبیعی که خارج از کنترل هر یک از طرفین است می باشد، بدیهی است که باید اقدامات لازم در مورد جبران خسارت های احتمالی ناشی از این دسته مسائل باید در قرارداد مورد اشاره قرار گیرد.

مبحث مهم دیگری که در قرارداد مربوط به طراحی دکوراسیون مورد بحث قرار می گیرد مربوط به هزینه ها می باشد که ارائه پیش فاکتور و تخمین هزینه های مورد احتیاج به همراه معین نحوه پرداخت هزینه قابل ذکر است، بعلاوه معینات دقیق چک های دریافتی و پیش پرداخت های اجرا شده باید در قرارداد قید گردد.

قرارداد مربوط به طراحی دکوراسیون داخلی مانند سایر قراردادها احتیاج به ذکر موارد فسخ قرارداد دارد که شامل معین مدت زمان مجاز جهت فسخ قرارداد و معین خسارت های لازم در صورت فسخ یک طرفه قرارداد می گردد.

جهت قانونی تلقی شدن قرارداد و تحت حمایت قانون قرار گرفتن آن امضای هر دو طرف قرارداد لازم بوده و در صورت احتیاج امضای مشاور حقوقی و یک یا دو شاهد نیز در آن درج می گردد.

چقدر می پسندید؟

منبع: اتاق
انتشار: 25 اردیبهشت 1403 بروزرسانی: 25 اردیبهشت 1403 گردآورنده: kshna.ir شناسه مطلب: 1252

به "انتخاب طراح داخلی حرفه ای به یاری وکیل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتخاب طراح داخلی حرفه ای به یاری وکیل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید