برگزاری کارگاه بین المللی نمایه سازی نشریات برای سردبیران گروه D8

به گزارش کیوسک خبری آشنا، به گزارش خبرنگاران به نقل از موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، در نشست سردبیران نشریات کشورهای عضو گروه D8، یازدهمین و دوازدهمین کارگاه بین المللی چگونگی نمایه سازی و راهکارهای ارتقای نشریات در رتبه بندی های جهانی به میزبانی ISC در تاریخ 9 و 10 شهریور 1400 به صورت مجازی برگزار گردید.

برگزاری کارگاه بین المللی نمایه سازی نشریات برای سردبیران گروه D8

این نشست بین المللی با حضور دکتر محمدجواد دهقانی رئیس موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، دکتر داتو کو جعفر کو شعری دبیرکل گروه هشت کشور اسلامی در حال توسعه (D8) و معاون دوم دبیرکل دکتر راشا، سردبیران و مدیران مسئول نشریات کشورهای عضو گروه D8 برگزار گردید که 112 نفر شرکت نماینده از 112 نشریه در این کارگاه حضور داشتند.

گروه D8 یا گروه هشت کشور مسلمان درحال توسعه شامل اندونزی، ایران، بنگلادش، پاکستان، ترکیه، مالزی، مصر و نیجریه است.

در ابتدای این نشست دکتر دهقانی ضمن ابراز خوشحالی از توسعه فعالیت های بین المللی صورت گرفته ISC، از حضور دبیرکل D8 در این نشست و بعلاوه سردبیران نشریات کشورهای عضو تشکر و قدردانی کرد.

وی با اشاره به همکاری مشترک گفت: همکاری های علمی ISC و D8 از سال 2017 به طور قابل توجهی تقویت شده است. پس از امضای تفاهم نامه بین ISC و D8 در سال 2017 و سفر دکتر داتو کو جعفر کو شعری به شیراز در سال 2018، تا به امروز چندین فعالیت مشترک برای بهبود شرایط علمی کشورهای عضو D8 و مشارکت D8-ISC و روابط بلند مدت صورت گرفته است.

دهقانی اضافه کرد: تا به امروز پنج پروژه به وسیله ISC و D8 با اسم تهیه نقشه علمی برای D8 با اسم (D8-MSEC) تعریف شده است. بعلاوه، از دیگر فعالیت های صورت گرفته می توان به سامانه ISC Covid-19 Visualizer اشاره نمود که در وب سایت رسمی D8 منتشر شده است.

رئیس موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) اضافه کرد: علاوه بر این، برگزاری کارگاه های آموزشی تحت اسم چگونه نشریات خود را در ISC نمایه سازی کنیم و چگونه شرایط نشریه را در رتبه بندی دنیای ارتقا دهیم برای سردبیران نشریات D8 برنامه ریزی شده که امروز و فردا شاهد برگزاری دو مورد از آن هستیم.

در ادامه، دکتر داتو کو جعفر کو شعری دبیرکل گروه هشت کشور اسلامی در حال توسعه (D8) در مراسم افتتاحیه با تشکر از میزبانی ISC برای کارگاه مشترک مجازی ISC-D8 درباره خدمات الکترونیکی ISC برای نشریات کشورهای عضو D8، به معرفی اهداف تاسیس D8 و بعلاوه خدمات و فعالیت های آن برای 8 کشور عضو پرداخت.

وی اضافه کرد: علم، فناوری و تحقیقات نقش مهمی در رسیدگی به چالش های امروز دنیا برای توسعه مالی از جمله مسائل زیست محیطی، کاهش فقر، برنامه های بهداشتی و حمایت اجتماعی و مدیریت کارآمد منابع طبیعی کشورها دارد. موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) نقشی محوری در نمایه سازی تمام نشریات معتبر اسلامی در همه زمینه ها و زبان ها با ایجاد شبکه علمی در بین کشورهای اسلامی ایفا نموده است.

کو شعری گفت: این سازمان بی وقفه برای ارزیابی و نظارت بر شبکه های علمی کشورهای اسلامی با هدف ارتقاء آنها فعالیت می نماید. یکی دیگر از زمینه های اصلی تمرکز ISC، برگزاری کارگاه های آموزشی درباره اثربخشی تحقیقات در دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی است. این کارگاه مجازی یکی از آنهاست که مکانی موثر برای دانشمندان برجسته، محققان و سایر ذینفعان کشورهای عضو D8 برای به اشتراک گذاشتن دیدگاه ها و ایده ها فراهم می نماید.

وی گفت: برگزاری چنین کارگاه هایی به دانشمندان و محققان کشورهای عضو D8 یاری می نماید تا نقاط قوت، ضعف و شکاف های مورد احتیاج برای رسیدگی به آنها را شناسایی نمایند.

دبیرکل گروه هشت کشور اسلامی در حال توسعه (D8) ادامه داد: ISC دارای پایگاه داده بسیار غنی است که شامل سامانه های شناسه دیجیتال اشیا (DOR)، گزارش استنادی نشریات (JCR)، لیست استنادهای علمی (SCI)، لیست مجلات (MJL) و شاخص های عملکرد مجلات (JPI) است که با معرفی منابع گسترده مقالات پژوهشی، مجلات و گزارشات استنادی به ذینفعان در کشورهای عضو D8 یاری می نماید.

وی گفت: محققان کشورهای عضو D8 و بعلاوه دنیا اسلام می توانند از این پایگاه های اطلاعاتی بسیار مفید بهره مند شوند. به ویژه ، D-8 و کشورهای عضو آن منحصرا از سامانه Covid-19 Visulaizer که به وسیله ISC طراحی شده می توانند بهره مند شوند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 11 شهریور 1400 بروزرسانی: 11 شهریور 1400 گردآورنده: kshna.ir شناسه مطلب: 725

به "برگزاری کارگاه بین المللی نمایه سازی نشریات برای سردبیران گروه D8" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برگزاری کارگاه بین المللی نمایه سازی نشریات برای سردبیران گروه D8"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید