(تصاویر) دیوار هایی روشن، خانه هایی تاریک

به گزارش کیوسک خبری آشنا، امروزه نورپردازی بخشی مجذوب کننده و با اهمیت در مقوله معماری شهری محسوب می شود. مسلما استفاده بجا و اصولی از این امکان که مبتنی بر اضوابط معماری و شهرسازی باشد می تواند به زیبایی و هویت بصری شهر کمک کند. اما در مقابل و در خلا ضوابط نما در ساخت و ساز های شهری، اگر از امکان نورپردازی صرفا بر اساس سلیقه شخصی و احتمالا با هدف جذب مخاطب استفاده شود، می تواند منجر به آسیب های جدی بر هویت بصری و ایجاد آلودگی بصری شود.

(تصاویر) دیوار هایی روشن، خانه هایی تاریک

البته فارغ از این موارد که رابطه مستقیمی با فرهنگ و سلیقه عمومی شهروندان دارد، تحمیل اندازه مصرف اضافی به شبکه برق، آن هم در شرایطی که بسیاری از شهروندان به ناچار متحمل قطعی برق هستند هم از مضرات این سبک از نورپردازی در ساختمان ها است.

شاید در استفاده از این نوع نورپردازی ها این ادعا مطرح باشد که اندازه مصرف آن کم است؛ اما با احتساب مجموع مصرف برق ساختمان هایی که با این سبک به اصطلاح اقدام به زیباسازی نما کرده اند به رقم قابل توجه و معناداری خواهیم رسید.

بی تردید وضع ضوابط و قوانین و سیستم نظارتی دقیق تر از طرف نهاد ها و سازمان های مسئول و از طرفی حس مسئولیت از طرف شهروندان می تواند باعث پیشرفت و عبور از خیلی مسائل شود.

با آغاز موجود دوم گرما در شهر مشهد و افزایش مصرف برق، برنامه خاموشی ها از تاریخ 5 تیرماه تا 11 تیر ماه ارائه شده است. این درحالی است که خاموشی ها کاملا احتمالی است و ممکن است خاموشی در بخش مشترکین خانگی نداشته باشیم. اما این خاموشی ها همچنان در بخش صنعت ادامه دارد. براساس پیش بینی وزارت نیرو تا 15 شهریورماه احتمال خاموشی روزانه مشترکین خانگی وجود دارد.

عکاس: محدثه زارع/ ایسنا

منبع: فرارو
انتشار: 24 تیر 1400 بروزرسانی: 24 تیر 1400 گردآورنده: kshna.ir شناسه مطلب: 651

به "(تصاویر) دیوار هایی روشن، خانه هایی تاریک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "(تصاویر) دیوار هایی روشن، خانه هایی تاریک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید