فراوری انبوه مواد پیشرفته ایران ساخت شتاب می گیرد

به گزارش کیوسک خبری آشنا، مواد پیشرفته و ساخت یکی از زمینه های پرکاربرد در صنایع است که با ظرفیت بالایی که برای نوآوری دارد نیازی از جامعه را برطرف می نماید.

فراوری انبوه مواد پیشرفته ایران ساخت شتاب می گیرد

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ مواد پیشرفته و ساخت یکی از زمینه های پرکاربرد در صنایع است که با ظرفیت بالایی که برای نوآوری دارد احتیاجی از جامعه را برطرف می نماید. اما فرآوری و فراوری مواد پیشرفته، احتیاجمند فناوری های پیشرفته و وجود زیرساخت های حمایتی است که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با استفاده از بازوی اجرایی ستاد توسعه فناوری های لیزر، فوتونیک، مواد پیشرفته و ساخت، راه را برای فراوریات ایران ساخت این حوزه هموار می نماید.

رشد فراوری مواد پیشرفته

گستردگی و گوناگونی مواد پیشرفته به وسعت تمامی صنایع، تجهیزات پیشرفته و سازه هایی است که مدام در حال تحول هستند. آن طور که حمید لطیفی دبیر ستاد توسعه فناوری های لیزر، فوتونیک، مواد پیشرفته و ساخت معاونت علمی و فناوری بیان می نماید، مواد پیشرفته اگرچه بازه وسیعی را در بر می گیرد، اما نفوذ این مواد را در فلزها، فرآورده های سرامیکی، مواد پلیمری و کامپوزیت های پیشرفته بیش تر و پررنگ تر می توان یافت.

وی با بیان این که مهم ترین وجه تمایز مواد پیشرفته در نحوه فرآوری و فرآیند های ساخت و فراوری آن ها است، ادامه می دهد: فناوری مواد پیشرفته از این جهت اهمیت دارد که توسعه و پیشرفته بسیاری از فناوری های پیشرفته مانند حمل و نقل، نانوفناوری، انرژی های نو، زیست فناوری و بسیاری از دیگر فناوری ها، احتیاجمند دست یابی به این مواد است.

دبیر ستاد توسعه فناوری های لیزر، فوتونیک، مواد پیشرفته و ساخت معاونت علمی و فناوری با بیان این که در سال های اخیر رشد قابل توجهی در دست یافتن به فناوری مواد پیشرفته حاصل شده است، اضافه می نماید: سال های گذشته با محدودیت های بسیار زیادی را در دست یابی به بعضی از این مواد روبرو بودیم که همین موضوع چالش های زیادی را برای صنایع ایجاد کرد؛ همین اتفاق بیان گر اهمیت راهبردی بهره مندی از فناوری مواد پیشرفته است.

حمایت از طرح های فناورانه

لطیفی، به 6 ماموریت ستاد در راستای توسعه فناوری های لیزر و مواد پیشرفته اشاره می نماید و ادامه می دهد: حمایت ها برای رسیدن به مرجعیت علمی کشور و ایجاد زیرساخت های راهبردی ملی در حوزه های خاص، ترویج و فرهنگ سازی، ایجاد فضای مساعد تعامل و همکاری بین المللی و توسعه فناوری های راهبردی متناسب با احتیاج های کشور، بعلاوه ارتقای فناوری در صنایع موجود و توسعه کسب و کار های تازه دانش بنیان و توسعه بازار محصولات دانش بنیان در حوزه مواد پیشرفته از ماموریت هایی است که امسال و همانند سال گذشته پیگیری می گردد.

اما یکی از ضرورت ها شناسایی احتیاج های فناورانه صنایع مختلف کشور با توجه به اولویت ها است که وی در این باره، از تکمیل و توسعه زنجیره تأمین و زنجیره ارزش صنایع به یاری مواد پیشرفته می گوید و اضافه می نماید: به همین دلیل، با هدف ارتقای فناوری در صنایع موجود و توسعه کسب و کار های تازه دانش بنیان بیش از 40 طرح فناورانه پس از آنالیز و تکمیل مستندات، حمایت شد.

دبیر ستاد توسعه فناوری های لیزر، فوتونیک مواد پیشرفته و ساخت معاونت علمی و فناوری از ارتقای فناوری در صنایع موجود در امسال می گوید و ادامه می دهد: بیش از 10 طرح احتیاجمند حمایت برای ارتقای محصول، مورد حمایت قرار گرفتند. در ادامه اقدامات سال گذشته برای تعریف بسته حمایتی ویژه طرح های حوزه ستاد، امسال هم طرح های فناورانه فراخوان شدند که و فرآیند آنالیز نهایی طرح ها و تصویب آن ها در حال اجرا است. این طرح ها پس از تایید نهایی در جهت تجاری سازی و توسعه بازار قرار می گیرند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 17 شهریور 1400 بروزرسانی: 17 شهریور 1400 گردآورنده: kshna.ir شناسه مطلب: 730

به "فراوری انبوه مواد پیشرفته ایران ساخت شتاب می گیرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری انبوه مواد پیشرفته ایران ساخت شتاب می گیرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید