جاسوسی کلاغ اماراتی از دوست و دشمن

به گزارش کیوسک خبری آشنا، نیویورک تایمز در کتابی جدید، از جاسوسی های طولانی مدت امارات از رقبا، دشمنان و حتی دوستانش که در بین آنها میشل اوباما، بانوی اول سابق کاخ سفید نیز دیده می گردد، اطلاع داد.

جاسوسی کلاغ اماراتی از دوست و دشمن

به گزارش سایت شبکه خبری الجزیره، هرچند همیشه از فعالیت های جاسوسی امارات بویژه در جاسوسی هایش از خبرنگاران مطالب زیادی منتشر می شد، اما بر اساس کتاب جدیدی که در نیویورک تایمز به چاپ رسیده و نویسنده آن، نیکول پرلوت، از خبرنگاران این روزنامه امریکایی است، این جاسوسی ها مختص خبرنگاران نبوده و سیاستمداران، دولت ها، دفاتر سازمان ملل و مدیران فیفا را نیز در بر می گرفته است. یکی از برجسته ترین افرادی که از ذره بین جاسوسان اماراتی دور نمانده بود، میشل اوباما بوده است. بر اساس اسناد ارائه شده، جاسوسان اماراتی سال 2015 ارتباطات ایمیلی بانوی اول سابق کاخ سفید و شیخه موزه، همسر شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی، امیر سابق قطر را رصد نموده بودند. از جمله مسائلی که در این جاسوسی مورد توجه قرار گرفته بودند، جزئیات امنیتی و تغییرات در برنامه های سخنرانی اوباما در قطر بوده است. این گزارش تأکید نموده است که این جاسوسی ها باعث شد یکی از جاسوسان امریکایی این برنامه استعفا دهد و ابوظبی را ترک کند.

پروژه جاسوسی امارات که کلاغ نامیده شده است، از پیشرفته ترین ابزارهای جاسوسی سایبری بهره می برد تا ابوظبی را قادر سازد نظارت کاملی بر سایر دولت ها، گروه های مسلح و البته منتقدان داخلی خود داشته باشد. فعالیت های کلاغ سال 2019 نیز توسط خبرگزاری رویترز در قالب مصاحبه ای با عوامل سابق این پروژه افشا و حتی هزاران صفحه از اسناد مربوط به این جاسوسی نیز منتشر شده بود. اسنادی که رویترز منتشر نموده بود، نشان می داد پروژه کلاغ از تکنیک های جاسوسی که توسط آژانس امنیت ملی امریکا آموزش داده می شود، استفاده نموده و بهانه آن نظارت بر مخالفان داخلی عنوان شده بوده است. ابزاری که در اختیار جاسوسان پروژه کلاغ است، ابزاری بسیار قدرتمند به نام کارما است که آنها را قادر ساخته آیفون صدها فعال حقوق بشری، سیاستمدار و مظنونان به فعالیت های تروریستی را هک نموده و اطلاعات آن را رصد نمایند. در حال حاضر اف بی آی در حال تحقیق روی این جاسوسی ها است. زیرا مطابق قوانین ایالات متحده، هک شبکه های امریکایی و یا سرقت اطلاعات مردم این کشور ممنوع است. این مسأله زمانی برای اف بی آی اهمیت بیشتری یافت که متوجه شد بعضی عوامل اطلاعاتی و امنیتی امریکا در این پروژه همراه اماراتی ها بودند و به آنها یاری کردند تا به اکانت های افراد مورد نظر امارات دست پیدا نمایند. اسناد منتشر شده نشان می دهد اهداف پروژه کلاغ که در ابتدا مبارزه با تروریسم تعریف شده بود، از سال 2012 تغییر کرد و بر روی جاسوسی از دشمنان ژئوپلیتیک متمرکز شد. بر اساس این اسناد از سال 2012 تا 2015 چند تیم از پروژه کلاغ وظیفه هک کل دولت های رقیب امارات و در صدر آنها قطر را داشتند. ایران، ترکیه و یمن نیز از دیگر مقاصد این هک ها بودند. یکی از موارد جاسوسی امارات که افشا شده است، به سال 2014 برمی شود. در این سال جاسوسان اماراتی ایمیل های حسن الثوادی، رئیس قطری کمیته برگزاری جام جهانی 2022 دوحه را رصد می کردند تا شاید از خلال آنها بتوانند به اطلاعاتی که باعث شرمساری قطر در میزبانی جام جهانی شود، دست یابند. با این حال هنوز معین نیست آیا آنها در این عملیات پیروز بودند یا خیر و درباره نتیجه بخش بودن این جاسوسی ها شاید باید تا زمان برپایی این مسابقات که آبان و آذر سال 1401 است، صبر کرد.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 19 اسفند 1399 بروزرسانی: 19 اسفند 1399 گردآورنده: kshna.ir شناسه مطلب: 423

به "جاسوسی کلاغ اماراتی از دوست و دشمن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جاسوسی کلاغ اماراتی از دوست و دشمن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید