دلایل اصلی استفاده از حالت پرواز در هواپیما که احتمالا نمی دانید!

به گزارش کیوسک خبری آشنا، مسافران با فناوری های وای فای نو می توانند از تلفن های همراه برای برقراری تماس های ویدئوی با دوستان یا مشتریان شان در حین پرواز استفاده نمایند اما این آزادی عمل به ضرر چه کسانیست؟

دلایل اصلی استفاده از حالت پرواز در هواپیما که احتمالا نمی دانید!

خبرنگاران | همه ما با این پیغام آشنایی داریم: لطفاً چک کنید صندلی شما در حالت عمودی باشد، میز تاشوی مقابل شما بسته باشد، نورگیر پنجره ها بالا باشد، لپتاپ در جایگاه بالای سر باشد و وسایل الکترونیکی در حالت پرواز تنظیم شده باشند. چهار توصیه نخست منطقی هستند. نورگیر پنجره ها باید بالا باشد تا اگر سانحه ای از قبیل آتش سوزی رخ داد از دید ما خارج نباشد. میز تاشوی مقابل ما باید بسته و صندلی در حالت عمودی باشد تا در صورت لزوم فوراً بتوانیم از ردیف صندلی ها خارج شویم.

به گزارش خبرنگاران ، لپ تاپ نیز جزو وسایلی ست که در مواقع اضطراری اگر در جای مشخص شده نباشد پرتاب می گردد (جیب پشتی صندلی برای نگهداشتن لپ تاپ به قدر کافی محکم نیست) و گوشی های همراه باید در حالت پرواز تنظیم شوند تا سبب بروز شرایط اضطراری برای هواپیما نشوند. به نظر شما درست است؟ بستگی دارد این مورد آخر را از چه کسی بپرسید.

ناوبری و ارتباطات هوانوردی به خدمات رادیویی متکی هستند که برای به حداقل رساندنِ تداخل از دهه 1920 با هم هماهنگ شده اند. فناوری دیجیتالِ امروزی بسیار پیشرفته تر از فناوری آنالوگی است که 60 سال پیش استفاده می کردیم. تحقیقات خبر از این می دهد که وسایل الکترونیکیِ شخصی قادر به پخش سیگنالی با باندِ فرکانس مشابهِ سیستم های ارتباطات و هوانوردیِ هواپیما هستند. انتشار این سیگنال می تواند سببِ ایجادِ تداخل الکترومغناطیسی می گردد.

سال 1992، اداره فدرال هوانوردی ایالات متحده و بوئینگ در یک مطالعه مستقل، تاثیر استفاده از وسایل الکترونیکی بر تداخل هواپیما را حین مراحل غیرحساسِ پرواز آنالیز کردند (بلند شدن از زمین و فرود هواپیما مراحل حساس در نظر گرفته می شوند). کمیسیون فدرالِ ارتباطاتِ ایالات متحده، پهنای باند فرکانسی رزروشده را برای کاربری های مختلف ایجاد نموده تا این وسایل با یکدیگر تداخل پیدا ننمایند. دیگر کشور ها نیز استراتژی ها و سیاست های مشابهی را برای پیش گیری از مسائل تداخلی با هوانوردی به کار بردند (در اتحادیه اروپا، از سال 2014 روشن نگهداشتن وسایل الکترونیکی مجاز اعلام شده است).

2.2 میلیارد مسافر و مسئله تداخل زمین

پس چرا با وجود این استاندارد های جهانی، صنعت هوانوردی همچنان استفاده از تلفن های همراه را ممنوع نموده است؟ یکی از دلایل این ممنوعیت چیزی است که شاید انتظارش را نداشته باشید: تداخل زمین.

شبکه های وایرلس به وسیله مجوعه ای از دکل ها به هم متصل هستند، بنابراین اگر تمام مسافرانی که روی این شبکه های زمینی در حال پروازند از تلفن هایشان استفاده نمایند این شبکه ها ممکن است بیش از حد بارگذاری شوند. شمار مسافرانِ سال 2021 بیش از 2.2 میلیارد نفر بود. این رقم نصف شمارِ مسافران سال 2019 بود. وقتی صحبت از شبکه های تلفن همراه می گردد، بزرگ ترین تغییر در سال های اخیر را می توان حرکت به سوی یک استاندارد نوین دانست. شبکه های کنونی وایرلیس 5G (با سرعت بالاتری برای انتقال داده ها) سبب بروز نگرانی برای صنعت هوانوردی شده اند.

پهنای باند فرکانس رادیویی محدودست، با این حال ما همچنان در حالِ افزودنِ وسایل تازهتری به آن هستیم. صنعت هوانوردی در این باره گفته است که طیف پهنای باند شبکه وایرلسِ 5G فوق العاده به طیف پهنای باند هوانوردی نزدیک است و این نزدیکی ممکن است سبب بروز تداخل در سیستم های ناوبری در نزدیکی فرودگاه هایی گردد که به فرود آمدن هواپیما یاری می نمایند. اپراتور های فرودگاه در استرالیا و ایالات متحده نگرانی هایی را در مورد ایمنی هوانوردی ابراز نموده اند که با راه اندازی 5G مرتبط است، با این حال به نظر می رسد بدون چنین مسائلی در اتحادیه اروپا رونمایی شده اند. در هر صورت، عاقلانه تر اینست که تا حل شدنِ مسائل مربوط به 5G، استفاده از تلفن همراه در هواپیما محدود گردد.

درگیری های هوایی

در حال حاضر، بیشتر خطوط هوایی خدمات وای فای را به صورت رایگان یا پرداخت در قبال استفاده در اختیار مشتریان می گذارند. مسافران با فناوری های وای فای تازه می توانند از تلفن های همراه برای برقراری تماس های ویدئوی با دوستان یا مشتریان شان در حین پرواز استفاده نمایند. اما این آزادیِ عمل برای مهمانداران هواپیما ناخوشایند است، چون باید منتظر بمانند تا مکالمه تلفنی مسافران تمام گردد تا مطابق درخواست شان از آن ها پذیرایی نمایند. تصور کنید در یک هواپیمای مسافربری با 200 مسافر، اگر همه در حال مکالمه تلفنی باشند، خدمات حین پرواز تا چه حد سخت و وقت گیر خواهد شد.

با وجود تکرارِ فزاینده درگیری های هوایی (رفتار های پرخاش گرانه مسافران و خدمه هواپیما)، استفاده از تلفن حین پرواز می تواند محرک دیگری باشد که کل تجربه پرواز را تغییر دهد. رفتار های مخرب اَشکال گوناگونی دارند؛ از رعایت نکردن الزامات ایمنی گرفته تا درگیری های لفظی و فیزیکی با مسافران دیگر و خدمه. در مجموع، استفاده از تلفن حین پرواز در حال حاضر به توانایی های عملیاتی هواپیما آسیبی نمی رساند، اما خدمه هواپیما ترجیح می دهند بخاطر آزادی استفاده از تلفن، در ارائه خدمات به تمام مسافران با تاخیر و مشکل روبرو نشوند.

در هر صورت، فناوری 5G در حال تجاوز به پهنای باند رادیوییِ سیستم های ناوبری هواپیماست. برای پاسخ دادن به پرسش 5G در مورد تداخل آن با ناوبری هواپیما در طولِ به زمین نشستن، تحقیقات بیشتری باید انجام گردد. به یاد داشته باشید وقتی از دو مرحله حساس پرواز صحبت می کنیم، از زمین بلند شدن اختیاری، اما به زمین نشستن اجباریست!

منبع: Sciencealert

مترجم: زهرا ذوالقدر

منبع: فرادید
انتشار: 5 مهر 1401 بروزرسانی: 5 مهر 1401 گردآورنده: kshna.ir شناسه مطلب: 1090

به "دلایل اصلی استفاده از حالت پرواز در هواپیما که احتمالا نمی دانید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلایل اصلی استفاده از حالت پرواز در هواپیما که احتمالا نمی دانید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید