فایده مارپیچ سفید روی موتور هواپیما چیست؟

به گزارش کیوسک خبری آشنا، اگر به یک موتور هواپیما از فاصله ای نه چندان دور نگاه نموده باشید، حتما خطوط مارپیچی شکل و سفیدرنگ روی آن را دیده اید. این طراحی تقریبا در میان همه هواپیماها یکسان است.

فایده مارپیچ سفید روی موتور هواپیما چیست؟

اگر تابه حال از پنجره فرودگاه به حرکت هواپیماها نگاه نموده باشید و اگر تابه حال تاخیرهای سه تا پنج ساعته را تجربه نموده باشید، به احتمال زیاد متوجه خطوط مارپیچ مانند روی دماغه موتور هواپیما شده اید. دقیقا فایده چنین طراحی غریبی روی این بخش کاملا صنعتی این دستگاه غول پیکر چیست؟ واقعیت آن است که این طراحی، هدفی مهم را دنبال می نماید.

به دماغه من نگاه کن

بحث های زیادی درباره علت وجود چنین مارپیچی وجود دارد؛ اما درمیان آن ها یک علت وجود دارد که همه روی آن اتفاق نظر دارند: در واقع، این مارپیچ به کارکنان فرودگاه هشدار می دهد که موتورها روشن و در حال چرخیدن هستند.

یک پنکه سقفی را در نظر بگیرید؛ پره های آن در زمان خاموشی به طورواضح دیده می شوند؛ اما وقتی پنکه را روشن می کنید شبیه یک چشم انداز محو و بی حرکت به نظر می رسد. همین موضوع برای توربین های موتور هم صدق می نماید. زمانی که آن ها با سرعت بالا در حال چرخیدن هستند، همه تحرکات قابل تماشا آن از چشم ها پنهان می گردد و تبدیل به سیاه چاله ای عمیق و خطرناک می شوند. برعکس توربین ها، مارپیچ ها تبدیل به خطوط سوسوزن سفید و درخشانی می شوند که به راحتی قابل تماشا هستند.

شاید فکر کنید که خدمه فرودگاه می توانند بین سکوت یک موتور خاموش و غرش کرنماینده یک موتور روشن تفاوت قائل شوند؛ اما به چند علت چنین چیزی ممکن نیست. به این جمله از KLM Royal Dutch Airlines (خطوط هواپیمایی KLM) دقت کنید:

خوب؛ این امکان وجود دارد که چندین موتور در نزدیکی جایی که خدمه ایستاده اند به طورهمزمان روشن باشند؛ علاوه بر اینکه آن ها لباس های محافظ به تن می نمایند. اگر پنج موتور با هم کنار گوش شما صدا نمایند، همواره هم معلوم نخواهد شد که کدام یک روشن است و کدام یک خاموش.

اهمیت تشخیص آن ها از یکدیگر، مسئله مرگ و زندگی است. به عنوان مثال، یک هواپیمای بوئینگ 787 دریم لاینر دارای منطقه خطر پنج متری دور موتور خود است؛ چون اگر فردی از این فاصله به آن نزدیک تر گردد (و شاید مثلا نمی داند که موتور روشن است) به درون پره های مرگ بار آن کشیده خواهد شد. رویدادهای این چنینی چندین بار گزارش شده اند.

پرنده ها چطور؟

علت قطعی دیگر وجود این مارپیچ ها مربوط به پرندگان است. بعضی می گویند وظیفه این مارپیچ های سفید، محافظت از پرندگان است. بوئینگ این کار را یک هدف می داند و رولزرویس هم با آن موافق است. دلایل علمی زیادی برای توجیه این استدلال وجود ندارد؛ اما غیرممکن هم نیست. همان طور که KLM اعلام نموده است:

[پرندگان] مارپیچ های در حال چرخش را به جای یک سیاه چاله به شکل دیسک های سفیدی می بینند که شاید به آن ها این هشدار را بدهد که از سیاه چاله ای که آن ها را به سمت نابودی نابهنگامی سوق می دهد، فاصله بگیرند.

همواره می توانید برای خرید بلیط هواپیما با استفاده از موتور جستجوی پرواز خبرنگاران پایین ترین قیمت بلیط ها را از بین فروشنده های معتبر مشاهده نموده و بلیط سفر خود را مقرون به صرفه تر از همه جا تهیه کنید.

منبع: کجارو / curiosity.com
انتشار: 14 اسفند 1400 بروزرسانی: 14 اسفند 1400 گردآورنده: kshna.ir شناسه مطلب: 924

به "فایده مارپیچ سفید روی موتور هواپیما چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فایده مارپیچ سفید روی موتور هواپیما چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید