مریخ نورد پشتکار دقیق ترین تصویر پانوراما را از مریخ ثبت کرد

به گزارش کیوسک خبری آشنا، کاوشگر پشتکار ناسا، با ثبت دقیق ترین تصویر پانوراما از مریخ، جزئیات دیدنی دلتای رودخانه باستانی مریخ را به تصویر کشیده است.

مریخ نورد پشتکار دقیق ترین تصویر پانوراما را از مریخ ثبت کرد

در تصویر تازه ای که مریخ نورد پشتکار (Perseverance) مخابره نموده است، صخره های مریخی مجذوب کننده دلتای رودخانه باستانی دهانه جزرو آن را دربر گرفته اند.

این عکس پانوراما به وسیله دوربین مست کم-زد (Mastcam-Z) روی کاوشگر گرفته شده و با ترکیب 1118 فریم مجزا یک قاب 2.5 میلیارد پیکسلی را شکل داده که لقب پرجزئیات ترین چشم انداز پانورامای ثبت شده از مریخ را به خود اختصاص داده است.

دلتای دهانه جزرو (Jezero) مریخ جایی است که دانشمندان حدس می زنند میلیاردها سال پیش، میزبان یک رودخانه بوده که به دریاچه می ریخته و سنگ ها و رسوبات را به شکل منطقه ای بادبزنی شکل داده است.

دانشمندان معتقدند که دلتاها برترین مکان در مریخ برای جست وجوی نشانه های احتمالی حیات میکروبی باستانی هستند. به همین علت هم از زمانی که مریخ نورد در فوریه 2021 (اسفند 1399) بر سطح سیاره سرخ فرود آمد، رسیدن به دلتای دهانه جزرو هدف اصلی مأموریت پشتکار بوده است.

این تصویر سراسرنما، سنگ های رسوبی را که بسیار مورد توجه دانشمندان هستند، نشان می دهد. مریخ نورد پشتکار تا کنون سطح چندین سنگ را در این منطقه تراش داده و آنالیز نموده است. علاوه بر این، بعضی از نمونه های سنگی را در کپسول های مخصوصی ذخیره نموده تا طی یک مأموریت دیگر در آینده برای مطالعات دقیق تر به زمین آورده شوند.

بخش های موزاییکی این تصویر در روزهای 12، 13، 16، 17 و 20 ژوئن سال جاری (22، 23، 26، 27 و 30 خرداد 1401) گرفته شده اند. در این عکس پشتکار از مریخ، کنتراست بهبود یافته و رنگ های مختلف برای برجسته کردن تفاوت های رنگی عوارض مریخ، پردازش شده اند. شکل زیر اما همان پانوراما را با استفاده از رنگ های طبیعی نشان می دهد.

یک هدف کلیدی مأموریت پشتکار در مریخ اخترزیست شناسی و از جمله جست وجوی نشانه هایی از حیات میکروبی باستانی است. این مریخ نورد با آنالیز ساختار زمین شناختی و آب وهوای گذشته سیاره، راه را برای کاوش انسان در سیاره سرخ هموار می نماید و نخستین مأموریتی است که به جمع آوری نمونه هایی از مریخ می پردازد.

مأموریت های بعدی ناسا با همکاری آژانس فضایی اروپا، فضاپیماهایی را برای جمع آوری کپسول های حاوی این نمونه ها به مریخ می فرستند تا برای تجزیه وتحلیل عمیق به آزمایشگاه های زمین آورده شوند.

مأموریت مریخ 2020 (Mars 2020) پشتکار بخشی از رویکرد اکتشافی ماه به مریخ ناسا است. این رویکرد علاوه بر کاوشگرهای رباتیک در مریخ، شامل مأموریت های آرتمیس به ماه به عنوان بستری برای آمادگی سفر به مریخ هم می گردد.

مدیریت مأموریت پشتکار بر عهده آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا و مؤسسه فناوری کالیفرنیا است. سرپرستی عملیات دوربین مست کم-زد را هم دانشگاه ایالتی آریزونا انجام می دهد.

عکس ها: تصویر پانورامای تازه مریخ نورد پشتکار از دلتای دهانه جزرو

Credit: NASA/JPL-Caltech/ASU/MSSS

منبع: NASA

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 27 شهریور 1401 بروزرسانی: 27 شهریور 1401 گردآورنده: kshna.ir شناسه مطلب: 1085

به "مریخ نورد پشتکار دقیق ترین تصویر پانوراما را از مریخ ثبت کرد" امتیاز دهید

1 کاربر به "مریخ نورد پشتکار دقیق ترین تصویر پانوراما را از مریخ ثبت کرد" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مریخ نورد پشتکار دقیق ترین تصویر پانوراما را از مریخ ثبت کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید