موتور خودرو چگونه تست می گردد؟ ، گزارش اختصاصی بیت ران از آزمایشگاه تست موتور ایپکو

به گزارش کیوسک خبری آشنا، موتور خودرو چگونه تست می گردد؟ اگر با آزمایشگاه تست موتور ایپکو آشنا باشید، احتمالا اولین سوالی که برایتان پیش آمده است، تست موتورهای محصولات درحال فراوری ایران خودرو است. ولی مگر موتوری که در حال فراوری انبوه است هم احتیاج به تست دارد؟! برای پاسخ این سوال با گزارش اختصاصی بیت ران همراه باشید.

موتور خودرو چگونه تست می گردد؟ ، گزارش اختصاصی بیت ران از آزمایشگاه تست موتور ایپکو

استند تست موتور / تست موتور ایپکو

خبرنگاران - رضا نوروزی: شرکت تحقیق طراحی و فراوری موتور خودرو با نام مخفف ایپکو یکی از شرکت های زیر مجموعه ایران خودرو است و همان طور که از نام آن پیداست، وظیفه تحقیق و توسعه روی پیشرانه های تازه را برعهده دارد.

در این شرکت بخشی با نام آزمایشگاه تست موتور وجود دارد که تمام تست های لازم در فرایند تحقیق طراح و فراوری موتور در آن انجام می گردد.

دلایل تست موتور

موتورها در آزمایشگاه تست موتور به چند علت و در چند حالت مورد تست قرار می گیرند. در آزمایشگاه تست موتور ایپکو 12 اتاق تست موتور دارد که هر کدام از این اتاق ها برای تست های خاصی تجهیز شده اند و آزمایش های مخصوصی در آن ها انجام می گیرد.

یکی از این اتاق های تست، مخصوص تست موتورهای فراوریی خط فراوری است که روزانه و به صورت تصادفی (رندم) از خط انتخاب می شوند و برای بررسی پارامترهای خروجی و کیفیت قطعات مورد تست قرار می گیرند.

بخش دیگری از تست ها در آزمایشگاه موتور ایپکو برای بررسی قطعاتی که از تامین نمایندگان تازهی تامین می گردد، انجام می گیرد. تمام قطعات موتور برای استفاده در خط فراوری باید به طور کامل تحت تست های لازم قرار گیرند.

بعلاوه هر قطعه فراوریی که از چند تامین نماینده مختلف تامین می گردد، باید به صورت مجزا مورد تست گردد. گاهی نیز اگر قطعه ای به هر علتی مورد بازنگری و تغییر در طراحی قرار گیرد، احتیاج به تست های مختلفی است که این تست ها بعضا تا چند هزار ساعت زمان می برد.

استند تست موتور / تست موتور ایپکو

اما مهم ترین علت وجود آزمایشگاه تست موتور ایپکو در فرایند تحقیق، توسعه و طراحی معنا پیدا می نماید. مهم ترین پروژه های چند سال اخیر ایپکو، توسعه و فراوری موتورهای XU7p، EFP NA ،EFP TC و خانواده موتور سه سیلندر در چهار واریانت است.

موتور XU7p در حال حاضر بر روی پارس و آریسان 2 در حال حاضر مورد بهره برداری است. بعلاوه موتور EFP TC نیز قرار است با دنای جوانان پا به خیابان ها بگذارد. موتور EFP NA که موتور تنفس طبیعی نسل تازه خانواده موتور EF است هم به مرور قرار است جایگزین نسل قبلی خود گردد.

خانواده موتور سه سیلند ایران خودرو نیز در دو حجم 1 و 1.3 لیتری در بازه توانی 70 تا 150 اسب بخاری در حال توسعه هستند. در طراحی این موتورها از تکنولوژی های روز استفاده شده که در صورت نهایی شدن هرچه سریع تر فرایند طراحی و توسعه و فراوری این موتورها می توان گفت برای اولین بار در ایران موتوری با تکنولوژی روز در حال فراوری است.

معرفی قوی ترین موتور سه سیلندر ایرانی:
آزمایش Deep Thermal Shock

یکی از آزمایشاتی که در فرایند طراحی و صحه گذاری موتور انجام می گردد، آزمون شوک یا ضربه حرارتی عمیق (Deep Thermal Shock) است.

این آزمون مشخصا برای تست کیفیت و آب بندی واشر سرسیلندر در آزمایشگاه تست موتور ایپکو انجام می گیرد. شرایط این تست به صورت است که موتور به صورت کامل تا دمای منفی 25 درجه سانتیگراد سرد می گردد.

سپس موتور استارت شده و بلافاصله تا 5500 دوربردقیقه با زاویه دریچه گاز 98 درصد باز تا نیم ساعت تحت فشار و فول لود تحت تست قرار می گیرد.

این تست توانایی واشر سرسیلندر برای آب بندی فاصله بین بلوک سیلندر و سرسیلندر را مورد بررسی قرار می دهد. با تغییر دما فلزات متفاوت تغییر حجم متفاوتی دارند.

بعلاوه هندسه قطعه نیز در مقدار تغییر حجم قطعه موثر است. لذا در بازه دمایی کارکرد قطعات موتور به خصوص بلوک و سرسیلندر، آب بندی و تغییرات تنش بسیار حائز اهمیت است.

این آزمایش شبیه شرایطی است که شما خودرو را در زمستانی بسیار سخت (دمای منفی 25 درجه سانتیگراد) روشن نموده و با 5 سرنشین در یک جاده سربالایی با شیب تند که کاملا مستقیم است، تخت گاز نیم ساعت رانندگی کنید. این فشار مرگ بارترین حالتی است که می تواند برای یک خودرو روی دهد.

قوی ترین موتور ایرانی زیر تست شوک حرارتی عمیق:
سایر فعالیت های آزمایشگاه موتور ایپکو

گاهی بعضی شرکت های قطعه ساز برای تحقیق و توسعه و یا فراوری قطعاتی برای خودروسازان کوچکتر احتیاج به تست قطعات دارند که در این صورت از آزمایشگاه موتور ایپکو استفاده می نمایند.

واردنمایندگان خودرو نیز برای اخذ استانداردهای لازم جهت واردات خودرو احتیاج به انجام بعضی تست ها دارند که این آزمایشات امکان انجام در این آزمایشگاه دارند.

استند تست موتور / تست موتور ایپکو

در آزمایشگاه تست موتور ایپکو دو واحد آزمایشگاهی دیگر نیز وجود دارد. آزمایشگاه مقدار گیری دقیق (CMM) که تمام قطعات قبل از تست در این واحد با دقت 2 میکرون با نقشه کنترل می شوند.

آزمایشگاه دیگر نیز آزمایشگاه مواد و متالوژی است که برای بررسی ساختار مواد قطعات فراوریشده و بررسی متریال استفاده می گردد.

با قویترین موتور ایرانی آشنا شوید:

موتور سه سیلندر تازه ایرانی ؛ تغییر در دقیقه نود

موتور سه سیلندر ایپکو روی تارا ایران خودرو + مشخصات فنی موتور

ساخت موتور هیدروژنی در ایپکو / چه موتوری با سوخت هیدروژن مطابقت دارد؟

سورن پلاس XU7 پلاس در خط فراوری + تست موتور خودرو تازه ایران خودرو

منبع: بیت ران
انتشار: 12 تیر 1402 بروزرسانی: 12 تیر 1402 گردآورنده: kshna.ir شناسه مطلب: 1210

به "موتور خودرو چگونه تست می گردد؟ ، گزارش اختصاصی بیت ران از آزمایشگاه تست موتور ایپکو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موتور خودرو چگونه تست می گردد؟ ، گزارش اختصاصی بیت ران از آزمایشگاه تست موتور ایپکو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید