راه برای همکاری ایران و چک در حمل ونقل ریلی و مدیریت منابع آبی باز است

به گزارش کیوسک خبری آشنا، سفیر جمهوری چک در تهران با رئیس اتاق ایران ملاقات کرد. در این نشست ضمن تاکید بر تجربه این کشور در حوزه حمل ونقل ریلی و مدیریت منابع آب، درباره همکاری در این بخش ها صحبت شد.

راه برای همکاری ایران و چک در حمل ونقل ریلی و مدیریت منابع آبی باز است

در این بین غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران، جمهوری چک را یکی از باثبات ترین اقتصادهای اروپای شرقی معرفی کرد که رشد مالی قابل توجهی را تجربه نموده و قوانین مترقی در حوزه سرمایه گذاری در مقایسه با دیگر کشورهای شرق اروپا دارد.

بر اساس اظهارات او این کشور فرایند خصوصی سازی را نیز با موفقیت پشت سر گذاشته و کلیه این موارد جذابیت های همکاری با جمهوری چک را افزایش می دهد.

شافعی، تعریف پروژه مشترک در زمینه فراوری موتورهای برقی و معین سوخت جایگزین برای خودروها را از جمله زمینه های مناسب برای همکاری بین ایران و جمهوری چک دانست و ادامه داد: دو کشور می توانند در زمینه نیروگاهی، صنعت قند، سیمان، کریستال و نیشکر که در گذشته تجربیات موفقی در همکاری با هم در این بخش ها داشتند، سرمایه گذاری نمایند.

بر اساس اظهارات رئیس مجلس بخش خصوصی ایران، تنوع رشته ای برای تقویت سطح همکاری ها بسیار بالاست و دو کشور می توانند حتی در حوزه پتروشیمی، صنعت خودرو، ماشین آلات، معدن، لوازم خانگی و انرژی با یکدیگر همکاری نمایند.

شافعی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع کم آبی شدیدی که در ایران با آن روبرو هستیم اشاره و تاکید نمود: در این بخش باید با کشورهایی که تجربیاتی در حوزه مدیریت منابع آبی دارند، همکاری کنیم.

او توضیح داد: دولت ایران چون در موقعیت ویژه ای از نظر جغرافیایی واقع شده است و گذرگاه اصلی در ارتباط بین جنوب به شمال و شرق به غرب است، در نظر دارد توسعه حمل وتقل ریلی، نوسازی و بهسازی این صنعت را در دستورکار قرار دهد و با توجه به تجربه جمهوری چک در این حوزه ، امکان فعالیت مشترک بین دو کشور وجود دارد.

رئیس اتاق ایران در ادامه با توجه به تاسیس کمیته مشترک ایران و چک از سوی اتاق ایران ابراز امیدواری کرد: کمیته متناظر آن در جمهوری چک تاسیس و در نهایت زمینه برای ایجاد اتاق های مشترک مهیا گردد.

اعزام هیات تجاری جمهوری چک به ایران در ماه ژانویه

جوزف ریختار، سفیر جمهوری چک در تهران، با اعلام این خبر که طبق برنامه ریزی های اجرا شده قرار است هیاتی از این کشور در ماه ژانویه به ایران سفر نمایند، تاکید نمود: شرکت هایی در حوزه های معدن، غذا، امور بهداشتی و ماشین های سنگین آمادگی خود را برای همکاری با طرف های ایرانی اعالم کردند. از این منظر به عنوان سفیر جمهوری چک در ایران سعی می کنم در نمایشگاه های مختلفی که در ایران برگزار می گردد حضور پیدا کنم و ضمن آشنایی با ظرفیت های موجود در ایران امکان برقراری ارتباط بین شرکت های ایرانی و جمهوری چک را فراهم سازم.

او ضمن ابراز خرسندی از مهیا شدن امکانات برای برگزاری کمیسیون مشترک بین ایران و جمهوری چک در آینده نزدیک، گفت: با وجود اینکه شرکت های علاقه مند به حضور در بازار ایران تعداد قابل توجهی هستند؛ اما به علت مسائل انتقال پول زمینه همکاری فراهم نمی گردد البته سفارت سعی دارد راه هایی را برای امکان احیای مناسبات بین دو کشور در نظر گرفته و برای این شرکت ها شرح دهد.

ریختار از امکان انتقال تجربه خصوصی سازی این کشور به ایران سخن گفت و تاکید نمود: ظرفیت های خوبی برای همکاری وجود دارد. دراین راستا آماده همکاری برای فراوری پسته طبق استانداردهای مورد نظر اروپا و تقویت سطح بازار این محصول ایرانی در جهان هستیم.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 25 دی 1400 بروزرسانی: 25 دی 1400 گردآورنده: kshna.ir شناسه مطلب: 872

به "راه برای همکاری ایران و چک در حمل ونقل ریلی و مدیریت منابع آبی باز است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه برای همکاری ایران و چک در حمل ونقل ریلی و مدیریت منابع آبی باز است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید