موزه باستان شناسی ابهر یکی از موزه های دیدنی استان زنجان به شمار می رود

به گزارش کیوسک خبری آشنا، سیری در ایران/ براساس آخرین خبرهای بدست آمده، موزه باستان شناسی ابهر یکی از موزه های دیدنی استان زنجان به شمار می رود.

موزه باستان شناسی ابهر یکی از موزه های دیدنی استان زنجان به شمار می رود

موزه باستان شناسی ابهر شامل 4 بخش آثار دوره تاریخی و پیش از تاریخ، آثار دوره اسلامی، کتابها، سنگ نوشته ها و کتیبه هاست که عمده این آثار متعلق به هزاره اول هستند و بیشترین پراکندگی آثار در محوطه های تاریخی ابهر نیز متعلق به این دوره است. در موزه باستان شناسی ابهر 248 قلم آثار باستانی از دوره های مختلف تاریخی برای بازدید علاقمندان وجود دارد که این اقلام در نوع خود بی نظیر است. موزه باستان شناسی ابهر در محدوده مقبره پیر احمد زهرنوش ابهر واقع شد. موزه باستان شناسی ابهر دومین موزه باستان شناسی استان است.

در بخش آثار دوره تاریخی، اشیای مکشوفه از هیدح ابهر شامل ظروف سفالی ساده، آبریز سفالی، کوزه سفالی، خنجر مفرغی مربوط به عصر آهن و هزاره اول ق م دیده می گردد. بعلاوه انواع بازوبند مفرغی، حلقه مفرغی و ظروف سفالی دوره اشکانی در ویترین ها دیده می گردد. در بخش دوره اسلامی، انواع ظروف سفالی از قرن 4 ه ق تا دوره قاجار در موزه قرار گرفته است. بعلاوه، اشیای مکشوفه از سلطانیه شامل پی سوز ساده و بشقابی و ظروف لعابدار نیز دیده می شوند. در این بخش انواع کتب خطی از دوره تیموری تا قاجار با موضوع مذهبی و نجوم، انواع تفنگهای دوره قاجار، انواع سکه های دوره سلجوقی، ایلخانی، صفوی و قاجار و…در ویترین ها به نمایش گذاشته شده است. بعلاوه، تعدادی از ظروف مسی قلمزنی دوره قاجار ساخت زنجان نیز در ویترین های دوره اسلامی در معرض نمایش هست.

تعدادی از سنگ مزارهای مکشوفه از روستای دره سجین ابهر و روستای فلج خرمدره مربوط به دوره قاجار و یک نمونه سنگ مزار دوره تیموری مکشوفه از صائین قلعه ابهر نیز در بخش سنگ نوشته ها در معرض نمایش است. بعلاوه، اشیای اهدایی از سوی اهالی ابهر در این بخش دیده می گردد.

منبع: همگردی
انتشار: 4 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 4 اردیبهشت 1402 گردآورنده: kshna.ir شناسه مطلب: 1181

به "موزه باستان شناسی ابهر یکی از موزه های دیدنی استان زنجان به شمار می رود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موزه باستان شناسی ابهر یکی از موزه های دیدنی استان زنجان به شمار می رود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید