گردشگری؛ فرصت سوخته تهران

به گزارش کیوسک خبری آشنا، شفقنا- احمد اصغری قاجار،کارشناس اقتصاد گردشگری و رییس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران در یادداشتی نوشت: در دنیای امروز و به ویژه در ایران بی تردید صنعت گردشگری جایگزین مناسب تری برای گزینه صنعت نفت است. استفاده صحیح از پتانسیل ها و ظرفیت های جهانگردی ایران می تواند سودی معادل 2 برابر ذخایر نفتی را به کشور سرازیر کند. آمارها نشان می دهد که بین 400 تا 600 میلیارد دلار از عایدی کشورها از سال 2005 از صنعت جهانگردی تامین می گردد که متاسفانه علیرغم صندلی تاریخی و ویژگی های طبیعی ایران، کشورمان در این کسب عایدی صندلیی ندارد.

گردشگری؛ فرصت سوخته تهران

تهران یکی از کلان شهرهای ایرانی است که می تواند توریستان مذهبی، درمانی و فرهنگی را جذب کند، ولی در طول این سال ها از این ظرفیت به خوبی استفاده نشده است. در روزهایی که شهر تهران احتیاجمند یک عایدی پایدار است می توان با فراهم کردن زمینه های پذیرش جهانگرد این احتیاج مرکز را تا اندازی زیادی ارتقا بخشید.

فراموش نکنیم که تاریخ کهن ایران که بخشی از آن در تهران به یادگار مانده از بسترهایی است که کشورهای دیگر از آن برای جذب جهانگرد، ایجاد سرمایه و اشتغال استفاده می نمایند. فرصتی که تا به امروز نه تنها در تهران بلکه در کشور ما به خوبی از آن استفاده نشده است. در پی جذب پایین جهانگرد و نرسیدن به اهدافی که در جذب جهانگرد تعریف می گردد، شاهدیم که ابنیه تاریخی و میراث فرهنگی هم گاهی کم اهمیت انگاشته می شوند، به طوری که هر چند گاه یک بار خبر تخریب یکی از ابنیه های تاریخی را که جزیی از هویت ملی ما است می شنویم.

البته شهرداری تهران چند سالی است در کنار سازمان میراث فرهنگی بر ابنیه های تاریخی به خصوص خانه موزه ها سرمایه گذاری می نماید و از تخریب بسیاری از این خانه موزه ها پیشگیری نموده است. خانه موزه سیمین و جلال که مدتی پیش شاهد افتتاح آن بودیم یکی از این نمونه هاست که شهرداری تهران به ماندگاری و دسترسی عمومی به آن یاری کرد، اما مسئله ای که در این بین پیش می آید جذب جهانگرد برای این خانه موزه هاست. اتفاقی که شاهد آن هستیم این است که بسیاری از این خانه موزه ها که هزینه های بسیاری برای نگهداشت آن ها صرف می گردد کم ترین توریست یا بازدید نماینده را دارند. کلان شهر تهران با دارا بودن موزه های تاریخی و بی نظیر مثل موزه جواهرات، فرش، موسیقی و اماکن تاریخی مثل کاخ ها، خانه موزه ها و ابنیه کم نظیری مثل عمارت مسعودیه، کارونسرای خانات و … می تواند افراد بسیاری را به خود جذب کند. در این مورد از شهرداری تهران انتظار می رود با برنامه هایی منسجم و معرفی شایسته این اماکن مردم را به این خانه موزه ها جذب کند.

بی شک ابنیه تاریخی، خانه موزه ها و آن چه که پیشینیان می گویند برای ما و آیندگان بی تاثیر نیست. اما چند مدت یک بار شاهدیم که خانه های تاریخی تهران تخریب می شوند. خانه های تاریخی که می توانند فراوری نماینده منابع ثروت و عایدیهای پایدار برای شهر تهران باشند به حراست بیشتری از سوی شهرداری و ارگان های مربوطه احتیاج دارند که گاهی در این زمینه کوتاهی هایی صورت می گیرد.

منبع: زندگی روز
انتشار: 20 شهریور 1400 بروزرسانی: 20 شهریور 1400 گردآورنده: kshna.ir شناسه مطلب: 734

به "گردشگری؛ فرصت سوخته تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گردشگری؛ فرصت سوخته تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید