چرا تکیه دادن سر به پنجره هواپیما خطرناک است؟
به گزارش کیوسک خبری آشنا، فشار هواپیما ها در داخل بیشتر از بیرون است و این تغییر فشار همان چیزی است که باعث می شود افراد حین پرواز در گوش های خود احساس گرفتگی کنند. برای کنترل این فشار، پنجره های هواپیما های تجاری معمولا از سه جداره بیرونی، میانی و داخلی و از جنس شیشه و اکرلیک ساخته می شوند.
به گفته کارشناسان هوانوردی، حفره کوچک روی پنجره هواپیما های مسافربری تجاری که به سوراخ خونریزی معروف است در واقع یک ویژگی ایمنی مهم به شمار می رود.
این سوراخ به تنظیم فشار وارد شده از کابین به شیشه های پنجره کمک می کند و این اطمینان را به وجود می آورد که اگر پنجره شکسته شود ابتدا شیشه بیرونی فرومی ریزد؛ بنابراین بهتر است به هیچ وجه به این سوراخ دست نزنید و آن را نپوشانید تا زمانی که در هوا هستید بتواند کار خود را به طور موثری انجام بدهد.
به نظر می رسد که این اطلاعات که به تازگی در فضای مجازی دست به دست می شود فکر کاربران را بسیار مشغول کرده است. بسکمک اعتراف کردند که تا به حال هرگز متوجه این سوراخ ها نشده بودند و برخی دیگر این سوال را مطرح کردند که چه اتفاقی می افتد اگر همه مسافران این سوراخ ها را مسدود کنند.
زمانی که این اختراع در سال 1997 از طریق شرکت آلمانی Daimlerchrysler Aerospace Airbus ثبت شد، این طور توضیح داده شد که این مجرای هوا به حفظ فشار اتمسفر خارجی داخل شیشه ها کمک می کند.
درون هواپیما هوا از طریق موتور هایی تحت فشار قرار می گیرد که هنگام حرکت از طریق مجموعه ای از فن ها آن را فشرده می کنند.
برای حفظ فشار کابین، حتی در ارتفاعات بالا، این هوای ورودی با استفاده از چیزی که دریچه خروجی نامیده می شود داخل کابین نگهداری می شود و به روشی مشابه نحوه باد کردن تایر عمل می کند. هوای پرفشار به داخل کابین پمپاژ می شود و این هوا از متراکم سازی موتور ها می آید.
سنسور ها مقدار فشار داخل کابین را مقدار گیری می کنند و این دریچه، هوا را به مقداری آزاد می کند که این فشار کنترل شود. هنگامی که هواپیما ثابت است این دریچه باز است و تنها زمانی شروع به بسته شدن می کند که هواپیما از روی زمین بلند شود.
به دلیل کمبود اکسیژن در ارتفاعات، هواپیما باید به گونه ای تحت فشار باشد که برای مسافران راحت و ایمن باشد. فشار کم، نقطه جوش درون بدن را کاهش می دهد و این می تواند باعث جوشیدن خون و اشک شود.
هواپیما ها آنقدر بالا نمی روند، اما ارتفاع پرواز آن ها معمولا بالاتر از قله اورست است و هوای کابین را از موتور ها می گیرند. این موتور ها زمان خود را صرف فشرده سازی هوا در جلوی هواپیما برای ایجاد نیروی رانش می کنند، اما در این فرآیند مقداری از آن هوا را نیز خارج می کنند، رطوبت را می گیرند و برای تامین فشار آن را به داخل کابین پمپاژ می کنند.
فشار هواپیما ها در داخل بیشتر از بیرون است و این تغییر فشار همان چیزی است که باعث می شود افراد حین پرواز در گوش های خود احساس گرفتگی کنند. برای کنترل این فشار، پنجره های هواپیما های تجاری معمولا از سه جداره بیرونی، میانی و داخلی و از جنس شیشه و اکرلیک ساخته می شوند.
این سوراخ های کوچک به کنترل اختلاف فشار کمک کرده و آن را به جای شیشه داخلی به سمت شیشه بیرونی هدایت می کند. اگر این سوراخ وجود نداشت تمام فشار داخل کابین به شیشه داخلی وارد می شد. در صورتی که این فشار شیشه را منفجر کند، قاب داخلی همچنان آنقدر قوی است که بتواند فشار را حفظ کند.
منبع: روزیاتو
منبع: فرادید