چشمه پلکانی باداب سورت ، آشنایی با باداب سورت مازندران

به گزارش کیوسک خبری آشنا، ایران کشور جاذبه ها است ، جاذبه هایی که هر کدام از آن ها شگفتی خاصی دارند. امروز می خواهیم در مجله خبرنگاران شما را با یکی از این جاذبه های دیدنی در استان مازندران آشنا کنیم .چشمه باداب سورت مازندران در واقع چشمه هایی هستند پلکانی با رنگ نارنجی که در ارتفاعات بخش چهار دانگه دهستان پشت کوه در روستای سورت و حد فاصل روستاهای مال خواست و اروست کیاسر مازندران واقع شده است. جمعیت این روستا در حدود 1000 نفر می باشد و با وسعتی در حدود 12 کیلومتر از شمال ، شرق و غرب به رشته کوههای البرز و از جنوب به روستای قلع سر راه دارد. چشمه پلکانی باداب سورت چشمه های بی نظیر و کم نظیر نه تنها در ایران بلکه در کل جهان است و دومین چشمه آب شور جهان بعد از پاموک کاله ترکیه می باشد.

چشمه پلکانی باداب سورت ، آشنایی با باداب سورت مازندران

فواید باداب سورت

این چشمه علاوه بر چشم انداز و زیبایی بی نظیری که دارد، آب آن دارای خاصیت درمانی نیز می باشد. و بیماران پوستی و کسانی که دچار درد های روماتیسمی هستند می توانند از خاصیت درمانی آب این چشمه ها نهایت استفاده را ببرند.رسوباتی که در آب این چشمه است و دارای اکسید اهن با غلظت زیاد می باشد سبب شده است که رنگ آب باداب سورت مازندران به رنگ های مختلفی چون نارنجی ، زرد و قرمز در بیاید. آب این چشمه بسیار شور و داغ می باشد.اگر بخواهیم معنی باداب سورت را بدانیم باید از مردم محلی و بومی این ناحیه سوال کنیم که در زبان آنها معنی باداب سورت (آب گاز دار) می باشد و محلی ها آن را با نام اروست وائو یا بادو نیز می خوانند. در ارتفاعات کوهستانی این نواحی می توان سنگ های تراورتن را دید که تشکیل استخر های طبیعی و بی نظیری را داده اند . و بیماران پوستی و کسانی که دچار رماتیسم هستند می توانند در آب این استخر ها دراز کشیده و از خاصیت درمانی این چشمه استفاده نمایند.این اثر طبیعی که نام برند آن چشمه های قصر طلای اروست نیز می باشد در سال 1378 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است و جزو دومین اثر طبیعی و ملی ایران بعد از کوه دماوند است.ارتفاع چشمه های باداب سورت نسبت به سطح دریا در حدود 1841 متر می باشد. جنگل های سوزنی برگ و درختچه های زرشک وحشی که در اطراف و در ارتفاعات بالا دست این چشمه قرار دارند چشم انداز ای زیبا و دیدنی را در باداب سورت مازندران پیش روی هر بیننده ای قرار می دهد.

نظر زمین شناسان پیرامون چشمه باداب سورت

چشمه باداب سورت از نظر زمین شناسان و کسانی که آن را بررسی و مطالعه کرده اند از نوع ژئوپارک به حساب می آورند و از نظر آنها این اثر طبیعی قدمتش به دوران چهارم زمین شناسی باز می شود.

باداب سورت مازندران چه ویژگی هایی دارد؟

ویژگی های منحصر به فرد چشمه باداب سورت در واقع حوضچه های طبقاتی و پلکانی می باشد که به رنگ های گوناگون قرمز ، نارنجی و زرد؛ در دامنه کوهستان و به دلیل سرازیر شدن آب های حاوی مواد معدنی و رسوب این چشمه به مرور زمان در سرازیری پایین دست به وجود آمده اند که تعداد آن ها به ده ها طبقه و صدها حوضچه زیبا می رسد.در واقع چشمه باداب سورت شامل دو چشمه می باشد که یکی از این چشمه ها دارای آبی بسیار شور می باشد و استخری با عمقی تقریبا زیاد و قطری در حدود پانزده متر را تشکیل می دهد و برای سردرد علی الخصوص میگرن ، درمان بیماری های پوستی و درد های دست و پا و کمر می تواند موثر واقع شود. و از نظر رنگ و مزه و بو با چشمه دوم که در شمال غربی چشمه اول قرار گرفته است و آب آن به رنگ نارنجی و قرمز می باشد تفاوت دارد . شوری زیاد آب سبب شده است که چشمه اول در زمستان به هیچ وجه یخ نزند. در دیگر کشور ها نیز می توان مشابه این چشمه را دید که عبارتند از هیرو ال آگورا در مکزیک ، باگنی سان فلیپو در ایتالیا ، بایشوایتای در کشور بزرگ چین ، پاموک کاله در کشور ترکیه و ایوان های مطبق صورتی و سفید رنگ در نیوزلند که هر کدام از این آثار طبیعی ویژگی منحصر به فرد و ویژه ای دارند.

چه زمانی به چشمه پلکانی باداب سورت برویم

اگر قصد سفر به شمال کشور و دیدن این جاذبه طبیعی و شگفت انگیز را کرده اید توصیه ما به شما سفر کردن در فصل بهار و ماه اردیبهشت می باشد چون که در این ماه به دلیل کوهستانی بودن این منطقه چشم انداز ها زیبا و سرسبزی را می توانید مشاهده کنید و دیدن درختان سوزنی برگ و طبیعت بی نظیر جنگلی که تا چشم کار می کند سرسبزی و نشاط را برای شما به ارمغان خواهد آورد می تواند شما را به وجد آورده و از این موهبت الهی سیراب گرداند.

دسترسی به چشمه باداب سورت در مازندران

چشمه پلکانی باداب سورت که در روستای اروست در کیاسر استان مازندران واقع شده است برای این که خود را به آن برسانید اگر در استان تهران سکونت دارید یا در هر جایی از این کشور پهناور ایران یا جهان هستید کافی است که خود را به استان مازندران برسانید و از ساری به کیاسر رفته از کیاسر خود را به سه راه تلمادره رسانده و زمانی که به تلمادره برسید یک پاسگاه پلیس را خواهید دید کافی است که جاده روبه روی این پاسگاه پلیس را تا آخر ادامه دهید تا به روستای اروست برسید و حدود یک کیلومتر به سمت شرق روستای اروست پیاده روی کرده تا به چشمه باداب سورت برسید. و شب را می توانید در حسینیه روستای اروست به روز برسانید. یا این که در این روستا چادری برپا کرده و از این سفر خود لذت ببرید.

منبع: همگردی
انتشار: 1 بهمن 1401 بروزرسانی: 1 بهمن 1401 گردآورنده: kshna.ir شناسه مطلب: 1142

به "چشمه پلکانی باداب سورت ، آشنایی با باداب سورت مازندران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چشمه پلکانی باداب سورت ، آشنایی با باداب سورت مازندران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید