چیلر تراکمی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

به گزارش کیوسک خبری آشنا، رپرتاژ آگهی - چیلر تراکمی که شباهتهای فراوانی با انواع فن کویل دارد، به معنای دستگاهی سرد کن است و عملکرد آن بدین صورت است که انواع چیلر تراکمی، حرارت و گرمای مایعات و سیالات را گرفته و دمای آنها را پایین می آورد. چیلر تراکمی براساس سیکل تبریدی کار می نماید و در سیستم ها و تجهیزاتی مانند هواسازها و فن کویل ها استفاده می گردد. به طور کلی چیلرها دارای 2 نوع تراکمی و جذبی بوده و به منظور تهویه هوا و خنک سازی فضاهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. انواع چیلر تراکمی برای حرکت دادن گاز از کمپرسور استفاده می نماید و منبع انرژی کمپرسور، موتور الکتریکی است. این نوع از چیلر دارای هزینه اولیه کمی می باشد و در شرایط اضطراری به انرژی الکتریکی پیوسته احتیاج دارد.

چیلر تراکمی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

انواع چیلر تراکمی موجود در بازار

چیلر تراکمی انواع مختلفی دارد و هم از نظر کندانسور و هم از نظر کمپرسور دسته بندی می شود. این چیلر براساس نوع کندانسور به 2 دسته هوا خنک و آب خنک تقسیم می شود و براساس نوع کمپرسور به 5 دسته روتاری، اسکرال، پیستونی، اسکرو و سانتریفیوژ طبقه بندی می شود. چیلر تراکمی هوا خنک کندانسوری با لوله مسی و پره های آلومینیومی دارد و در محیط باز نصب می شود. این مدل در مناطق خشک و کم رطوبت بیشتر استفاده می شود. چیلر تراکمی آب خنک با استفاده از آب و گردش مدار در داخل کندانسور، عملیات خنک سازی را انجام می دهد. این مدل دارای راندمان بالایی می باشد و بیشتر در موتورخانه مجتمع ها از آن استفاده می شود. به طور کلی استفاده از چیلر تراکمی آب خنک رایج تر است و توسط کارفرمایان و پیمانکاران بیشتری مورد استفاده قرار می گیرد.

اجزای تشکیل دهنده چیلر تراکمی

چیلر تراکمی دارای اجزا و قطعات زیاد و پیچیده ای نیست و بعضی از اجزای آن تا حدودی به ساختار انواع فن کویل ها شبیه می باشد. اجزای تشکیل دهنده این سیستم به توضیح زیر می باشد:

- کمپرسور چیلر تراکمی: کمپرسور قطعه ایست که در مبرد فشار ایجاد می کند و فاز آن را تغییر می دهد. برای ادامه پیدا کردن سیکل و تکمیل شدن سیکل تبرید، حتما باید کمپرسور وجود داشته باشد. اگر کمپرسور نباشد، چیلر تراکمی کار نمی کند و فضا را خنک نخواهد نمود. این قطعه مهم و کاربردی خود دارای 5 مدل می باشد که عبارتند از سانتریفیوژ، اسکرال، پیچی، روتاری و پیستونی. کمپرسورهای سانتریفیوژ از همه مدل ها گران تر هستند و کمپرسورهای روتاری و پیستونی از همه ارزان تر می باشند.

- کندانسور: کندانسور یک مبدل حرارتیست که با دریافت حرارت مبرد، تغییر فاز را انجام داده و باعث میشود مایع اشباع شود. این قطعه خود دارای 2 مدل آب خنک و هوا خنک می باشد که کندانسور آب خنک لوله ای یا صفحه ای است و کندانسور هوا خنک، آلومینیومی یا مسی می باشد.

- اواپراتور: اواپراتور یک مبدل حرارتی است که در دستگاه چیلر تراکمی انتقال حرارت را انجام می دهد و دمای مایع یا سیال را به 7 درجه سانتی گراد می رساند. اواپراتور به طور کلی به کاهش دما یاری می کند و سیال خنک شده را به واحدهای توزیع بر می گرداند. این قطعه خود دارای 4 مدل لوله ای، صفحه ای، تیوبی و فین دار می باشد.

- الکتروموتور: الکتروموتور، کمپرسور را به حرکت درآورده و باعث حرکت رفت و برگشتی پیستون داخل سیلندر می شود. این کار باعث تراکم گاز مبرد در کمپرسور می شود.

- شیر انبساط: شیر انبساط مقدار گاز مبرد ورودی به اواپراتور را تنظیم و تعیین می کند زیرا اواپراتور برای عملکرد خوب و مناسب، به مقدار تعیینی از مبرد احتیاج دارد. شیر انبساط همچنین تعادل بین سوپر هیت و مایع مبرد را حفظ می کند. این قطعه خود دارای 2 مدل ترمال و الکترونیکی می باشد.

- تابلو برق: تابلو برق نقش بسیار مهمی در چیلر تراکمی دارد و عملکرد آن را به طور مرتب نشان می دهد. در واقع می توان گفت تابلو برق عملکرد و کارایی چیلر را مدیریت و کنترل می کند. تابلو برق خود شامل کلید ورودی، کنتاکتور، شینه، بیمتال، کلید مغناطیسی و مدار فرمان می باشد.

البته بعضی از این اجزا را میتوان در انواع فن کویل زمینی و … نیز مشاهده نمود که در ادامه به آنالیز اجمالی این تجهیزات و مزایای آن خواهیم پرداخت.

فن کویل ها؛ کارآمد و بسیار کاربردی

فن کویل (Fan Coil Unit) به عنوان یک یونیت داخلی در واقع آخرین بخش از سیستم تهویه مطبوع می باشد. از فن کوئل جهت تامین هوای گرم و سرد در ساختمان های مسکونی، تجاری و کارگاههای صنعتی استفاد میشود. فن کویلها در انواع و ظرفیتهای مختلف طراحی و فراوری می شوند، بخاطر تنوعی که این دستگاه دارد قابلیت نصب بصورت زمینی، سقفی و دیواری را دارا می باشد. به همین خاطر در بین انواع سیستمهای تهویه مطبوع بسیار کاربردی و پرطرفدار می باشد. در واقع این دستگاه یکی از اجزای اصلی سیستم های تهویه هوا محسوب می شود و به منظور سرد یا گرم کردن سریع محیط مورد استفاده قرار میگیرد.

مزایای انواع فن کویل

فن کویل ها دارای مزایای متعددی می باشند که از جمله آنها میتوان به موارد زیر اشاره نمود:

*** اولین مزیت این دستگاه این است که سیستم لوله کشی آن احتیاج به فضای خیلی کمتری دارد ومیتوان از سیستم دو لوله یا چهار لوله برای رفت و برگشت آب به فن کویل استفاده نمود. این لوله کشی به مراتب فضای خیلی کمتری نصب به سیستم کانال کشی در موتورخانه و سایر مسیرهای عبور شبکه تاسیساتی را اشغال خواهد نمود.

*** فن کویل ها قابلیت کار با یک سیستم چیلر و حرارت مرکزی را دارند.

*** انواع فن کویل زمینی و ایستاده، قابلیت کنترل دمای دلخواه در فضا های مختلف توسط این دستگاه می باشد.

*** نکته اصلی دیگر به غیر از قابلیت کنترل مجزا، کاهش چشم گیر هزینه های مصرف انرزی و مدیریت آن می باشد و از اتلاف انرژی و هزینه های ناخواسته جلوگیری میکند.

*** انواع فن کوئل ها، با دمای پایین آب نیز قابلیت فراوری گرما را دارند. در نتیجه برای مناطقی که فراوری گرما صرفا توسط صفحات خورشیدی انجام می گیرد بسیار انتخاب مناسبی است.

*** همچنین تنوع در طراحی و ساخت این سیستمها بسیار بالاست و وجود فن کوئل های زمینی، دیواری و سقفی، این امکان را فراهم میسازد تا از فضا، بهترین استفاده را داشته باشید.

نحوه عملکرد چیلر تراکمی

چیلر تراکمی براساس عملکرد مبرد و کمپرسور کار می کند و جزء اصلی در آن، کنترلر است. کنترلر آب سرد ورودی را به اواپراتور منتقل می کند و اواپراتور به مدار فرمان می دهد. زمانی که چیلر تراکمی روشن می شود، کمپرسور و پمپ مبرد آغاز به کار می نمایند و گاز مبرد وارد کندانسور می شود. سپس عملیات فشار با توجه به نوع کندانسور، آغاز می شود و فشار گاز مبرد، با ورود به شیر انبساط افت شدیدی پیدا می کند. با ورود گاز به اواپراتور، حرارت سیال یا مایع گرفته می شود و گاز مبرد کم فشار وارد کمپرسور می شود. در نهایت مایع و سیال به سمت فن کویل ها روانه می شود و این چرخه ادامه می یابد.

مزایای پراهمیت انواع چیلر تراکمی

چیلر تراکمی معمولا در اتاق های تجهیزات و مکانی نزدیک به محلی که قرار است خنک شود، قرار می گیرد. البته محل نصب چیلرها کاملا به اندازه و نوع کمپرسور آنها بستگی دارد؛ اما عمدتا در فضاهای بیرونی نصب می شوند. برای نصب این نوع چیلر حتما از یک متخصص و نصاب حرفه ای بهره ببرید و تمامی استانداردها را هنگام نصب رعایت کنید. موقع خرید چیلر تراکمی حتما گارانتی و خدمات پس از فروش آن را از فروشنده دریافت کنید. هنگام خرید و قبل از ثبت سفارش نهایی چیلر، حتما ابعاد، شرایط حمل و نقل و چگونگی نصب آن را آنالیز کنید و اطلاعات کسب نمایید.

چیلر تراکمی نسبت به چیلر جذبی عملکرد بهتری دارد و از مزایای بیشتری برخوردار است. این مزایا عبارتند از:

- انرژی کمتری مصرف می کند.

- دارای مصرف آب کمی می باشد.

- از وزن پایین و کمتری برخوردار است.

- به سیستم های گرمایی متصل می شود.

- ضریب عملکرد بالاتری دارد.

- دارای راندمان و بازدهی بیشتر و بهتری می باشد.

- برای کار به فشار کمتری احتیاج دارد.

- نصب و راه اندازی سریع و آسانی دارد.

- فضای بسیار کمتری را اشغال می کند.

- تجهیزات آن کوچک تر است.

- از ارتفاع کمتری برخوردار می باشد.

- در هر نوع شرایط آب و هوایی کار می کند.

- عمر مفید آن تقریبا، 20 سال می باشد.

- اثرات زیست محیطی بسیار کمی دارد.

- دارای لرزش و صدای کمتری می باشد.

- قیمت کمتر و پایین تری نسبت به چیلر جذبی دارد.

کاربردهای چیلر تراکمی و اهمیت آن

چیلر تراکمی کاربردهای فراوانی دارد و در زمینه های گوناگونی مورد استفاده قرار می گیرد. این کاربردها و موارد مصرف عبارتند از:

*** فضاهای مسکونی، اداری و تجاری

*** هتل ها

*** بیمارستان ها

*** بهداشت و درمان

*** ابزار سازی

*** راه سازی

*** جوشکاری

*** صنایع پلاستیک

*** کارخانه های نساجی

*** صنعت چاپ

*** صنایع شیمیایی، دارویی

*** سیستم های تهویه هوای مطبوع و صنعتی

*** صنعت نفت، گاز و پتروشیمی

*** فراوری و نگهداری مواد غذایی

*** فراوری سیمان

*** پرورش ماهی و قارچ

مهتاب گستر؛ انتخابی ویژه برای خرید انواع چیلر تراکمی

قیمت چیلر تراکمی به نوع کندانسور، برند فراوری نماینده، ظرفیت چیلر، مدل آن، جنس قطعات و نوسانات ارزی بستگی دارد و براساس این پارامترها تعیین می شود؛ اما به طور کلی میتوان گفت که قیمت مناسب و مقرون به صرفه ای دارد. کما اینکه این مقرون به صرفگی برای قیمت انواع فن کویل نیز صدق می کند. کمپرسور این چیلر و بیشتر قطعات برقی آن وارداتی هستند و به همین دلیل با نوسانات ارز، قیمت نهایی آن تغییر می کند. البته نوع گاز مبرد مورد استفاده قرار گرفته نیز در تعیین قیمت نهایی چیلر تاثیر دارد. به طور مثال قیمت یک چیلر 50 تنی، حدودا 800 میلیون تومان قیمت دارد.

مجموعه معتبر مهتاب گستر به واسطه دارا بودن کادر باتجربه، حرفه ای و کارآزموده و در اختیار داشتن توان لجستیکی، مجموعه سخت افزاری و دستگاه های پیشرفته، قادر است تا به تمامی احتیاجهای مختلف صاحبان صنایع در سراسر کشور پاسخ دهد؛ چنانچه اجرای پروژه های متعدد و پیروز از سوی شرکت مهتاب گستر و مهندسین توانای آن، خود گواهی تعیین بر این ادعا می باشد. بنابراین با خیالی راحت به آنالیز محصولات متنوع مهتاب گستر در زمینه های مختلف حوزه آب و فاضلاب بپردازید و سپس با خیالی آسوده، می توانید برای استعلام قیمت چیلر تراکمی و انواع قیمت فن کویل و ثبت سفارش خود با مشاوران و کارشناسان ما در بخش فروش تماس بگیرید.

منبع: شفقنا اقتصادی
انتشار: 29 فروردین 1400 بروزرسانی: 29 فروردین 1400 گردآورنده: kshna.ir شناسه مطلب: 506

به "چیلر تراکمی چیست و چه کاربردهایی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چیلر تراکمی چیست و چه کاربردهایی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید