کونژیکتیویت (التهاب ملتحمه چشم) در بچه ها

به گزارش کیوسک خبری آشنا، اگر سفیدی یک یا دو چشم فرزندتان و لبه تحتانی هر یک از پلک هایش قرمز است به احتمال زیاد ملتحمه چشم او دچار التهاب شد است که به اسم چشم صورتی یا قرمز هم نامیده می گردد. کونژیکتیویت وقتی رخ می دهد که عفونت یا مواد آلرژن یا برخی مواد محرک سبب تحریک و التهاب غشا شفافی می گردد که سفیدی چشم و داخل پلک

کونژیکتیویت (التهاب ملتحمه چشم) در بچه ها

کونژیکتیویت (التهاب ملتحمه چشم) در بچه ها

پلک فرزند من صورتی رنگ است و ترشحات دلمه بسته دارد. آیا چشم او عفونت نموده است؟

اگر سفیدی یک یا دو چشم فرزندتان و لبه تحتانی هر یک از پلک هایش قرمز است به احتمال زیاد ملتحمه چشم او دچار التهاب شد است که به اسم چشم صورتی یا قرمز هم نامیده می گردد. کونژیکتیویت وقتی رخ می دهد که عفونت یا مواد آلرژن یا برخی مواد محرک سبب تحریک و التهاب غشا شفافی می گردد که سفیدی چشم و داخل پلک را پوشانده است. هنگامی که سیستم ایمنی چشم فرزندتان بطور طبیعی بر علیه عوامل خارجی و عفونت فعالیت می نماید، واکنش ملتحمه سبب اشک آلود شدن چشم همراه با ترشحات دلمه بسته می گردد. درمان به موقع کونژیکتیویت مهم و قابل اهمیت است. بنابراین بلافاصله بعد از اینکه این علائم را مشاهده کردید با پزشک فرزندتان تماس بگیرید.

چطور می توانم بفهمم که عامل ایجاد نماینده کونژیکتیویت چه بوده است؟

پزشک معالج فرزندتان چشمهای او را معاینه می نماید و با سؤالاتی که از شما می پرسد عوامل احتمالی موجود را آنالیز می نماید:

اگر کونژیکتیویت فرزند شما به همراه سرماخوردگی باشد، احتمالا ویروس عامل کونژیکتیویت است. ویروسها شایع ترین دلیل و عامل کونژیکتیویت هستند.

اگر چشمان فرزندتان ترشحات ضخیم زرد رنگ دارد که موجب دلمه بسته و موجب چسبندگی پلک ها شده باشد، احتمالا عامل آن باکتری مثل استافیلوکوک، استرپتوکوک یا هموفیلوس است.

اگر چشمهای فرزندتان متورم شده، خارش دارد و علاوه بر چشمان قرمز، اشک ریزش و آبریزش بینی هم داشته باشد آلرژی و حساسیت به مواد محرک مثل گرد و غبار، گرده گلها یا دود سیگار مطرح است. کونژیکتیویت آلرژیک معمولا عفونی نمی گردد؛ اما اگر فرد مرتب در معرض آلرژن باشد احتمال عفونت هم وجود دارد.

چطور می توانم کونژیکتیویت را درمان کنم؟

درمان کونژیکتیویت به عامل ایجاد نماینده آن بستگی دارد.

کونژیکتیویت ویروسی:

کونژیکتیویت ویروسی معمولا در عرض یک هفته خود به خود بهبود پیدا می نماید. پزشک به شما توصیه خواهد نمود که با آب گرم چشمان او را شستشو داده و ترشحات خشک شده را به آرامی با آب گرم پاک کنید. اگر چشمان او بعد از دو هفته بهتر نشد حتما به پزشکش اطلاع دهید.

اگر فرزندتان کونژیکتیویت ویروسی یا باکتریایی داشته باشد کمپرس گرم ممکن است سبب کاهش درد و راحتی او گردد. با یک پارچه پاک و استریل که با آب گرم خیس شده است بطور آرام هنگامیکه او در حال گوش دادن به موسیقی یا داستانی است چشمان او را پاک کنید.

هشدار

کونژیکتیویت ویروسی و باکتریایی شدیدا مسری و واگیردار هستند، مواظب باشید که از پخش شدن این عفونتها جلوگیری کنید. بعد از هر بار مراقبت از چشمان فرزندتان دستهایتان را به خوبی بشویید. حوله، لباس و رختخواب او را از دسترس دیگران دور نگه دارید و آنها را مرتبا شستشو دهید.

در خصوص حضور فرزندتان در مدرسه، باید ببینید برنامه و خط مشی مدرسه فرزندتان در این مورد چگونه است. برخی از مدارس بعد از 24 ساعت از آغاز درمان اجازه حضور به دانش آموز را سر کلاس می دهد. برخی از مدارس تا پاک شدن تمام علائم و نشانه های بیماری اجازه حضور سر کلاس را به دانش آموز نمی دهند.

کونژیکتیویت باکتریایی:

اگر عامل کونژیکتیویت باکتری باشد پزشک معالج برای حدود 7 روز قطره و پماد آنتی بیوتیک تجویز می نماید. ممکن است شما فکر کنید استفاده از پماد راحتتر از قطره است. دستهای خود را تمیز بشویید سپس به آرامی پلک پایین چشم فرزندتان را کمی پایین بکشید و سپس یک لایه پماد در طول پلک تحتانی بمالید.

وقتیکه فرزندتان پلک می زند یا پلکهایش را می بندد پماد داخل چشمش می رود.

اگر از قطره استفاده می کنید آنرا در گوشه داخلی چشمش بچکانید. وقتیکه چشمهایش بسته است چکاندن قطره راحتتر است و بعد از باز کردن چشمها قطره داخل چشم می رود.

قبل و بعد از چکاندن قطره حتما دستهایتان را بشویید. هرگز این داروها را مشترکا با فرد دیگری استفاده نکنید. داروهای قدیمی و استفاده شده کاملا استریل نیستند و ممکن است عفونت را بدتر نمایند.

دارو را بطور منظم و تا سرانجام طول درمانی که پزشک معین نموده است بهره ببرید؛ حتی اگر علائم و نشانه های بیماری تخفیف یافته یا رفع شده باشد. آنتی بیوتیک را قطع نکنید در غیر این صورت ممکن است عفونت عود کند. پزشک احتمالا به شما توصیه می نماید قبل از استفاده از دارو چشمهای فرزندتان را با آب گرم بشویید و ترشحات خشک شده را از روی چشمش پاک کنید زیرا وجود مایع عفونی روی چشم می تواند اثر آنتی بیوتیک را کم کند، همچنین فرزند شما ممکن است از کمپرس گرم لذت ببرد.

کونژیکتیویت آلرژیک:

ازآنجائیکه تماس فرزند شما با یک ماده آلرژن سبب این نوع کونژیکتیویت شده است، بهتر است آن آلرژن را شناخته و فرزندتان را از آن دور نگه دارید. اگر کونژیکتیویت آلرژیک سبب سلب آرامش و آسایش فرزندتان گردد ممکن است پزشک معالجش برای او قطره تجویز کند (برخی از آنها فقط برای چند روز باید استفاده شوند. اطلاعات کافی را در این مورد از پزشک یا داروساز بخواهید) و اگر فرزندتان آلرژی دیگری غیر از کونژیکتیویت داشته باشد، ممکن است پزشک او آنتی هیستامین خوراکی داروهای دیگر ضد آلرژی را تجویز کند. کمپرس سرد هم در این موارد یاری نماینده است.منبع:www.ninisite.com

منبع: راسخون
انتشار: 2 مهر 1400 بروزرسانی: 2 مهر 1400 گردآورنده: kshna.ir شناسه مطلب: 748

به "کونژیکتیویت (التهاب ملتحمه چشم) در بچه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کونژیکتیویت (التهاب ملتحمه چشم) در بچه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید