گربه شنی چیست؟ پرونده گربه سانان

به گزارش کیوسک خبری آشنا، در این قسمت از سری مقالات گردشگری حیات وحش و در ششمین قسمت از پرونده آنالیز گربه سانان مشهور، به سراغ پستانداری می رویم که علی رغم ظاهر بسیار زیبا و مظلومانه اش، یکی از مقاوم ترین و سرسخت ترین حیوان در میان گربه سانان است. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید تا گربه شنی را بیشتر بشناسیم.

گربه شنی چیست؟ پرونده گربه سانان

طبیعتا بیابان جایی است که انتظار تماشا گربه را در آن نداریم! اما همین بیابان های گرم و خشک، خانه یکی از سرسخت ترین گربه سانان دنیا است. این گربه سان گربه شنی (Sand Cat) نام دارد که در اولین نگاه ظاهری بسیار شبیه به گربه های خانگی دارد

این گربه سان از نظر مقدار تفاوت چندانی با یک گربه خانگی ندارد (شاید کمی از یک گربه خانگی بزرگتر باشد). رنگ خز این جانور زرد کمرنگ است و در برخی از گونه های آن به قرمز کمرنگ هم مایل می گردد.

گربه شنی بیشتر شبیه به گربه سانان آفریقایی است و این باور در خصوص این جانوران وجود دارد که آن ها اجداد گربه های خانگی امروزی هستند.

همچون سایر گربه سانان، بر روی بدن گربه های شنی هم نقش و نگارهایی تیره رنگ دیده می گردد. این نقش و نگارها به گربه های شنی این امتیاز را می دهد که در بیابان در میان سنگ ها استتار نمایند.

نشانه ظاهری اصلی گربه های شنی، سر پهن و گوش های بزرگ آن است که فاصله بین دو گوش این جانور بسیار زیاد است. پاهای این جانور با موهای بسیار متراکم پوشیده شده است که به آن اجازه می دهد تا به راحتی در بیابان حرکت کند و در شن های بزرگ بیابان غرق نگردد!

رژیم غذایی

گربه های شنی گوشتخوارند. این جانوران عمدتا شبانه شکار می نمایند و روش اصلی شکار کردن آن ها چاله کندن و کمین کردن است. حس شنوایی فوق العاده آن ها باعث می گردد تا آسان تر موقعیت شکار خود را شناسایی نمایند. غذای اصلی آن ها موش های صحرایی است که عمدتا سه گونه از آن ها را شامل می گردد. از دیگر جانورانی که به وسیله گربه های شنی شکار می شوند، می توان به مارمولک ها و پرندگان نیز اشاره نمود.

گفتنی است که گربه های شنی مارها را نیز شکار می نمایند به این صورت که ابتدا ضربه مهلکی بر سر مار می زنند و سپس با یک گاز مار را از پا در می آورند. جالب است بدانید که گربه های شنی شکارهای بزرگتر خود را در میان شن های بیایان مدفون می نمایند و در آینده باز به سراغ آن ها می فرایند و از آن ها تغذیه می نمایند.

رفتار و عادات طبیعی

گربه های شنی حیوانات به شدت خجالتی هستند و به همین خاطر اطلاعاتی که تا به امروز از آن ها به دست آمده چندان زیاد نیست. همچون دیگر گربه سانانی که در محیط های بیابانی زندگی می نمایند، گربه های شنی هم تمایل دارند تا در بیابان حفره هایی ایجاد نمایند و در درون آن ها زندگی نمایند. این حفره ها دو مزیت برای گربه های شنی دارد.

مزیت اول این است که به آن ها اجازه می دهد تا برای شکار بهتر کمین نمایند و آسان تر به شکار کردن بپردازند و مزیت دوم این است که این حفره ها باعث می گردد تا گربه های شنی در روز از گرما رنج نبرد و با سرمای شب نیز به آسانی کنار بیایند.

جمعیت و شرایط بقا

متاسفانه گربه های شنی در خطر انقراض قرار دارند. یکی از دلایل اصلی کم شدن جمعیت این گربه سانان، سخت شدن شرایط زندگی آن ها است که دلیل اصلی این مسئله تغییراتی است که انسان ها به دلیل فعالیت ها و ساخت و سازهای خود در زیست بوم به وجود آورده اند.

از دیگر دلایل کم شدن جمعیت گربه های شنی می توان به بیماری هایی اشاره نمود که در بین آن ها شایع شده و به مرگ آن ها منجر می گردد. در حال حاضر جمعیت این گربه سانان شدیدا رو به کاهش بوده و آن ها در خطر انقراض هستند.

حقایق

  • گربه های شنی قادرند تا مدت زمان بسیار زیادی را بدون نوشیدن آب زنده بمانند.
  • گربه های شنی بسیار منزوی هستند و تنها زندگی می نمایند و تنها در فصول جفت گیری از انزوا در می آیند.
  • گربه های شنی زندگی شبانه دارند و این مسئله تحقیقات بر روی آن ها را شدیدا سخت نموده است.
  • حس شنوایی تمام گربه سانان بسیار قوی است اما در این میان گربه های شنی به نسبت سایر گربه سانان هم حس شنوایی قوی تری دارند!
  • مارهای افعی یکی از غذاهای مورد علاقه گربه های شنی هستند.
  • شکارچیان اصلی این گربه سانان، مارهای سمی، سگ سانان و پرندگان بزرگ هستند.
  • گربه های شنی اولین بار در طبیعت فرانسه در سال 1858 رویت شدند.
  • زمانی که گربه های شنی به آب دسترسی ندارند، آب مورد احتیاج خود را از خوردن شکارهای خود دریافت می نمایند.

کجا گربه شنی ببینیم؟

گربه های شنی غالبا در بیابان ها و منطقه ها خشک و بیابانی زندگی می نمایند. از جمله کشورهایی که می توان در آن ها گربه شنی یافت می توان به پاکستان، ترکمنستان و ایالات متحده اشاره نمود. گفتنی است که گربه های شنی در بیابان های ایران نیز یافت می شوند.

نظر شما در خصوص گربه های شنی چیست؟ نظرات خود را با خبرنگاران در میان بگذارید.

منبع: کجارو / bigcatrescue.org / sandcatfacts.com
انتشار: 19 بهمن 1400 بروزرسانی: 19 بهمن 1400 گردآورنده: kshna.ir شناسه مطلب: 898

به "گربه شنی چیست؟ پرونده گربه سانان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گربه شنی چیست؟ پرونده گربه سانان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید