30 تا 50 درصد زنان نابارور به آندومتریوز مبتلا هستند

به گزارش کیوسک خبری آشنا، ایرنا/عضو هیات علمی پژوهشگاه ابن سینا گفت: آندومتریوز یک بیماری مزمن و در بیشتر موارد خوش خیم است که 30 تا 50 درصد زنان نابارور به آن مبتلا هستند.

30 تا 50 درصد زنان نابارور به آندومتریوز مبتلا هستند

آندومتریوز بیماری شایع در بین زنان و به معنی رشد بافت داخلی رحم در جایی بیرون از رحم است، لگن شایع ترین محل بروز آندومتریوز است. در این بیماری بافت اندومتر (لایه داخلی رحم) در بیرون از محل اصلی خود (رحم) تشکیل می گردد و این بافت می تواند در تمام بافت های بدن به جز طحال به وجود آید.

خدیجه شادجو اضافه نمود: 5 تا 15 درصد زنان به اندومتریوز مبتلا هستند، ولی تا 50 درصد زنان نازا مبتلا به این بیماری هستند.

وی اضافه نمود: هرچند این بیماری کشنده نیست، اما اگر به حال خود رها گردد، احتمال پیش روندگی آن به دیگر اعضای بدن وجود دارد و کیفیت زندگی بیماران را بسیار کاهش می دهد.

این پزشک متخصص بر لزوم تشخیص بموقع بیماری تاکید نمود و گفت: بیماری اغلب بیماران دیر تشخیص داده می گردد که مشکلاتی برای آنان ایجاد می نماید.

جراح، فلوشیپ زنان، زایمان و لاپاراسکوپی، بیشترین سن درگیری بیماری را سنین باروری بیان کرد و گفت: هر چند این بیماری از زمان آغاز عادات ماهانه تا زمان یائسگی را دربر می گیرد، اما بیشتر مبتلایان این بیماری در سنین جوانی هستند.

وی گفت: علت این بیماری هنوز به درستی معلوم نیست، اما تعیین شده که عوامل ژنتیکی و آلودگی محیط زیست در بروز آن نقش دارد.

شادجو بیان داشت: این بیماری می تواند دست اندازی به احشای شکمی مانند دستگاه گوارش و ادراری داشته باشد.

با تخلیه رحم آندومتریوز ریشه کن نمی گردد

متخصص جراحی زنان، زایمان و لاپاراسکوپی ادامه داد: ریشه کنی آندمتریوز با تخلیه رحم انجام نمی گیرد، ولی در بعضی جاها این موضوع به بیماران توصیه می گردد که کار نادرستی است.

شادجو اضافه نمود: اگر رحم بر اثر ابتلا به آندومتریوز دچار فیبروم یا ادنومیوز گردد، ممکن است پزشک مجبور به تخلیه رحم گردد.

وی گفت: بیشتر بیماران آندومتریوزی جوان و در سنین باروری هستند و تمایل به بارداری و فرزندآوری دارند، لذا به راحتی نباید آنان را از این خواسته دور کرد.

عضو هیات علمی پژوهشگاه ابن سینا اعلام کرد: شاید در چند سال پیش این موضوع مطرح بود که اگر تخلیه لگن انجام گردد بیمار مداوا می گردد ولی در شرایط فعلی، پزشکان به این موضوع اعتقاد ندارند و براساس شرایط بیمار و اندیکاسیون علمی تصمیم می گیرند.

شادجو گفت: تصور غلطی در کشور وجود دارد که روش های درمانی خارجی بهتر از داخل کشور است، در حالی که مرکز درمان ناباروری ابن سینا از مراکز پیشرو در جهان است و خدمات مناسبی به بیماران ارایه می نماید.

وی عنوان نمود: مرکز درمان ناباروری ابن سینا با بهره گیری از دانش و تجربیات برجستگان و استفاده از نتایج مطالعات، خدمات تیمی بسیار مناسب را ارایه می دهد.

عضو هیات علمی پژوهشگاه ابن سینا اضافه نمود: هم از نظر تعداد بیمار و هم تعداد جراحی رتبه بسیار خوبی را بدست آوردیم.

وی بر لزوم ارجاع به موقع بیماران به این مرکز تاکید نمود و گفت: بارها بیمارانی به این مرکز ارجاع شده اند که در درجات شدید بیماری بوده یا چند بار جراحی شده اند.

منبع: همگردی
انتشار: 9 تیر 1400 بروزرسانی: 9 تیر 1400 گردآورنده: kshna.ir شناسه مطلب: 623

به "30 تا 50 درصد زنان نابارور به آندومتریوز مبتلا هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "30 تا 50 درصد زنان نابارور به آندومتریوز مبتلا هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید