امواج غول پیکرشهر ساحلی نازاره در پرتغال

به گزارش کیوسک خبری آشنا، شهر ساحلی زیبا و پر رفت و آمد نازاره که در سواحل غربی پرتغال قرار گرفته است، تمام طول تابستان مملو از گردشگرانی است که در سواحل شنی آن به استراحت، شنا و موج سواری می پردازند. اما زمانی که زمستان فرا می رسد، فقط کسانی که طالب هیجانات خطرناک هستند، می مانند. در این زمان، ساحل بسیار خطرناک است. امواج بزرگ الجثه تا ارتفاع 100 پایی بالا می آیند و در خط ساحلی صخره ای می شکنند.

امواج غول پیکرشهر ساحلی نازاره در پرتغال

امواج غول پیکر نازاره، توجه موج سواران بزرگ را از سراسر دنیا به خود جلب نموده اما تا چند وقت اخیر این شهر و ظرفیت موج سواری آن خارج از اروپا ناشناخته مانده بود. در سال 2011 وقتی موج سوار اهل هاوایی، گرت مک نامارا، با موج سواری بر موج بزرگی با ارتفاع 78 فوت رکورد را شکست، نازاره تیتر اول روزنامه ها شد. در ژانویه 2013 مک نامارا دوباره به نازاره آمد و رکود خود را با موج سواری بر موجی که ارتفاع آن را 100 فوت تخمین زده اند، شکست. بعدا در اکتبر همان سال یک قهرمان بزرگ موج سواری اهل برزیل به نام کارلوس بورل، بر روی موجی که به نظر می رسد از رکورد مک نامارا بهتر باشد، موج سواری کرد. در حال حاضر نازاره که در ساحل اقیانوس اطلس واقع شده، به مکانی افسانه ای برای موج سواران نامدار دنیا تبدیل شده است.

امواج بزرگ الجثه این ساحل چگونه با چنین نظمی فراوری می شوند؟ پاسخ این سوال در جغرافیای کمیاب زیر آب نازاره نهفته است. دره ای که زیر آب های نازاره واقع است، بزرگ ترین دره زیر آب اروپا است که تنگه نازاره نامیده می گردد. این دره بسیار عمیق و باریک با وسعت 125 مایل، از دشت های بسیار عمیق اقیانوس اطلس آغاز شده و تا نیم مایلی خط ساحلی امتداد می یابد و شبیه تیری است که به شهر نشانه رفته باشد. در عمیق ترین نقطه آن کف تنگه 3 مایل از سطح آب فاصله دارد و شیب آن به تندی بین 100 الی 150 فوت افزایش می یابد تا به ساحل پرایا دو نورت می رسد که بزرگ ترین امواج اکثرا در آن جا شکل می گیرد.

در زمستان امواج مرده از طوفان های مهیب اقیانوس اطلس شمالی سرچشمه می گیرند و هنگامی که به نزدیکی نازاره می رسند، انرژی آن ها به وسیله این تنگه باریک متمرکز و تقویت می گردد؛ دقیقا مانند ذره بینی که نور خورشید را در یک نقطه کوچک متمرکز می نماید. شیب بستر دریا از عمیق ترین نقطه تا خط ساحلی به تندی افزایش می یابد و این امر به امواج این قدرت را می دهد که به طور ناگهانی بزرگ شوند. درست قبل از این که امواج به ساحل برسند، دریا به قدری کم عمق می گردد که امواج ضعیف متمرکزشده به امواج بزرگ الجثه ای تبدیل می شوند.

مکان های دیگری در دنیا که امواج بزرگ الجثه دارند مانند تیهوپو در تاهیتی، بانزای پایپ لاین در هاوایی و ماوریکس در شمال کالیفرنیا، جغرافیای زیر آب آن ها مشابه است.

منبع: کجارو / amusingplanet.com
انتشار: 26 بهمن 1400 بروزرسانی: 26 بهمن 1400 گردآورنده: kshna.ir شناسه مطلب: 905

به "امواج غول پیکرشهر ساحلی نازاره در پرتغال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امواج غول پیکرشهر ساحلی نازاره در پرتغال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید