با 7 خاصیت شگفت انگیز نارنگی آشنا شوید

به گزارش کیوسک خبری آشنا، نارنگی عضو خانواده ای از مرکبات به نام پرتقال ماندارین است و در میان انواع مرکبات از نظر سطح زیر کشت بعد از پرتقال جایگاه دوم را دارد.

با 7 خاصیت شگفت انگیز نارنگی آشنا شوید

نارنگی مانند پرتقال نارنجی رنگ است اما در برخی از انواع آن ممکن است رگه هایی به رنگ سبز یا قرمز هم دیده گردد. معمولا نارنگی کوچک تر از پرتقال است و برخی از انواع آن به میزان پرتقال گرد نیستند. در مقایسه با پرتقال، نارنگی طعم شیرین تری دارد و پوست کندن آن با دست راحت تر است. با خواص و فواید نارنگی برای سلامتی در این مطلب از خبرنگاران آشنا شوید.

سرشار از آنتی اکسیدان

تجمع مولکول هایی به نام رادیکال آزاد در بدن باعث ایجاد شرایطی به نام استرس اکسیداتیو می گردد که تاثیرات مخربی در پی دارد و با ایجاد بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی، التهاب مفاصل و سرطان در ارتباط است. آنتی اکسیدان ها با خنثی کردن این تاثیرات مخرب، از بدن محافظت می نمایند.

نارنگی سرشار از ترکیباتی است که خواص آنتی اکسیدانی دارند و حتی پوست این میوه هم حاوی این ترکیبات است. در بین این ترکیبات، ویتامین C به علت تاثیرات مثبتی که روی سلامت قلب و پوست دارد و بعلاوه به علت خواص ضدسرطانی، ترکیبی است که خواص آنتی اکسیدانی آن شناخته شده تر است.

تقویت نماینده سیستم ایمنی

ویتامین C موجود در نارنگی روی فعالیت نوعی از سلول ها به نام لنفوسیت T تاثیر می گذارد. این سلول ها نوعی از گلبول های سفید خون هستند که نقشی اساسی در عملکرد سیستم ایمنی بدن ایفا می نمایند. ویتامین C به این سلول ها یاری می نماید تا در برابر باکتری ها و ویروس ها از بدن محافظت نمایند.

علاوه بر این، ویتامین C به رشد و تقویت سلول های بیگانه خوار و سلول های کشنده طبیعی یاری می نماید. سلول های بیگانه خوار که از سلول های فعال در سیستم ایمنی هستند می توانند باکتری ها و سایر ترکیبات مضر را به وسیله بلعیدن و هضم کردن نابود نمایند.در نتیجه این تاثیرات مثبت، سیستم ایمنی بدن واکنش های بهتری نشان می دهد.

حفظ سلامت مغز

برخی از ترکیبات آنتی اکسیدانی موجود در نارنگی مانند ویتامین C و نوبیلتین می توانند در پیشگیری از بیماری های زوال عصبی مانند آلزایمر و پارکینسون موثر باشند. حتی برخی از پژوهش ها نشان می دهند خواص آنتی اکسیدانی ویتامین C می تواند از پیشرفت اسکیزوفرنی که یک اختلال روانی است هم جلوگیری کند چرا که پیشرفت این اختلال با افزایش رادیکال های آزاد و آسیب های ناشی از آن در ارتباط است.

شادابی و طراوت پوست

اضافه کردن نارنگی به رژیم غذایی می تواند به تقویت سلامت پوست یاری کند چرا که ویتامین C موجود در نارنگی روی فراوری کلاژن تاثیر دارد. کلاژن فراوان ترین پروتئین موجود در بدن است که در ساختار بافت های پیوندی وجود دارد و باعث استقامت و استحکام این بافت ها می گردد.

یاری به کاهش وزن

از آنجایی که مصرف نارنگی باعث می گردد فیبر بیشتری دریافت کنید، به کاهش وزن یاری می نماید. نارنگی و سایر مرکبات حاوی فیبرهای نامحلول مانند لیگنین و سلولز هستند که دستگاه گوارش نمی تواند آن ها را به صورت کامل هضم کند. این نوع از فیبرها سرعت انتقال غذا در دستگاه گوارش را کاهش می دهند و باعث می شوند برای مدت بیشتری احساس سیری کنید. این تغییر به منظم شدن اشتهای شما یاری می نماید که می تواند در کاهش وزن مؤثر باشد.

حفظ سلامت قلب

برخی از ترکیبات موجود در نارنگی مانند ویتامین C، تانگریتین و نوبیلتین که خواص آنتی اکسیدانی دارند به شما یاری می نمایند قلبی سالم تر داشته باشید.

پژوهش روی حیوانات و انسان نشان می دهد ویتامین C می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهد. کاهش فشار خون، کاهش تجمع پلاکت ها، بهبود عملکرد رگ های خونی، کاهش سطح تری گلیسرید و کلسترول بد (LDL) در خون تأثیرات ویتامین C هستند که از بروز عوامل ایجادنماینده بیماری های قلبی جلوگیری می نمایند.

خواص ضدسرطانی

نارنگی حاوی ترکیباتی است که خواص آنتی اکسیدانی دارند و می توانند در مقابله با سرطان موثر باشند. ویتامین C می تواند از رشد و توسعه تومورها جلوگیری کند، به روند بهبودی جراحت ها بعد از عمل جراحی یاری کند، اثربخشی شیمی درمانی را افزایش دهد و عوارض آن را کاهش دهد. زردینه های موجود در مرکبات در کاهش خطر ابتلا به برخی از سرطان ها مانند سرطان معده، سرطان سینه، سرطان روده و سرطان ریه نقش دارند.

پیشنهاد مطالعه: مطلب 9 راه ساده و کم خرج برای پیشگیری از سرطان که باید بدانید را بخوانید.

منبع: پیام دلتا
انتشار: 16 مهر 1401 بروزرسانی: 16 مهر 1401 گردآورنده: kshna.ir شناسه مطلب: 1094

به "با 7 خاصیت شگفت انگیز نارنگی آشنا شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با 7 خاصیت شگفت انگیز نارنگی آشنا شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید