تلسکوپ هابل نشانه هایی از وجود بخار آب دائمی در قمر مشتری یافت

به گزارش کیوسک خبری آشنا، مشاهدات تلسکوپ فضایی هابل از قمر یخی مشتری، اروپا، نشان می دهد که بخار آب در جو آن به صورت پایدار وجود دارد اما به طرزی شگفت آور فقط در یک نیمکره، دیده می گردد.

تلسکوپ هابل نشانه هایی از وجود بخار آب دائمی در قمر مشتری یافت

اروپا (Europa) چهارمین قمر گالیله ای سیاره مشتری، در زیر سطح یخی خود اقیانوس وسیعی دارد که ممکن است شرایطی مناسب برای میزبانی از حیات داشته باشد. این نتیجه گیری، درک ستاره شناسان را از ساختار جوی قمرهای یخی افزایش می دهد و بعلاوه به زمینه سازی برای انجام مأموریت های علمی برنامه ریزی شده به منظومه مشتری یاری می نماید. مأموریت هایی که یکی از اهداف آن ها کشف این موضوع است که آیا محیطی با فاصله 800 میلیارد کیلومتری از خورشید می تواند از حیات پشتیبانی کند یا خیر؟

مشاهدات قبلی بخار آب در قمر اروپا در پی خروج توده هایی از یخ بوده است که به وسیله هابل در سال 2013 عکس برداری شد. این یخ فشان ها، مانند آتشفشان های روی زمین هستند اما ارتفاع فوران آن ها به بیش از 100 کیلومتر می رسد. این فوران بزرگ، حباب های گذرا از بخار آب را در جو رقیق این قمر فراوری می نمایند که فشار آن تنها یک میلیاردم فشار سطحی جو زمین است.

اکنون نتایج نوی که در نشریه جئوفیزیکال ریسرچ لترز (Geophysical Research Letters) منتشر شده، بر اساس مشاهدات هابل از سال 1999 تا 2015 میلادی، نشان می دهد مقادیر یکسانی از بخار آب در یک منطقه بزرگ تر از اروپا توسعه یافته اند.

طبق این پژوهش، در بلندمدت جو حاوی بخار آب، فقط در نیمکره عقبی اروپا، بخشی از قمر که همواره در جهت خلاف حرکت مداری است، وجود دارد. دلیل این نبود نداشتن میان نیمکره جلو و عقب به طور کامل تعیین نشده است.

این کشف از تجزیه وتحلیل تازه ای بر اساس تصاویر و طیف های آرشیوی هابل صورت گرفته است و لورنز راث (Lorenz Roth) از مؤسسه سطلنتی فناوری، فضا و فیزیکی پلاسمای KTH سوئد، با استفاده از تکنیکی که اخیرا منجر بهکشف بخار آب در جو قمر دیگر مشتری یعنی گانیمد شد، به این نتایج درباره اروپا دست یافت.

راث گفت: مشاهده بخار آب در گانیمد و در قسمت عقب اروپا درک ما را از جو قمرهای یخی افزایش می دهد. با این وجود تشخیص میزان زیاد آب در اروپا کمی شگفت انگیزتر از گانیمد است زیرا دمای سطح اروپا پایین تر از دمای گانیمد است.

اروپا نور خورشید را بیشتر از گانیمد بازتاب می دهد و سطح آن را تا 15 درجه سانتی گراد سردتر از گانیمد نگه می دارد. حداکثر دمای هوا در روز اروپا 162- درجه سانتی گراد است اما مشاهدات نو نشان می دهد که حتی در این دمای پایین تر، یخ آب در حال تصعید است و درست مانند گانیمد، مستقیما از حالت جامد بدون گذراندن فاز مایع، به بخار آب تبدیل می گردد.

راث برای دستیابی به این کشف از مجموعه داده های آرشیوی هابل بهره گرفت و مشاهدات فرابنفش قمر اروپا در سال های 1999، 2012، 2014 و 2015 را انتخاب کرد که این قمر در موقعیت های مداری مختلف قرار داشت. این مشاهدات همه با طیف نگار تصویربرداری تلسکوپ فضایی (STIS) هابل صورت گرفته است، مشاهدات فرابنفش STIS به راث اجازه داد تا میزان زیادی اکسیژن را به عنوان یکی از اجزای تشکیل دهنده آب در جو اروپا شناسایی و با تفسیر قدرت انتشار در طول موج های مختلف، توانست وجود بخار آب را کشف کند.

این تشخیص، راه را برای مطالعات عمیق اروپا با کاوشگرهای آینده مانند اروپا کلیپر (Europa Clipper) ناسا و مأموریت کاوشگر قمرهای یخی مشتری یا جویس (JUICE) آژانس فضایی اروپا هموار می نماید. آنالیز شکل گیری و تکامل مشتری و قمرهای آن بعلاوه به ستاره شناسان یاری می نماید تا از سیاره های شبیه مشتری در اطراف ستارگان دیگر درک بهتری داشته باشند.

عکس کاور: طرحی گرافیکی از یخ فشان های قمر اروپا که باعث تصعید یخ و شکل گیری بخار آب می گردد.

Credit: David Ladd, USRA, Goddard Space Flight Center, NASA

منبع: Phys.Org

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 23 تیر 1401 بروزرسانی: 23 تیر 1401 گردآورنده: kshna.ir شناسه مطلب: 1036

به "تلسکوپ هابل نشانه هایی از وجود بخار آب دائمی در قمر مشتری یافت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تلسکوپ هابل نشانه هایی از وجود بخار آب دائمی در قمر مشتری یافت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید