کدام رژیم غذایی بیشترین سازگاری را با سلامت و محیط زیست دارد؟

به گزارش کیوسک خبری آشنا، دانشمندان می گویند با تحقیق درباره انواع رژیم های غذایی، مناسبت ترین آن ها را برای حفظ تنوع زیستی، سازگاری با محیط زیست و مقابله با بیماری های غیرواگیردار یافته اند.

کدام رژیم غذایی بیشترین سازگاری را با سلامت و محیط زیست دارد؟

در شرایطی که پیش بینی می گردد جمعیت جهان تا سرانجام قرن جاری به 10.9 میلیارد نفر برسد، سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (فائو) اعلام نموده است با این منظره فراوری مواد غذایی باید تقریباً 50 درصد افزایش یابد تا تقاضای عرضه برآورده گردد.

این بالا رفتن فزاینده جمعیت، رشد پایدار را مختل نموده و بر منابع طبیعی زمین فشار وارد می نماید. در این میان انتخاب رژیم غذایی مناسب برای ساکنان کره زمین می تواند پیامدهای مهمی برای محیط زیست و تغییرات آب و هوایی داشته باشد و انسان را در مواجهه با خشکسالی و دیگر خطراتی که سیستم های غذایی را تهدید می نمایند یاری کند.

دانشمندان در مطالعه تازه خود گفته اند سیستم های کشاورزی و غذایی فعلی عاملان اصلی تخریب محیط زیست و تغییرات آب و هوایی هستند چرا که فراوریات کشاورزی تقریباً 40 درصد از زمین های جهان را اشغال می نماید و دام و پرورش مواد غذایی برای دام نیز 75 درصد از کل زمین های کشاورزی را به خود اختصاص می دهد.

به علاوه استفاده از کودها و آفت کش ها نیز باعث کاهش منابع طبیعی و تخریب محیط زیست شده است. این در حالی است که فراوریات غذایی، مصرف نماینده اصلی آب شیرین در زمین هستند و مسئول انتشار دستکم 30 درصد از گازهای گلخانه ای در جهان به شمار می روند.

پژوهشگران در یونان با توجه به شرایط بحرانی پیش رو، مزایا و معایب نسبی رژیم های غذایی مختلف را برای توسعه پایدار و امنیت غذایی در جهان مقایسه نموده اند و رژیم غذایی مدیترانه ای را با رژیم های غذایی غربی در بلژیک، سوئیس، آلمان، اتریش، دانمارک و سوئد سنجیده اند.

آنان می گویند نتایج مطالعات نشان داده است که رژیم غذایی مدیترانه ای برترین رژیم غذایی برای سیاره ما است و استفاده از آن در کشورهایی نظیر ایتالیا، قبرس و یونان مطلوب ترین رژیم غذایی برای تنوع زیستی و گیاهی محسوب می گردد.

رژیم غذایی مدیترانه ای سرشار از غذاهای گیاهی مانند سبزیجات، میوه ها و غلات است و به طور کلی محصولات حیوانی کمی را در خود دارد؛ هرچند شهروندان هر کشوری بنا به عادات غذایی رایج خود به شکلی متنوع از آن بهره می گیرند.

رژیم غذایی مبتنی بر میوه و سبزیجات با کاهش ابتلا به بیماری های مزمن مزایایی برای سلامتی ما دارد و بعلاوه اثر مخرب کمتری بر محیط زیست می گذارد.

بنابر نتیجه مطالعه دانشمندان، تنوع در گونه های گیاهی مورد استفاده در رژیم غذایی مدیترانه ای بیشتر از الگوهای غذایی غربی است. محققان بعلاوه دریافتند که این رژیم غذایی انتشار کمتر گازهای گلخانه ای، اندازه پایین تر مصرف آب و در مجموع استفاده محدودتر از منابع زمینی را باعث می گردد و پیروی از این رژیم می تواند با بیماری های غیرواگیردار و همین طور تغییرات آب و هوایی مقابله کند.

این در شرایطی است که رژیم غذایی غربی (که حاوی میزان زیادی گوشت، لبنیات و غذاهای فرآوری شده است) بر روش های فراوریی زراعی راسخ است که به زیست بوم ها آسیب می رساند، استفاده از سوخت های فسیلی را افزایش می دهد و بالا رفتن انتشار گازهای گلخانه ای را در پی دارد.

این مطالعه نتیجه می گیرد که استفاده از رژیم غذایی مدیترانه ای می تواند به ایجاد محیطی با تنوع زیستی بیشتر یاری کند و فشار کمتری بر منابع طبیعی وارد آورد.

اما چگونه می توان از رژیم مدیترانه ای استفاده کرد؟ برای پیروی از رژیم غذایی مدیترانه ای باید میوه و سبزیجات را به همراه حبوبات و غلات کامل نظیر جو، برنج قهوه ای و نان سبوس دار به عنوان غذای اصلی خود انتخاب کنید.

سبزیجاتی مانند لوبیا، عدس و نخود از منابع عالی پروتئین به شمار می روند. شما بعلاوه باید از چربی های سالم مانند روغن زیتون و آووکادو بهره ببرید. در مقابل مواد غذایی که باید مصرف آن ها را کاهش دهید شامل گوشت فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس و غلات تصفیه شده مانند نان سفید می شوند.

در رژیم مدیترانه ای بعلاوه مواد غذایی بسیار فرآوری شده مانند وعده های غذایی آماده و محصولات با شکر افزوده نظیر نوشابه های گازدار بسیار کم استفاده می شوند.

نتایج مطالعات تازه دانشمندان در نشریه علمی Advances in Nutrition منتشر شده است.

منبع: فرارو
انتشار: 17 فروردین 1402 بروزرسانی: 17 فروردین 1402 گردآورنده: kshna.ir شناسه مطلب: 1174

به "کدام رژیم غذایی بیشترین سازگاری را با سلامت و محیط زیست دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کدام رژیم غذایی بیشترین سازگاری را با سلامت و محیط زیست دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید