خوشمزه ترین غذاهای استان خراسان

به گزارش کیوسک خبری آشنا، استان خراسان، به عنوان یکی از بزرگترین استان های ایران، دارای فرهنگ و تاریخ غنی ای است که در غذاهای محلی آن نیز منعکس می گردد. این استان به علت تنوع فرهنگی و اقلیمی، دارای مجموعه ای از غذاهای محلی منحصربه فرد است که هر کدام تاریخچه و روش پخت خاص خود را دارند. در این مقاله، به آنالیز بعضی از معروف ترین غذاهای استان خراسان می پردازیم.

خوشمزه ترین غذاهای استان خراسان

محبوب ترین غذاهای استان خراسان

بعضی از لذیذترین غذاهای استان خراسان عبارت اند از:

شله مشهدی: طعم بی نظیر مراسم مذهبی

یکی از معروف ترین و پرطرف دارترین غذاهای خراسان، شله مشهدی است. این غذا بیشتر در مشهد و در مناسبت های مذهبی به ویژه در مراسم عزاداری طبخ می گردد. شله مشهدی از موادی همانند گوشت، حبوبات مختلف (مانند نخود، لوبیا و عدس)، برنج و ادویه های خاصی مانند دارچین و زردچوبه تهیه می گردد. این غذا بسیار مقوی و پرانرژی است و به علت طعم و عطر منحصر به فردش، محبوبیت زیادی دارد.

قروت: طعمی اصیل از دل خراسان

قروت یا قورمه، یکی دیگر از غذاهای محلی خراسان است که به ویژه در منطقه ها شمالی استان طبخ می گردد. این غذا از موادی همانند گوشت، سبزیجات (مانند اسفناج و کرفس)، و قروت (نوعی لبنیات محلی که از ماست تهیه می گردد) تهیه می گردد. قروت به علت طعم ترش و ملس خود، طعمی متفاوت و خاص دارد که بسیاری از مردم آن را دوست دارند.

کباب شیشلیک: شاهکار شاندیز

کباب شیشلیک یکی از معروف ترین و محبوب ترین کباب های خراسان است که به ویژه در شهر شاندیز طبخ می گردد. این کباب از گوشت گوسفندی تازه تهیه شده و با استفاده از ادویه های خاص و روغن زیتون مزه دار می گردد. سپس بر روی آتش کباب شده و با برنج یا نان سرو می گردد. کباب شیشلیک به علت طعم خوشمزه و مزه دار بودن گوشت، یکی از محبوب ترین غذاهای محلی خراسان است.

کمه جوش: غذای ساده و مقوی روستایی

کمه جوش یکی دیگر از غذاهای محلی خراسان است که بیشتر در منطقه ها روستایی طبخ می گردد. این غذا از موادی همانند کمه (نوعی لبنیات محلی)، تخم مرغ، پیاز، و ادویه های مختلف تهیه می گردد. کمه جوش به علت طعم خاص و مقوی بودن، یکی از غذاهای محبوب خراسان است.

کوکو شیرین: دسر خوشمزه و معطر

کوکو شیرین یکی از دسرهای محلی خراسان است که از موادی همانند تخم مرغ، آرد، شکر، و زعفران تهیه می گردد. این دسر به علت طعم شیرین و عطر زعفران، یکی از محبوب ترین دسرهای محلی خراسان است.

خورش ریواس: ترشی دلچسب بهاری

خورش ریواس یکی از غذاهای محلی خراسان است که به ویژه در فصل بهار طبخ می گردد. این خورش از موادی همانند گوشت، ریواس، نعناع، جعفری، و ادویه های مختلف تهیه می گردد. خورش ریواس به علت طعم ترش و ملس ریواس، یکی از غذاهای محبوب خراسان است.

یتیمچه: غذای گیاهی خوش عطر

یتیمچه یکی دیگر از غذاهای محلی خراسان است که بیشتر در منطقه ها روستایی طبخ می گردد. این غذا از موادی همانند بادمجان، گوجه فرنگی، پیاز، و ادویه های مختلف تهیه می گردد. یتیمچه به علت طعم خاص و مقوی بودن، یکی از غذاهای محبوب خراسان است.

ته چین خراسانی: لایه های طعم و عطر

ته چین، یکی دیگر از غذاهای محلی خراسان است که به ویژه در مهمانی ها و مراسم های خاص طبخ می گردد. این غذا از لایه های برنج، زعفران، ماست، تخم مرغ و گوشت مرغ یا گوسفند تهیه می گردد. ته چین خراسانی به علت طعم خاص و عطر زعفران، یکی از غذاهای موردعلاقه مردم این استان است.

بلغور شیر: صبحانه ای مقوی و خوشمزه

بلغور شیر یکی از غذاهای سنتی و مقوی خراسان است که بیشتر در فصل های سرد سال طبخ می گردد. این غذا از موادی همانند بلغور گندم، شیر، شکر و بعضی ادویه های محلی تهیه می گردد. بلغور شیر به علت طعم شیرین و مقوی بودن، یکی از غذاهای محبوب در خراسان است.

آبگوشت خراسانی: طعمی غنی و لذیذ

آبگوشت یکی از غذاهای سنتی و پرطرفدار ایرانی است که در هر منطقه از کشور به شیوه ای خاص طبخ می گردد. آبگوشت خراسانی با استفاده از موادی مانند گوشت گوسفند، نخود، لوبیا، سیب زمینی، گوجه فرنگی و ادویه های مختلف تهیه می گردد. این آبگوشت به علت طعم خاص و غنی خود، یکی از محبوب ترین غذاهای محلی خراسان است.

سمنو: دسر شیرین بهاری

سمنو یکی از دسرهای سنتی و مقوی خراسان است که بیشتر در فصل بهار و به ویژه در مراسم نوروز تهیه می گردد. این دسر از جوانه گندم و آرد تهیه می گردد و به علت طعم شیرین و مقوی بودن، یکی از دسرهای محبوب در خراسان است.

ماش پلو: ترکیب خوشمزه برنج و ماش

ماش پلو یکی دیگر از غذاهای محلی خراسان است که از ترکیب برنج و ماش تهیه می گردد. این غذا با افزودن موادی مانند گوشت، پیاز، و ادویه های مختلف، طعم و عطر خاصی پیدا می نماید و به عنوان یکی از غذاهای مقوی و خوشمزه خراسان شناخته می گردد.

جغور بغور: لذیذ و مغذی

جغور بغور یکی از غذاهای محلی و سنتی خراسان است که از دل و جگر گوسفند تهیه می گردد. این غذا با افزودن موادی مانند پیاز، سیر، و ادویه های مختلف، طعم و عطر خاصی پیدا می نماید و به عنوان یکی از غذاهای مقوی و خوشمزه خراسان شناخته می گردد.

ساطری پلو: طعمی سنتی و لذیذ از خراسان

یکی از غذاهای محلی خراسان، ساطری پلو است که از برنج، هویج، گوشت قلقلی، کشمش و زعفران تهیه می گردد. این مواد به صورت لایه ای روی برنج قرار می گیرند و طعمی شبیه به رشته پلو ایجاد می نمایند.

آش ماستی: ترکیبی خوشمزه از ماست و ادویه های محلی

آش ماست در منطقه ها مختلف ایران به روش های متنوعی طبخ می گردد، ولی آش ماست سبزوار بسیار مشهور است. ماده اصلی این آش ماست است و با سینه مرغ، برنج، لپه، سیر، پیاز، شوید خشک، نعنا، نمک، فلفل، زعفران و برگ بو ترکیب می گردد.

آش یارمه: آش محلی بجنوردی با سبزی های کوهی

آش یارمه یکی از غذاهای محلی خراسان است که بیشتر در بجنورد پخته می گردد. سبزی اصلی این آش، چریش، نوعی سبزی کوهی است، ولی در صورت عدم دسترسی می توان از اسفناج استفاده کرد. مواد این آش شامل سبزی چریش، نخود، لوبیا سفید، بلغور گندم و دوغ است.

نان محلی قطاب: نانی مغذی و اصیل از دل خراسان

نان قطاب، نان محلی استان خراسان و بجنورد است که در بعضی شهرهای دیگر نیز با تفاوت هایی در مواد اولیه پخته می گردد. این نان با سبزی چریش، سیب زمینی، آرد، عدس، پیاز، برنج نیم دانه و روغن تهیه می گردد و ارزش غذایی بالایی دارد.

آش قلیه: آشی مقوی و خوش طعم از بجنورد

آش قلیه که در بجنورد به قلیه له آش شناخته می گردد، یکی از غذاهای محلی خراسان است. برای تهیه این آش از گوشت چرخ نموده، عدس، لوبیا سفید، لوبیا چیتی، نخود، رشته آش، پیازداغ، کشک و ماست استفاده می گردد. می توان گوشت قیمه ای را جایگزین گوشت چرخ نموده کرد تا طعم بهتری داشته باشد.

اشکنه قند: خوشمزه سنتی

تابه ای با دیواره های بلند را روی حرارت ملایم قرار دهید و کره را داخل آن بریزید تا داغ گردد. سپس آرد برنج را به تدریج به تابه اضافه کنید و با قاشق چوبی دسته بلند آن را تفت دهید تا تغییر رنگ دهد. مدام آرد را هم بزنید تا ته نگیرد و نسوزد. وقتی رنگ آرد قهوه ای شد، آب را به تدریج به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید. گردو، دارچین، گلاب، پودر قند و آب لیمو را نیز به تابه اضافه کنید و منتظر بمانید تا به جوش بیاید و غلیظ گردد. در آخرین مرحله، هنگام خاموش کردن اشکنه، زعفران را اضافه کنید تا عطر آن دوبرابر گردد. اگر در حین پخت غذا گلوله شد، می توانید آن را داخل غذاساز بریزید و میکس کنید تا صاف و یکدست گردد.

حلیم عدس خراسانی: خوش طعم و دلچسب

ابتدا اندازهی نمک، زردچوبه و جعفری خرد شده را به تابه اضافه کنید و کمی تفت دهید. سپس اندازهی آب به تابه اضافه کنید تا مواد کمی پخته شوند و آب به جوش بیاید. بعد از جوش آمدن آب، ارزن پوست گرفته شده را اضافه کنید و با بقیه مواد کاملاً مخلوط کنید. در آخر، عدس پخته شده را اضافه نموده و هم بزنید. کمی بعد قابلمه را از روی حرارت برداشته و بگذارید تا مواد کمی خنک شوند. سپس کشک را به حلیم اضافه کنید و به آرامی مخلوط کنید تا کشک نبرد. یک دم کنی روی قابلمه بگذارید و حرارت را ملایم کنید تا حلیم کاملاً جا بیفتد. اگر حلیم سفت شد، می توانید اندازهی آب به آن اضافه کنید. حلیم آماده شده را با زعفران، جعفری، کشک و پیازداغ تزیین کنید و از این غذای خوشمزه لذت ببرید.

کشک سالاری سنتی: لذیذ و مقوی

برای تهیه آرد مخصوص کشک، ابتدا ماست را در کاسه ای بزرگ بریزید و آرد را به تدریج به آن اضافه کنید و هم بزنید تا جایی که خمیر به دست نچسبد. سپس قابلمه ای را روی حرارت قرار دهید و اندازهی روغن داخل آن بریزید تا داغ گردد. سیر خرد شده را داخل روغن بریزید و تفت دهید تا سرخ گردد. به سیر سرخ شده، حدود 1/4 پیمانه آب اضافه کنید تا بپزد. پس از تبخیر آب، آرد را به آن اضافه کنید و کمی تفت دهید. سپس گوشت پخته شده را به همراه لپه، گردو، زعفران و اندازهی آب با هم مخلوط کنید و بگذارید تا بجوشد و آب آن غلیظ گردد. در آخر، هنگام سرو اندازهی دارچین و فلفل سیاه روی آن بریزید. کشک سالاری را معمولاً با نان و به صورت تلیتی مصرف می نمایند. این غذا با عطر و طعم ویژه اش، یک تجربه لذت بخش برای هر ذائقه ای خواهد بود.

سؤالات متداول درباره غذاهای استان خراسان

شله مشهدی چیست و چگونه تهیه می گردد؟

شله مشهدی یکی از غذاهای معروف خراسان است که بیشتر در مراسم مذهبی و عزاداری ها طبخ می گردد. این غذا از موادی مانند گوشت، برنج، حبوبات مختلف (مانند نخود، لوبیا و عدس)، و ادویه هایی همانند دارچین و زردچوبه تهیه می گردد. تمامی مواد با هم پخته شده و ترکیبی از طعم های متنوع و غنی به وجود می آید.

کباب شیشلیک چیست و چه تفاوتی با کباب های دیگر دارد؟

کباب شیشلیک یکی از معروف ترین کباب های خراسان است که در شاندیز طبخ می گردد. این کباب از گوشت گوسفندی تازه تهیه شده و با استفاده از ادویه های خاص و روغن زیتون مزه دار می گردد. تفاوت اصلی آن با سایر کباب ها در نوع گوشت و روش مرینیت کردن آن است که طعم خاصی به کباب می دهد.

قروت چیست و چگونه آماده می گردد؟

قروت یا قورمه، غذایی است که از گوشت، سبزیجات (مانند اسفناج و کرفس)، و قروت (نوعی لبنیات محلی که از ماست تهیه می گردد) تهیه می گردد. این غذا طعمی ترش و ملس دارد و بیشتر در منطقه ها شمالی خراسان طبخ می گردد.

کمه جوش چگونه تهیه می گردد و چه طعمی دارد؟

کمه جوش یکی از غذاهای محلی خراسان است که از کمه (نوعی لبنیات محلی)، تخم مرغ، پیاز، و ادویه های مختلف تهیه می گردد. این غذا طعمی خاص و مقوی دارد و بیشتر در منطقه ها روستایی خراسان طبخ می گردد.

کوکو شیرین چیست و چگونه تهیه می گردد؟

کوکو شیرین یکی از دسرهای محلی خراسان است که از تخم مرغ، آرد، شکر، و زعفران تهیه می گردد. این دسر به علت طعم شیرین و عطر زعفران، بسیار محبوب است.

خورش ریواس چیست و در چه فصلی بیشتر طبخ می گردد؟

خورش ریواس یکی از غذاهای محلی خراسان است که بیشتر در فصل بهار طبخ می گردد. این غذا از موادی مانند گوشت، ریواس، نعناع، جعفری، و ادویه های مختلف تهیه می گردد و طعمی ترش و ملس دارد.

ته چین خراسانی چیست و چه تفاوتی با ته چین های دیگر دارد؟

ته چین خراسانی از لایه های برنج، زعفران، ماست، تخم مرغ و گوشت مرغ یا گوسفند تهیه می گردد. تفاوت آن با سایر ته چین ها در نوع و اندازه زعفران و موادی است که در آن استفاده می گردد.

بلغور شیر چگونه تهیه می گردد و چه ویژگی هایی دارد؟

بلغور شیر از بلغور گندم، شیر، شکر و بعضی ادویه های محلی تهیه می گردد. این غذا بیشتر در فصل های سرد سال طبخ می گردد و طعمی شیرین و مقوی دارد.

آبگوشت خراسانی چیست و چه تفاوتی با آبگوشت های دیگر دارد؟

آبگوشت خراسانی از موادی مانند گوشت گوسفند، نخود، لوبیا، سیب زمینی، گوجه فرنگی و ادویه های مختلف تهیه می گردد. تفاوت آن با آبگوشت های دیگر در نوع ادویه ها و نحوه طبخ آن است که طعمی خاص به آن می بخشد.

کلام آخر درباره غذاهای استان خراسان

خراسان با تنوع غذایی خود، بهشت عاشقان غذاست. از غذاهای معروف و پرطرف داری مانند شله مشهدی و کباب شیشلیک گرفته تا غذاهای کمتر شناخته شده ای مانند دلمه برگ مو و بلغور شیر، هر کدام از این غذاها نمایانگر بخشی از فرهنگ و تاریخ این استان است. تجربه کردن این غذاها نه تنها فرصتی برای لذت بردن از طعم های متنوع و خوشمزه است، بلکه سفری به دل تاریخ و فرهنگ مردم خراسان نیز محسوب می گردد.

این تنوع غذایی، نشان دهنده غنای فرهنگی و تاریخی خراسان است و هر کدام از این غذاها داستانی برای گفتن دارند. از تهیه مواد اولیه تا روش های خاص پخت و سرو، هر جزئی از این غذاها نشان دهنده دست پخت و هنر مردم این منطقه است. با تجربه کردن این غذاها، می توان به بخشی از تاریخ و فرهنگ این استان دست یافت و از طعم ها و عطرهای منحصر به فرد آن ها لذت برد.

استان خراسان با داشتن این همه غذاها و دسرهای متنوع و خوشمزه، نه تنها مقصدی برای گردشگران و عاشقان غذاست، بلکه بازتابی از تاریخ و فرهنگ غنی ایران زمین نیز است. امیدواریم با تجربه کردن غذاهای استان خراسان، لحظاتی شیرین و به یادماندنی را در سفر به این خطه از ایران سپری کنید.

راهنمای سفر به مشهد

غذاهای معروف گیلان

منبع: الی گشت
انتشار: 11 شهریور 1403 بروزرسانی: 11 شهریور 1403 گردآورنده: kshna.ir شناسه مطلب: 1267

به "خوشمزه ترین غذاهای استان خراسان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خوشمزه ترین غذاهای استان خراسان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید