ثبت سفارش 14 میلیون تن نهاده دامی در ماه های آینده

به گزارش کیوسک خبری آشنا، عباسی معروفان گفت: برای تامین احتیاج ماه های آینده کشور، 14 میلیون تن نهاده دامی ثبت سفارش شده است.

ثبت سفارش 14 میلیون تن نهاده دامی در ماه های آینده

به گزارش ، حسن عباسی معروفان سرپرست دفتر خدمات بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه از ابتدای سال تأمین و توزیع نهاده های دامی به اندازه احتیاج انجام گرفته است، اظهار کرد: تا به امروز بیش از 4 میلیون و 700 هزار تن انواع نهاده های دامی به وسیله سامانه بازارگاه توزیع شده است که شامل یک میلیون تن جو، 2 میلیون و 700 هزار تن ذرت و حدود یک میلیون تن کنجاله سویا می گردد.

او اضافه کرد: در هر ماه یک میلیون و 600 هزار تن نهاده دامی در بخش دام و طیور توزیع شده که مطابق با احتیاج کشور است.

به گفته عباسی معروفان؛ آمار نشان می دهد هر فراوریکننده که تا هفته قبل نهاده دامی خرید نموده، نهاده های دامی خود را تحویل گرفته است.

او با تاکید بر اینکه در بین خرید و عرضه های اجرا شده تا هفته اخیر تنها یک مورد با مشکل روبرو شد، اضافه کرد: در خصوص مذکور کالای فروشنده معیوب بوده و امکان توزیع نداشته و لازم به جایگزینی است که اکنون در حال اجرا آن هستیم.

عباسی معروفان حجم کالای معیوبی که موجب مشکل در توزیع شده است را حدود 17 هزار تن اظهار داشت.

او با اشاره به شرایط تامین نهاده های دامی طی ماه های اخیر گفت: هم اکنون 4 میلیون و 100 هزار تن انواع نهاده دامی در بنادر وجود دارد که شامل 829 هزار تن جو، 2 میلیون و 150 هزار تن ذرت و بیش از 700 هزار تن کنجاله سویا می گردد.

عباسی معروفان ادامه داد: بعلاوه 475 هزار تن دانه سویا در بنادر وجود دارد که 18 درصد آن برای روغن کشی مورد استفاده قرار خواهد گرفت و مابقی به نهاده های دامی برای توزیع اضافه می گردد.

او محل انبار 3 میلیون و 30 هزار تن از نهاده های دامی اسم شده را بندر امام (ره) و مابقی آن را در 12 بندر دیگر کشور اسم کرد.

عباسی معروفان درباره برنامه تأمین نهاده های دامی برای ماه های آینده کشور گفت: برای تأمین احتیاج ماه های آینده کشور تا امروز، 14 میلیون تن نهاده دامی ثبت سفارش شده است که تا سرانجام سال جوابگوی احتیاج کشور خواهد بود.

او درباره شرایط تأمین ارز نهاده های دامی گفت: ارز تمام نهاده های دامی خروجی تأمین شده و نهاده های دامی موجود در بنادر هم 50 درصد ارز خود را دریافت نموده اند.

عباسی معروفان معتقد است؛ التهاب در بازار نهاده های دامی به رغم تأمین و توزیع مناسب آن بیشتر جنبه روانی دارد.

او گفت: این نگرانی در بین دامداران شدت گرفته است که با تغییر دولت خلاء در بازار نهاده های ایجاد گردد، در حالی که فارغ از دولت ها تأمین نهاده های دامی در راستای حفظ امنیت غذایی کشور تا سرانجام سال انجام شده است.

عباسی معروفان دیگر علت التهاب در بازار نهاده ها را مربوط به خشکسالی و کاهش علوفه دامی دانست.

او اضافه کرد: خشکسالی موجب شده فراوری کلش گندم و یونجه به اسم اصلی ترین علوفه های دامی مورد استفاده در کشور کاهش پیدا کند.

عباسی معروفان با بیان اینکه برای جبران کاهش فراوری علوفه و کاهش اثر آن بر بازار نهاده ها هم برنامه داریم، اظهار کرد: استفاده از علوفه های جایگزین و بعلاوه افزایش واردات برای جبران کسری علوفه، بخشی از برنامه های وزارت جهاد کشاورزی برای کاهش مسائل ناشی از خشکسالی در این حوزه است.

او در سرانجام توضیح داد: بعلاوه وزارت جهاد کشاورزی اندازه واردات جو را از 3 میلیون تن به 6 میلیون تن افزایش خواهد داد و ارز مورد احتیاج آن در حال تأمین است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 4 شهریور 1400 بروزرسانی: 4 شهریور 1400 گردآورنده: kshna.ir شناسه مطلب: 715

به "ثبت سفارش 14 میلیون تن نهاده دامی در ماه های آینده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ثبت سفارش 14 میلیون تن نهاده دامی در ماه های آینده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید