همه چیز درباره پورتو، دومین شهر بزرگ پرتغال

به گزارش کیوسک خبری آشنا، شهر پورتو در پرتغال | Porto

پورتو یکی از شهرهای معروف در کشور پرتغال است که به میزان لیسبون مرکز این کشور و یا حتی بیشتر معروف است. شهر پورتو به عنوان دومین شهر بزرگ در کشور پرتغال شناخته می شود و در هر گوشه و کنارش چه از لحاظ فرهنگی، معماری تاریخی و یا حتی ورزشی جاذبه هایی وجود دارد که چشم هر گردشگری را به خود خیره می نماید. ما امروز در خبرنگاران می خواهیم تا این شهر معروف یعنی شهر پورتو در پرتغال را به شما معرفی نماییم پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

همه چیز درباره پورتو، دومین شهر بزرگ پرتغال

همه چیز درباره پورتو

شهر پورتو در پرتغال همانطور که مختصری در مقدمه نیز اشاره کردیم، نامش همچون آوازه شهر لیسبون پاتیخت این کشور، بلند است. پورتو از لحاظ وسعت هم چیزی از لیسبون کم ندارد و گواه این مدعا آن است که، شهر پورتو در پرتغال به عنوان دومین شهر بزرگ در پرتغال پس از شهر لیسبون از لحاظ مساحت نیز شناخته می گردد. از لحظ سرانه جمعیت بر اساس آخرین آماری که از آن در دست قرار گرفته است، این شهر 3 میلیون نفر در خود جمعیت دارد. پورتو در کنار رودخانه دورو (Douro River) در قسمت شمال غربی کشور پرتغال قرار گرفته است. از آن جایی که این شهر، نزدیک به اقیانوس اطلس قرار گرفته، مرکز استان پورتو نیز معرفی می گردد. قدمت شهر پورتو در پرتغال به 300 سال پیش از میلاد مسیح باز می گردد و از این رو این شهر به عنوان قدیمی ترین شهرهای اروپا نیز محسوب می گردد. شهر پورتو در پرتغال جاذبه های تاریخی متعددی دارد که بیشتر آن ها به قرن 18 میلادی باز می گردد. شهر پورتو در پرتغال مجموعه ای از جاذبه های تاریخی غنی و فراوان دارد.

درباره شهر پورتو در پرتغال یک داستان جالب و مشهور وجود دارد که می گوید، نام کشور پرتغال از شهر پورتو گرفته شده است! در واقع گفته می گردد که نام امروزی کشور پرتغال از نام دو شهر پورتو (Porto) و کال (Cale) گرفته شده است. نام اولیه ای که این کشور داشته است، پورتوس کال (Portus Cale) بوده و به مرور زمان به محدوده وسیع تری اختصاص پیدا نموده و امروزه روز به عنوان نام و هویت کلامی یک کشور به کار می رود. در بررسی فرایند تاریخی در کشور پرتغال، برخی از مورخان و تاریخ نگاران بر این اعتقاد هستند که مردم یونان، اولین ساکنین منطقه کال (Cale) بوده اند و ریشه نام کال از کلمه کالیس (Kallis) به معنای زیبایی گرفته شده است و به مرور زمان، نام پرتغال به این نام که به معنای بندر زیبا است، تغییر پیدا نموده. البته در این رابطه، برخی دیگر نیز معتقدند کلمه کال از کلمه لاتین که معنای گرما (El calor) می دهد، ریشه گرفته که در این صورت نام کشور پرتغال به معنای بندر گرم نیز معنی می دهد.

آب و هوای پورتو

پورتو را از لحاظ آب و هوایی روی هم رفته شهری با آب و هوای معتدل باید دانست. آب و هوای شهر این شهر، معتدل و در اغلب اوقات سال مساعد است. دمای هوا در این شهر در طول تابستان خیلی گرم نمی گردد و همچنین در طول زمستان هم به نقطه انجماد نمی رسد. در اواخر پاییز تا اوایل بهار هوا تقریبا بارانی و دمای آن هم تا حدودی خنک تر است. اگر در این مدت به پورتو سفر کردید، بهتر است لباس مناسب و ضد آب و چتر به همراه داشته باشید. به هر حال به احتمال زیاد با هوایی معتدل و آسمانی صاف روبرو خواهید بود، با این وجود چون شب ها دمای هوا کمی سرد می گردد و به همین علت توصیه می کنیم که لباس مناسب هم در چمدانتان بگذارید. با تمام این اوصاف، فصل تابستان به عنوان بهترین زمان برای سفر به شهر پورتو در پرتغال شناخته می گردد.

جاذبه های شهر پورتو

  • کاخ دا بولسا | Palácio da Bolsa

سال ساخت این کاخ تاریخی به قرن 19 میلادی باز می گردد. در گذشته از این ساختمان برای معاملات بورس استفاده می شده است و هم اکنون به عنوان یکی از جاذبه های ارزشمند پورتو به شمار می رود. طراحی داخلی مجلل و چشمگیر آن به اتاق های متعدد و سالن هایی تقسیم می گردد که هر کدام جذابیت خاص خود را داشته و ارزش بازدید از نزدیک را دارند.

  • اسکله ریبیرا | Rua da Ribeira Negra

یک ضرب المثل قدیمی پورتویی است که می گوید اسکله ریبیرا، قلب تپنده شهر پورتو است! این محله، خیابان های باریک و پیچ در پیچی را دارد که گاهی حتی محلی ها هم در آن گم می شوند چه برسد به گردشگران. تراس ساختمان های بلند رو به رودخانه به رنگ هایی به درخشانی خردلی، نارنجی و گندم گون، محله ریبیرا را به محلی برای کاوش در رنگ ها و دیدنی ها تبدیل می کند. رستوران های متعددی در اطراف این اسکله وجود دارد که می توانید محله مناسبی برای قرارهای عصر باشند. ریبیرا یک منطقه تجاری شلوغ هم محسوب شده و ماهیگیران، قصابان و میوه فروشان زیادی در آن مشغول خرید و فروش هستند.

  • کلیسای جامع پورتو | Porto Cathedral

بازدید از پورتو بدون گشت و گذار در کلیسای جامع این شهر به معنای واقعی کلمه، ناقص است! این کلیسا دارای منظره پانورامایی است که از تراس آن از بالای شهر و رودخانه آرام دورو قابل مشاهده می باشد. این ساختمان بسیار بزرگ که در قرن 12 میلادی ساخته شده است ظاهری شبیه به یک دژ داشته و پنجره رز، با شیشه های رنگی متعلق به قرن 13 میلادی در ضلع غربی هم بسیار خیره کننده را در خود دارد. همچنین در نمای این ساختمان، کاشی های آبی آسمانی خاص خودنمایی می کنند. با گردشی در کلیسا، می توانید حال و هوای قرون وسطایی و آرامش را حس کنید. اگر به پورتو سفر کردید حتما تماشای گنجینه طلا و نقره این موزه را از دست ندهید.

  • موزه ملی سوارِس دوس رِئیس | Soares dos Reis

اگر قصد داشتید تنها یکی از موزه های پورتو را ببینید، مطمئن باشید که آن موزه باید سوارس دوس رئِیس باشد. این مجموعه درخشان از هنر پرتغال متعلق به قرن 16 تا 20 میلادی است و شامل مجسمه های آنتونیو سوارس دو رئیس می باشد که در زمره معروف ترین مجسمه سازان قرن 19 میلادی پرتغال به شمار میرود. در این مجموعه، نقاشی ، آثاری از هنرمندان پرتغالی و خارجی، به ویژه فنلاندی و هلندی نیز به نمایش گذاشته می گردد. اگر به این موزه رفتید حتما به شیشه کاری های قرن 18 و 19 میلادی سر بزنید زیرا قطعات سرامیکی از کشور چین و ژاپن که به پرتغال فرستاده شده اند نیز در این موزه به نمایش گذاشته شده است.

  • برج کلریگوس | Clérigos

یکی از پر بازدیدترین جاذبه های شهر پورتو در پرتغال برج بلند کلریگوس است. این برج دارای ارتفاع 75 متری بوده و در قرن 18 از سنگ گرانیت ساخته شده است. اگر می خواهید به بالای برج برسید باید دارای پاهای قوی باشید زیرا، 240 پله تا آنجا وجود دارد.

  • کلیسای سائو فرانسیسکو | São Francisco

طراحی داخلی کلیسای سائو فرانسیسکو به سبک باروک در قرن 18 میلادی ساخته شده است و در ابتدای امر بازدیدکنندگان خودش را به درخشش طلایی ها خیره کننده جذب می کند. این بنای تاریخی به قدری شگفت انگیز و باشکوه است که می توان به راحتی آن را یکی از بهترین نمونه های کاربرد طلا در هر جای کشور نام برد. در واقع بازدید از این کلیسا یک تجربه بسیار ارزشمند و تکرار نشدنی محسوب می گردد. حکاکی های طلایی، محراب مقدس، ستون های اصلی و فرعی را بسیار دیدنی می کنند و حتی یک درز سنگ هم پیدا نیست.

  • پل دم لوئیس اول | Dom Luís I

شکوه و بزرگی پل دم لوئیس اول که یکی از معروف ترین سازه های پرتغال است حتما شم را غرق در شگفتی خواهد کرد. این پل از روی رودخانه دورو عبور نموده و پورتو را به ویلا نوا دو گایا (Vila Nova de Gaia) که در کرانه جنوبی است، متصل می کند. این سازه آهنی و خاکستری رنگ، کاملا شاخصه کارهای گوستاو ایفل را منعکس نموده و در حقیقت سازنده آن یکی از دستیاران او بود. منظره شهر از روی این پل بزرگ بسیار باشکوه و دیدنی است.

  • خیابان اَوِنیدا دوس اَلیادوس | Avenida dos Aliados

خیبان بزرگ و بسیار عریض آلیادوس، یکی از معروف ترین خیابان های این شهر است. در هر دو طرف این خیابان ردیفی از مغازه ها، فروشگاه ها، بوتیک ها، کافه ها و رستوران ها به چشم می خورد. در واقع این خیابان قطب تجاری شهر به شمار می رود. در یک سر این شاهراه، میدان لیبرداده (Liberdade) وجود داشته و انتهای دیگرش به ایستگاه مرکزی قطار می رسد.

آیا می دانستید که…

  • در قرن 14 و 15 شهر پورتو به توسعه کشتی سازی کشور پرتغال کمک به سزایی کرد.
  • شهر پورتو در پرتغال در سال 1996 در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت.
  • در فصل زمستان، قیمت هتل ها و بلیط های شهر پورتو در پرتغال به شکل چشم گیری کاهش پیدا می کند و با توجه به آب و هوای شهر پورتو در فصل زمستان چندان فصل بدی برای سفر به نمی باشد.
  • هتل های شهر پورتو با توجه به این که دارای استانداردهای اروپایی هستند، ولی قیمت مناسبی دارند.
  • در برخی از رستوران های شهر پروتو در پرتغال علاوه بر غذاهای پرتغالی غذاهای آسیایی هم پخته می گردد.
منبع: الی گشت
انتشار: 12 اسفند 1400 بروزرسانی: 12 اسفند 1400 گردآورنده: kshna.ir شناسه مطلب: 923

به "همه چیز درباره پورتو، دومین شهر بزرگ پرتغال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز درباره پورتو، دومین شهر بزرگ پرتغال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید