خبرنگاران افراد زیر 40 سال از واکسن های جایگزین آسترازنکا استفاده نمایند

به گزارش کیوسک خبری آشنا، تهران- خبرنگاران- کمیته مشترک واکسیناسیون و ایمن سازی انگلیس با صدور بیانیه ای توصیه کرد که افراد زیر 40 سال در اقدامی پیشگیرانه از واکسن های جایگزین (غیر از آسترازنکا) استفاده نمایند.

خبرنگاران افراد زیر 40 سال از واکسن های جایگزین آسترازنکا استفاده نمایند

به گزارش روز دوشنبه گروه دانشگاه و آموزش خبرنگاران از روزنامه دیلی میل، این در حالی است که طبق اعلام این کمیته پزشکی، این مساله نباید در فرایند واکسیناسیون کشور خللی ایجاد کند و افراد زیر 40 سال که دوز اول واکسن آسترازنکا را زده و دچار عارضه نشده اند، می توانند دوز دوم را هم دریافت نمایند. این کمیته خاطر نشان نموده که مزایای واکسن آسترازنکا همچنان نسبت به خطرات آن بیشتر است.

کمیته مشترک واکسیناسیون و ایمن سازی انگلیس پیشتر به دلیل نگرانی از عارضه ترومبوز توصیه نموده بود که افراد زیر 30 سال واکسن آسترازنکا تزریق ننمایند. آمارها در انگلیس نشان می دهد که تا به امروز 242 نفر از بین 28 میلیون نفری که واکسن آسترازنکا زده اند، دچار عارضه ترومبوز یا لختگی خون شده اند.

آنالیز دقیق تر آمارها حاکی است که از هر یک میلیون فرد بالای 40 سال که واکسن آسترازنکا زده اند، 10.1 نفر دچار ترومبوز شده اما این میزان در بین افراد 30 تا 39 سال 17.4 نفر بوده است.

ترومبوز یا لختگی خون به وضعیتی گفته می گردد که یک لخته در داخل عروق سالم تحت شرایطی خاص ایجاد گردد و بتواند مانع جریان خون در عروق گردد. ترومبوسیتوپنی یا کمبود پلاکت خون وضعیتی است که در آن تعداد پلاکت های خون کاهش می یابد و فرد مستعد خونریزی می گردد.

نگرانی ها از ترومبوز و واکسن آسترازنکا در ماه های اخیر سرخط خبرها قرار گرفته و باعث شد که بیش از دوازده کشور اروپایی دو ماه پیش به طور موقت استفاده از این واکسن را به حالت تعلیق درآورند.

وزارت بهداشت انگلیس با صدور بیانیه ای واکسن آسترازنکا را همچنان ایمن توصیف و در عین حال اظهار داشت که طبق توصیه کمیته واکسیناسیون، این ماده را به افراد زیر 40 سال تزریق نخواهد کرد.

بر اساس این بیانیه تا به امروز بالای 50 میلیون نفر در انگلیس واکسن کرونا زده اند و آمار پایین مبتلایان به این ویروس اجازه می دهد که بدون خروج از برنامه دولت برای واکسیناسیون تمام جمعیت بزرگسال کشور تا خاتمه 31 ژوئیه، این اقدام پیش گیرانه را مدنظر قرار دهند.

به گزارش خبرنگاران، ویروس کرونا موسوم به کووید 19 اواسط ماه دسامبر 2019 میلادی (24 آذر 1398) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد.

ابتدا از این بیماری به عنوان ذات الریه نام برده شد؛ اما کمیسیون ملی بهداشت چین در 30 دسامبر سال 2019 میلادی (9 دی ماه 98) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اظهار داشت.

تدروس آدهانوم مدیرکل سازمان جهانی بهداشت روز چهارشنبه 21 اسفندماه 98 در کنفرانسی تاکید نمود که اگرچه واژه همه گیر (pandemic) به دلیل حساسیتی که دارد نباید بدون دقت مورد استفاده قرار گیرد؛ اما ارزیابی های این سازمان ویروس کرونا را همه گیر جهانی شناسایی و اعلام می نماید. در بسیاری از کشورها در حال حاضر این ویروس شیوع دارد.

منبع: ایرنا
انتشار: 3 تیر 1400 بروزرسانی: 3 تیر 1400 گردآورنده: kshna.ir شناسه مطلب: 612

به "خبرنگاران افراد زیر 40 سال از واکسن های جایگزین آسترازنکا استفاده نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران افراد زیر 40 سال از واکسن های جایگزین آسترازنکا استفاده نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید