دنا خودروی یرانی و مناسب سفر

به گزارش کیوسک خبری آشنا، ایران خودرو، دنا را به عنوان سومین محصول ملی خود و جایگزینی مناسب برای سمند و پژو 405، در سال 1393 راهی بازار کرد. البته باز هم با همان چارچوب و ساختار پژو 405 و پلتفرم مشترک شان. همین تشابه ساختار و طراحی باعث شد تا دنا طبق انتظارات ایران خودرو ظاهر نشده و با استقبال خوبی روبرو نشود. لذا ایران خودرو اقدام به اعمال تغییراتی در این محصول ناموفق خود کرد. در نتیجه دنا پلاس که نسخه فیس لیفت دنا است در دی ماه سال 95 برای اولین بار به بازار معرفی گردید و خط فراوری انبوه آن در سال 96 آغاز به کار کرد. امروز طیف وسیعی از این خانواده با انواع پسوند ها و پیشوند ها در فهرست محصولات ایران خودرو موجود است. لذا خرید و فروش دنا احتیاج به شناخت و تسلط کافی بر همه این مدل ها دارد.

دنا خودروی یرانی و مناسب سفر

تفاوت دناهای موجود در بازار

خودروهای دنا در چهار مدل دنا EF7، دنا پلاس، دنا پلاس توربو، دنا پلاس اتوماتیک فراوری شده اند. زیر کاپوت همه آن ها هم موتور معروف و ملی EF7 که همان موتور سمند است جا خوش نموده است. دنا EF7 که اولین سری خودروهای دنا بود، در ظاهر به سمند و سورن و پدرش 405 شبیه تر بود. از معایبی مانند مسائل برقی نیز رنج می برد. چندی بعد دنا پلاس با کمترین تغییرات ظاهری عرضه شد. تنها بادقت زیاد تفاوت هایی در طراحی چراغ ها، شیشه سرنشینان عقب و انحنای بدنه در زاویه های بغل می توان دید. علاوه بر این چراغ های جلوی دنا پلاس به دی لایت مجهز شده اند. تفاوت اصلی دنا پلاس و دنا در بخش فنی سیستم قطع اتوماتیک بنزین هنگام تصادف است. اما پس از دنا پلاس، دنا توربو پلاس گزینه ای بود که به بازار کشور معرفی گردید. در این خودرو همان موتور EF7 با یک کیت توربوشارژ همراه شده تا سرعت و قدرت بیشتری را در اختیار راننده قرار دهد. نتیجه این تغییر کاهش صفر تا صد خودرو از 13.5 به 10.5 ثانیه بوده و افزایش قدرت آن از 115 به 150 اسب بخار. بعلاوه گشتاور آن از 6000دور در دقیقه به 2200دور کاهش داشته است. دنا توربو پلاس در بخش طراحی بدنه و کابین و امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی صاحب رینگ های پهن تر، روکش چرمی قرمز رنگ فرمان و سردنده است. در ادامه تغییرات ایجاد شده بر روی این فراوری ملی، ایران خودرو تصمیم گرفت تا گزینه گیربکس اتوماتیک را هم روی دنا آزمایش کند. محصول این آزمون خطا دنا پلاس اتوماتیک بود که به علت عدم هماهنگی موتور و گیربکس چندان هم پیروز نبود. دنا پلاس دنده اتوماتیک از جهات دیگر تفاوتی با دنا پلاس ندارد. گفتنی است دنای EF7 را نیز در دو تیپ 1 و 2 در بازار می بینیم که تفاوت آن ها تنها در رنگ تریم داخلی است. تیپ 1 تریم تک رنگ و تیپ د, تریم دو رنگ دارد. به همین دلیل باید افزود که دنا پلاس هم دو تیپ 1 و 2 دارد. درواقع ایران خودرو یک سال پس از فراوری دنا پلاس یعنی در سال 97 اقدام به حذف بعضی آپشن ها مانند ایربگ های جانبی و سان روف از این خودرو کرد. مدل های فول آپشن دارای 4ایربگ و سان روف تیپ2 و مدل های دو ایربگ فاقد سان روف تیپ1 هستند. برای اطلاع دقیق تر از جزئیات مشخصات فنی خودروها به دنا دیوار مراجعه کنید.

ارزش دربرابر خرید

هنگام خرید و فروش دنا باید توجه داشته باشید که دنا در کل دارای معایبی مانند فضای کم کابین و عایق بندی است. ضمن اینکه فراوریات سال های اخیر ممکن است ضعف های بیشتری در مونتاژ و متریال داشته باشند. با توجه به قیمت روز خودرو دنا دیوار، باید گفت دنا یکی از گران ترین محصولات صفر فراوری داخل است. بنابراین می توان به نمونه های کارکرد آن نیز توجهی داشت. بخصوص که براساس نظر کاربران دنا پلاس و دنا EF7 نسبت فراوریات داخلی، خودروهای مورد قبولی به شمار می روند. در اینجا به دلایلی که در بالا ذکر شد نسخه اتوماتیک دنا پلاس توصیه نمی گردد. دنا EF7 در نسخه های اولیه دارای مسائل برقی متعدد بوده، بنابراین اگر قصد خرید نمونه کانموده آن را دارید به این نکته دقت لازم را داشته باشید. بعلاوه اینکه این نسخه های اولیه از موارد فول آپشن هستند و در دسته EF7 تیپ 2محسوب می شوند.

منبع: تاپ تراول
انتشار: 23 مهر 1403 بروزرسانی: 23 مهر 1403 گردآورنده: kshna.ir شناسه مطلب: 1283

به "دنا خودروی یرانی و مناسب سفر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دنا خودروی یرانی و مناسب سفر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید