خودرو X22 در یک نگاه؛ مزایا و معایب
به گزارش کیوسک خبری آشنا، در مطلب پیش رو نگاهی به خودرو X22 خواهیم داشت. محصولی که می توان آن را یک خودروی صد درصد چینی لقب داد و باید اعتراف کرد رقابت پرچالشی را با برخی از خودروهای ساخت داخل و همچنین سایر محصولات هم رده ایجاد نموده است.
خودرو X22 در واقع همان خودروی کراس اوری است که در زادگاه اصلی خود یعنی کشور چین با نام Tiggo 3X شناخته می شود و از جمله محصولات نسبتا جدید شرکت خودروسازی چری به شمار می رود. با این حال علاقه مندان به این خودرو در ایران باید آن را تحت نام خودرو X22 یا MVM X22 جستجو کنند. در واقع این خودروی کراس اور نوپا که کمتر از دو سال قبل به بازار عرضه شده است، در کشور ما نه با نام اصلی و نه تحت عنوان سازنده واقعی خود به فروش می رسد.
در هر حال با توجه به اقبال روزافزون خودرودوستان ایرانی نسبت به خرید خودروهای کراس اور، این محصول چینی نیز با توجه به قیمت و ویژگی های خاصی که از آن بهره می برد می تواند به عنوان یکی از گزینه های قابل انتخاب لقب گیرد. از همین رو قصد داریم به ذکر ویژگی های مهمی که کراس اور چینی X22 از آن بهره می برد بپردازیم تا برخی خودرو دوستان ناآشنای ایرانی آشنایی بیشتری با این محصول پیدا کنند.
ویژگی های فنی خودرو X22
خودرو X22 از وجود یک موتور 4 سیلندر 16 سوپاپ با حجم کلی 1497 سی سی بهره می برد. موتوری که در مجموع حداکثر قدرتی معادل 105 اسب بخار را با احتساب 6000 دور در دقیقه به نمایش می گذارد و از حداکثر گشتاوری برابر با 135 نیوتن متر با احتساب 2750 دور دقیقه برخوردار است. در حالت کلی این مشخصات موجب می شود که حداکثر سرعت این کراس اور 1245 کیلوگرمی به 160 کیلومتر در ساعت برسد.
خودرو X22 در مدل MT خود از وجود جعبه دنده دستی پنج سرعته و در مدل AT نیز از وجود جعبه دنده اتوماتیک چهار سرعته بهره می گیرد. برای این خودرو یک باک به گنجایش 50 لیتر طراحی شده است که به ازای پیمودن هر صد کیلومتر (به شکل چرخه ترکیبی) چیزی در حدود یک ششم از حجم کلی آن خالی می شود. به بیان دقیق تر میزان مصرف سوخت در این خودروی کراس اور که فاصله بین دو محور آن رقمی معادل 2555 میلی متر است، در حالت چرخه ترکیبی چیزی در حدود 8 لیتر خواهد بود. ضمن آنکه بر طبق اطلاعات موجود این خودرو از استاندارد آلایندگی یورو 5 بهره می برد.
در مجموع می توان ادعا کرد که مشخصات فنی خودرو X22 کم وبیش هم تراز با خودروهای سواری معمولی موجود در بازار است و شاید به عنوان یک خودروی کرس اور این محصول می توانست از قابلیت های فنی بهتر و قدرتمندتری بهره ببرد. هرچند با توجه به این موضوع که خودرو X22 در مجموع و به شکل رسمی خود را به عنوان کوچک جثه ترین و جمع و جورترین خودروی کراس اور شرکت چری در بازار ایران مطرح ساخته است (و همچنین با توجه به استانداردهایی که به طور معمول چینی ها در طراحی و تولید محصولات خود مد نظر قرار می دهند)، شاید نتوان خرده چندانی به مشخصات فنی این محصول گرفت.
تجهیزات و امکانات خودرو X22
خودروی کراس اور جمع و جور و چینی مورد صحبت ما در بخش جلوی کابین خود به یک نمایشگر 8 اینچی ال سی دی با قابلیت لمسی مجهز است که از کیفیت مناسبی برخوردار بوده و به هیچ وجه کوچک یا جمع و جور جلوه نمی کند. نمایشگر مذکور در فضایی پلاستیکی که به طرح فیبر کربن مزین است احاطه شده و فضای مورد اشاره تا بخش داشبورد این خودرو امتداد می یابد. از جمله ویژگی هایی که توانایی صفحه نمایش لمسی یاد شده را تکمیل می کند وجود درگاه یو اس بی، قابلیت بلوتوث و همچنین قابلیت پخش ام پی تری است که نقش به سزایی در سرگرم ساختن سرنشینان این خودرو ایفا می کند.
از دیگر قابلیت های خودرو X22 می توان به مواردی نظیر قابلیت کنترل کروز، دوربین عقب و سنسور پارک پشت، امکان تهویه الکتریکی و آینه های برقی جانبی اشاره کرد. ضمن این که این خودرو به سانروف طاق نیز مجهز است. قابلیتی که می تواند هم در میزان روشنایی درون خودرو و هم در بحث تهویه هوا نقش قابل قبولی ایفا نماید. علاوه بر آن وجود کیسه های ایمنی هوا (که تنها به صندلی های جلوی این خودرو محدود می شود) ایمنی بیشتری را حین حرکت برای سرنشینان حاضر در دو صندلی جلو به ارمغان می آورد.
با به میان آمدن بحث ایمنی به طور حتم نوع سیستم ترمز خودرو X22 اهمیت دوچندانی می یابد. گفتنی است که این خودرو از ترمز دیسکی مجهز به سیستم ABS و EBD برای هر چهار چرخ استفاده می کند. تکنولوژی نام آشنایی که این روزها در بسیاری از خودروهای روز می توان آن را مشاهده کرد. بنابراین چندان جای تعجبی ندارد که خودروی ام وی ام X23 نیز از وجود این تکنولوژی بهره می برد.
ویژگی های ظاهری و قیمت خودرو X22
شاید این ادعا که در طراحی شکل ظاهری خودروهای پرکاربرد چینی در بازار داخل (بازار ایران) به طور معمول ظرافت و زیبایی خیره کننده ای مشاهده نمی شود، ادعای چندان گزاف و پر بیراهی نباشد. در این میان خودرو X22 اگرچه قاعده مذکور را به طور کامل و همه جانبه نقض نمی کند، اما در مجموع می توان گفت به عنوان یک خودروی کراس اور نه چندان بزرگ جثه از سر و شکل ظاهری قابل قبولی بهره می برد. در واقع اگر در طراحی بخش عقب این خودرو دقت و ظرافت بیشتری به کار می رفت، شاید اکنون MVM X22 از سر و شکل به مراتب بهتر و مقبول تری بهره می برد. به طور کل اگر بخواهیم بخش جلوی این خودرو را به یک چهره جدی، مصمم و تا حدی جذاب تشبیه کنیم، بخش عقب آن بیشتر به یک چهره قورباغه مانند و تا حدی ابله شباهت دارد!
شاید بخشی از این عدم تناسب را بتوان به نوع طراحی چراغ های جلو و عقب این خودرو نسبت داد. در واقع همان گونه که بخشی از تاثیرگذاری چهره انسان در چشم های او نمود می یابد، در خودروها نیز نوع طراحی چراغ های جلو و عقب تاثیر قابل توجهی در گیرایی یا عدم گیرایی شکل ظاهری آنها ایفا می کند. شاید اگر چراغ های عقب MVM X22 اندکی درازتر و کشیده تر از حالت فعلی طراحی می شدند (یا در همین حالت فعلی اندکی بزرگ تر و غیر ورقلمبیده تر می بودند) این خودرو از لحاظ حس زیبایی شناسی اکنون احساس بهتری را منتقل می کرد. موضوعی که نظیر آن را می توان در عدم هماهنگی نوع رنگبندی بخشی از پوشش داخلی این خودرو نیز مشاهده کرد.
در سرانجام باید به این نکته اشاره شود که در حال حاضر مدل صفر کیلومتر و کار نکرده خودرو X22 در بازار رسمی داخل با قیمتی مابین 60 تا 73 میلیون تومان خرید و فروش می شود. رقمی که اگرچه در حالت کلی به هیچ وجه رقم ناچیزی به شمار نمی رود، اما در قیاس با قیمت سایر خودروهای هم رده که در بازار ایران معامله می شود تا حد قابل توجهی رقابتی و پذیرفتنی جلوه می کند.
بر این اساس آن دسته از خودرودوستان ایرانی که علاقه فراوانی به نشستن پشت فرمان خودروهای کراس اور دارند اما در عین حال اعتماد به نفس چندانی در بخش جیب خود احساس نمی کنند، می توانند نگاه ویژه ای به خودرو X22 داشته باشند.
منبع: setare.com