سعی کن بیش ازاندازه سعی نکنی، فقط خودت باش؛ حساسیت زیاد مانع از موفقیت شما خواهد شد ، سعی و کوشش بی فایده و بیش از حد، ما را به جایی نخواهد رساند

به گزارش کیوسک خبری آشنا، همه ما بارها و بارها شاهد آن بوده ایم هنگامی که بیش از حد برای دست یابی به پیروزیت کوشش می کنیم کمتر پیروز می شویم. اما وقتی دست از کوشش بیهود بر می داریم و فقط رها می کنیم نتیجه بهتری می گیریم. گاهی خیلی کوشش می کنیم تا همه چیز را بفهمیم اما این گونه کوشش ها معمولاً ما را به جایی نمی رساند.

سعی کن بیش ازاندازه سعی نکنی، فقط خودت باش؛ حساسیت زیاد مانع از موفقیت شما خواهد شد ، سعی و کوشش بی فایده و بیش از حد، ما را به جایی نخواهد رساند

خبرنگاران -یکتا فراهانی: بسیاری از ما همواره کوشش می کنیم بیشتر باشیم، بیشتر داشته باشیم، بیشتر انجام دهیم و...

اما هر کاری می کنیم و هر چه قدر به دست می آوریم، هیچ وقت از خودمان راضی نیستیم. اغلب سؤالات زیادی داریم و می خواهیم بدانیم هدف ما از زندگی چیست؟ چگونه می توانیم بهتر و پیروز تر باشیم و فراوانی بیشتری جذب کنیم و چگونه می توانیم باهوش تر، زیباتر و مجذوب نماینده تر باشیم؟ و البته این فهرست همچنان ادامه دارد…

اغلب ما برای راهکار اساسی برای دستیابی به همه این موارد را برخوداری از اعتماد به نفس و عزت نفس بالا می دانیم و با استفاده از راهکارهای بسیار زیادی که به ویژه در جملات و کتاب های انگیزشی وجود دارد سعی در دستیابی به آن ها داریم. حال آنکه هر چقدر بیشتر بر این موضوع متمرکز می شویم کمتر پیروز می شویم. اما چه جایگزینی برای مواجهه و رویارویی با نداشتن اعتماد به نفس و عزت نفس وجود دارد؟

با احساس کمبود اعتماد به نفس چه کنیم

دکتر آذرخش مکری، روان پزشک و استاد دانشگاه در خصوص چگونگی مواجهه و رویارویی در برابر احساس کمبود اعتماد به نفس و عزت نفس می گوید: این موضوع که با توجه به توصیه کتاب های مثبت اندیش سعی می کنیم بر جنبه های مثبت خود تمرکز کنیم و عزت نفس و اعتماد به نفس خود را بالا ببریم یاری زیادی به ما نمی نماید.

در واقع ما نباید از کمبود اعتماد به نفس و عزت نفس خود شکایت داشته باشیم چون طرح سؤال به این صورت نمی تواند یاری زیادی برای افزایش اعتماد به نفس به ما بکند و گیر افتادن در دام چنین سوالاتی ما را در تله ای می اندازد که رهایی از آن آسان نیست. اما می توان با توجه به جنبه های دیگری موضوع را مطرح نمود و راهکارهای دیگری را مد نظر قرار داد.

حساسیت به طرد شدن

به گفته این روان پزشک، یکی از جایگزین های راهگشا در این خصوص آنالیز موضوع حساسیت به طرد شدن و نه شنیدن است. چون تکنیک های موجود برای آن بسیار کاربردی تر از روش های مقابله با کمبود اعتماد به نفس و عزت نفس است.

توجه داشته باشیم تغییر صورت مساله، گاهی بسیار آسان تر ما را به راهکار خواهد رساند. ما باید بر حساسیت خود نسبت به نادیده گرفته شدن یا مورد تأیید قرار نگرفتن به وسیله دیگران کار کنیم و با شناخت ریشه های آن سعی در رفع کردن آن ها داشته باشیم.

بعلاوه بپذیریم مهم نیست گاهی نمی توانیم پیروز شویم و شکست می خوریم. برای پذیرش بهتر این موضوع می توانیم خودمان را در چنین موقعیت هایی قرار دهیم و ببینیم هیچ فاجعه ای به بار نمی آید هنگامی که نه می شنویم، دیگران ما را به مقدار کافی خوب نمی دانند یا دوست ندارند. به این ترتیب پس از مدتی در برابر چنین موضوعاتی مقاوم خواهیم شد.

تله کمال گرایی و کمال طلبی

دکتر مکری می گوید یکی از موضوعات مهم دیگر توجه به گیر افتادن در تله کمال گرایی و کمال طلبی است. راهکار های موجود برای رهایی از چنین تله هایی نیز راحت تر و عملی تر ازراه های مقابله با کمبود اعتماد به نفس یا عزت نفس است. برای رها شدن از تله کمال طلبی باید دست از مقایسه خود با دیگران بر داشت.

توجه داشته باشیم کمال طلبی به دو صورت کمال طلبی شخصی و اجتماعی خود را نشان می دهد که کمال طلبی اجتماعی مسائل بیشتری با خود به همراه خواهد داشت.

به گفته این روان پزشک، رهایی از کمال طلبی وابسته به اجتماع می تواند یاری زیادی در این خصوص به ما بکند. در کمال طلبی وابسته به خویشتن، فرد دوست دارد کارهایش را خوب انجام دهد چون به این ترتیب احساس خوبی به خود خواهد داشت؛ نه برای اینکه دیگران و اجتماع او را تأیید نمایند. بنابراین آسیب زیادی هم به شخص نخواهد زد. در صورتی که در کمال طلبی وابسته به اجتماع، فرد نگران تأیید نشدن به وسیله دیگران است که بسیار مخرب و آسیب زننده است؛ چیزی که شاهد افزایش آن در جامعه هستیم.

سعی کن سعی نکنی trying not to try

به گفته این استاد دانشگاه، یکی دیگر از موارد مهم به جای تمرکز بر یافتن چرایی برخوردار نبودن از اعتماد به نفس و عزت نفس لازم، رو به رو شدن با موضوع مهمی است که می تواند سلامت روان ما را هم افزایش دهد و آن توجه به این موضوع است که سعی کنیم سعی نکنیم.

نگاهی به زندگی روزمره می تواند بیشتر ما را با این مقوله آشنا کند. مثلاً دقت کنید شب ها هنگام رفتن به تختخواب هر چقدر کوشش می کنیم زودتر بخوابیم دیرتر خوابمان خواهد برد.

یا وقتی می خواهیم خط صافی رسم کنیم دستانمان بیشتر می لرزد و کمتر و دیرتر پیروز خواهیم شد. انگار برخی چیزها در بشر وجود دارد که وقتی بیش از حد بر درست انجام دادن کاری متمرکز می شود بیشتر آن ها را خراب و در برابر آن ها نیز مانع ایجاد خواهد نمود.

خودت باش!

دکتر مکری می گوید در واقع موضوع سعی کن سعی نکنی trying not to try بر می شود به موضوع یک حکمت بودایی که می گوید سعی نکن خودت را بیش ازمقدار خوب جلوه دهی، فقط خودت باش! چون در این صورت راحت تر پیروز خواهید شد.

این موضوع را می توانید در تمام کارهایی که بیش ازمقدار بر درست انجام دادن آن ها حساسیت به خرج می دهید آزمایش کنید. انگارحساسیت بیش از حد، همه چیز را بلاک و سد می نماید و نمی گذارد کارها جریان طبیعی خود را طی نمایند.

پیروزیت ما هم معمولاً زمانی اتفاق خواهد افتاد که دست از حساسیت و کوشش برای کوشش بیشتر برداریم. درست مانند هنگامی که مدت ها در آرزوی به دست آوردن شغل خوبی هستیم؛ اما وقتی دست از حساسیت و کوشش بی فایده بر می داریم در کمال ناباوری کار خوبی به ما پیشنهاد خواهد شد.

افرادی که نقش بازی نمی نمایند و به اصطلاح خودشان هستند به راحتی ناتوانایی ها و مسائل خودشان را با دیگران مطرح می نمایند و ابایی هم از آن ندارند. در واقع این افراد هم از مجذوب نمایندهیت بیشتری برخوردار و هم پیروز تر ظاهر خواهند شد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 12 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 12 اردیبهشت 1402 گردآورنده: kshna.ir شناسه مطلب: 1184

به "سعی کن بیش ازاندازه سعی نکنی، فقط خودت باش؛ حساسیت زیاد مانع از موفقیت شما خواهد شد ، سعی و کوشش بی فایده و بیش از حد، ما را به جایی نخواهد رساند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سعی کن بیش ازاندازه سعی نکنی، فقط خودت باش؛ حساسیت زیاد مانع از موفقیت شما خواهد شد ، سعی و کوشش بی فایده و بیش از حد، ما را به جایی نخواهد رساند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید