ماساژ درمانی چیست و چه عوارض و مزایایی دارد؟

به گزارش کیوسک خبری آشنا، ماساژ درمانی عبارت است از مالش و فشار بر روی بافت های نرم بدن که می تواند به کاهش استرس و فشار عضلانی، درد ناشی از صدمات و بهبود برخی بیماری ها کمک کند. در این مطلب، قصد داریم با این نوع روش درمان بیشتر آشنا شویم.

ماساژ درمانی چیست و چه عوارض و مزایایی دارد؟

خبرنگاران | سرویس ورزش - ماساژ درمانی سابقه ای طولانی در فرهنگ های مختلف دارد. امروزه بسکمک از مردم از انواع ماساژ درمانی برای درمان بیماری های مختلف استفاده می کنند.

تاریخچه ماساژ درمانی

استفاده از ماساژ درمانی به هزاران سال قبل برمی شود. در نوشته های چین باستان، ژاپن، هند، کشور های عربی، مصر، یونان و روم به این روش درمانی اشاره شده است. در اروپا در دوره رنسانس، ماساژ به طور گسترده ای مورد استفاده قرار گرفت. در دهه 1850 دو پزشک آمریکایی که در سوئد تحصیل می کردند، ماساژ درمانی را در ایالات متحده باب کردند. شواهد علمی در این خصوص محدود است. دانشمندان هنوز نمی دانند که در حین ماساژ، چه تغییراتی در بدن رخ داده و ماساژ چگونه بر روی سلامت بدن تاثیر می گذارد.

مزایای استفاده از ماساژ درمانی

افراد برای درمان بیماری های مختلف از ماساژ درمانی استفاده می کنند. از جمله برای کاهش و تسکین درد، بهبود آسیب های ورزشی، کاهش استرس، تمدد اعصاب، بهبود اضطراب و افسردگی و کمک به سلامت عمومی.

ماساژ درمانی و انواع ماساژ

اصطلاح ماساژ درمانی انواع مختلفی از تکنیک ها را شامل می شود. به طور کلی درمانگرها، با استفاده از دست، عضلات و بافت های نرم بدن را ماساژ و مالش می دهند. درمانگرها، اغلب از دست و انگشت های خود استفاده می کنند، اما ممکن است از ساعد، آرنج یا پا نیز برای ماساژ استفاده کنند.

چند مثال از انواع ماساژ

در ماساژ سوئدی، درمانگر از ضربه های متوالی، ورز دادن، حرکات دایره ای عمیق، لرزش و ضربه زدن استفاده می کند. ماساژ ورزشی، شبیه به ماساژ سوئدی بوده که بسته به نیاز ورزشکار مورد استفاده قرار می گیرد. در ماساژ بافت عمیق و ماساژ نقاط ماشه ای، بر روی لایه های عمیق ماهیچه و گره های عضلانی تمرکز می کنند.

نحوه کار درمانگران ماساژ

درمانگران ماساژ در مکان های مختلف از جمله مطب های خصوصی، بیمارستان ها، کلینیک ها و باشگاه های ورزشی کار می کنند. درمانگران معمولا از بیماران در مورد علائم، سوابق پزشکی و نتیجه مورد دلخواه آن ها سوال می کنند. همچنین آن ها از طریق لمس بدن، نواحی دردناک و حساس را شناسایی کرده و میزان و نوع فشار وارد شده بر بدن را تعیین می کنند.

به طور معمول بیمار بر روی یک میز دراز می کشد. بسته به نوع ماساژ، بیمار می تواند برهنه یا پوشیده باشد. درمانگر ممکن است از روغن یا لوسیون برای کاهش اصطکاک بر روی پوست استفاده کند. مدت زمان ماساژ بسته به نوع آن متغیر است.

تاثیر ماساژ درمانی بر بدن

اگر چه هنوز شواهد علمی درباره تاثیر ماساژ درمانی وجود ندارد، با این حال، شواهدی وجود دارد که ماساژ می تواند برای برخی از بیماران مفید باشد. برخی مطالعات نشان داده اند که یک جلسه ماساژ می تواند به کاهش شرایط اضطراب (واکنش به یک شرایط خاص)، فشار خون و ضربان قلب کمک کند. همچنین، چند جلسه ماساژ می تواند به کاهش اضطراب عمومی، افسردگی و درد کمک کند.

نظریه های متعددی در مورد نحوه تاثیر ماساژ بر روی بدن وجود دارند. برخی از آن ها بر این باورند که ماساژ با استفاده از تحریک می تواند از ارسال سیگنال های درد به مغز جلوگیری کند. تعدادی دیگر بر این باورند که ماساژ می تواند به رهایی برخی مواد شیمیایی مانند سروتونین یا اندورفین در بدن کمک کند.

عوارض جانبی ماساژ درمانی

اگر ماساژ به طور درست و توسط افراد حرفه ای انجام شود، به نظر می رسد که ریسک کمی خواهد داشت. عوارض جانبی ماساژ درمانی ممکن است شامل درد یا ناراحتی موقت، کبودی، تورم و حساسیت یا آلرژی به روغن ماساژ باشد.

احتیاط های زیر را درباره ماساژ درمانی در نظر داشته باشید:

  • افرادی که مبتلا به اختلالات خونریزی بوده یا میزان پلاکت خون آن ها پایین است و همچنین، افرادی که از دارو های رقیق کننده خون مانند وارفارین استفاده می کنند، نباید از ماساژ شدید و قوی استفاده کنند.

از ماساژ نباید برای نواحی بدن که مبتلا به شرایط زیر هستند استفاده کرد:

  • لخته شدن خون
  • شکستگی
  • بهبود یا باز بودن زخم
  • عفونت های پوستی یا ضعف استخوان ها (از جمله پوکی استخوان یا سرطان) و جای جراحی

نکات تکمیلی:

اگرچه به نظر می رسد ماساژ برای بیماران مبتلا به سرطان خطری ندارد، با این حال قبل از دریافت ماساژ عمیق یا شدید با پزشک خود مشورت کنید.

  • هر گونه فشار مستقیم بر روی تومور معمولا توصیه نمی شود
  • زنان باردار قبل از استفاده از ماساژ با پزشک خود مشورت کنند
  • ماساژ درمانی را جایگزین مراقبت های پزشکی منظم نکنید
  • اگر به بیماری خاصی مبتلا هستید، قبل از ماساژ درمانی با پزشک خود مشورت کنید.

برگرفته از: medicinenet.com

منبع: setare.com
انتشار: 14 اسفند 1399 بروزرسانی: 14 اسفند 1399 گردآورنده: kshna.ir شناسه مطلب: 413

به "ماساژ درمانی چیست و چه عوارض و مزایایی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماساژ درمانی چیست و چه عوارض و مزایایی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید