قدمت آتشگاه اصفهان برآورد شد

به گزارش کیوسک خبری آشنا، مطالعات روی حدود دوهزار قطعه سفال جمع آوری شده از محوطه آتشگاه اصفهان نشان داد که این محوطه از دوران تاریخی تا قرون اولیه اسلامی مورد استفاده و بهره برداری بوده است.

قدمت آتشگاه اصفهان برآورد شد

ایسنا: به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، هادی الهیاری، سرپرست هیأت باستان شناسی مستقر در این محوطه، گفت: در این آنالیز ابتدا به مستندنگاری و نقشه برداری میکروتوپوگرافیک از محوطه با یاری پهپاد در آتشگاه پرداخته شد. در نقشه برداری اجرا شده علاوه بر توپوگرافی، تقسیم بندی فضایی معماری حاضر در محوطه و پلان دقیق ساختمان آتشگاه هم معین شد.

او اضافه کرد: در این مستندنگاری علاوه بر ایجاد بستری برای انجام آنالیز باستان شناختی بعدی، شناخت بهتر پلان معماری بنا هم میسر شده تا بتوان درباره کارکرد آن اظهارنظر دقیق تری کرد.

او ادامه داد: در مرحله دوم پژوهش به آنالیز باستان شناسانه روشمند فراگیر بر اساس نقشه تهیه شده در محوطه آتشگاه پرداخته شد که بعد از شبکه بندی محوطه، داده های هر شبکه جداگانه جمع آوری شد و مورد مطالعات نهاده شد.

سرپرست هیأت باستان شناسی گفت: طبق مطالعاتی که در مرحله اولیه روی حدود دوهزار قطعه سفال جمع آوری شده انجام شد، این محوطه از دوران تاریخی تا قرون اولیه اسلامی مورد استفاده و بهره برداری بوده است.

وی یادآور شد: آنالیز باستان شناسی پیش رو می تواند تا حدودی تاریخ گذاری و بعلاوه کاربرد این بنای مهم در غرب اصفهان را معین کند.

الهیاری گفت: در تاریخ، گزارش ها و سفرنامه ها توصیفات بسیاری درباره محوطه آتشگاه اصفهان، واقع در جانب غربی شهر و در ساحل شمالی زاینده رود شده است، ولی با وجود اهمیت این محوطه، تا به امروز مطالعه باستان شناسانه روشمندی در آن صورت نگرفته و بیشتر مطالعات محدود به انجام اقدامات مرمتی روی بنا بوده است.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 17 مرداد 1400 بروزرسانی: 17 مرداد 1400 گردآورنده: kshna.ir شناسه مطلب: 695

به "قدمت آتشگاه اصفهان برآورد شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قدمت آتشگاه اصفهان برآورد شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید