مزایا و معایب مصرف میوه به جای شام

به گزارش کیوسک خبری آشنا، مصرف میوه به جای شام یکی از عادت های غذایی بسیاری از افرادی است که می خواهند لاغر شوند. اما آیا این رژیم مناسب است؟ آیا مصرف میوه می تواند جایگزین خوبی برای شام و مواد مغذی آن باشد؟ آیا اصلاً خوردن میوه تاثیری روی لاغری دارد؟

مزایا و معایب مصرف میوه به جای شام

حتماً از گوشه و کنار شنیده اید که جایگزین کردن میوه به جای وعده غذایی شام می تواند یک رژیم عالی باشد و شاید در مقابل آن هم نظرات منفی زیادی را دریافت نموده اید. ما هم تصمیم گرفتیم برای اینکه بیش از این فکر شما درگیر این موضوع نباشد، با یک تحقیق جامع به تمامی سوالات شما در این زمینه پاسخ می دهیم.

فواید خوردن میوه به جای شام

اجازه دهید در همین ابتدا خیال شما را راحت کنیم. کارشناسان تغذیه می گویند که هرگز برای کاهش وزن، وعده شام را از فهرست تغذیه روزانه خود حذف نکنید. شاید برای چربی سوزی و کم کردن سایز به میزان کمی کالری نیاز داشته باشید. اما به هر حال چه بخواهید چه نخواهید، بدن شما به کربوهیدارت ها نیاز دارد و نمی توانید آن را به کل از یک وعده خود حذف کنید.

درست است که باید وعده غذایی خود را سبک نگه دارید، اما این به معنای جایگزینی کامل وعده شام با میوه ها نیست. بنابراین اگر می خواهید از خواص میوه ها در شام بهره مند شوید، می توانید آن را با سایر خوراکی های سبک و کم کالری، مثل سبزیجات، سالاد، محصولات لبنی کم چرب یا حبوبات ترکیب و بهره ببرید.

برترین میوه به جای شام

تحقیقات نشان داده اند مصرف بیش از حد بعضی از میوه ها حتی نمونه های بسیار مغذی مثل سیب یا حتی موز در طولانی مدت، می تواند منجر به بروز بیماری دیابت و یا در خوشبینانه ترین حالت باعث ایجاد اضافه وزن شوند. این یافته با آزمایش بر روی مردی چینی تعیین شد که به مدت یک ماه هر روز به جای شام میوه مصرف می کرد.

پس با این اوصاف مصرف میوه ها حتی آب میوه های طبیعی آنقدر که گفته می گردد، مفید نیست. البته نمی توان در مغذی بودن آن ها تردید داشت، اما مصرف نابجا یا زیاده از حد آن ها هم می تواند دردسرهای به مراتب بیشتر از کاهش وزن را در پی داشته باشد. در پاراگراف قبل گفتیم که هرگز نباید میوه را جایگزین شام کرد. پس بهتر است به جای طرح این پرسش، بپرسیم که برترین میوه برای مصرف در شب چه نوعی است؟

در پاسخ باید بگوییم که همه میوه ها خوب هستند، به شرطی که در حد اعتدال مصرف شوند. پر کردن یک بشقاب میوه و جایگزینی آن با شام در صورت تکرار مداوم، به همان میزان غذای چرب مضر است. اما می توانید به میزان یک واحد از میوه های مختلف متناسب با فصل و یا حتی میوه های خشک شده قبل یا بعد از وعده غذایی خود یا همراه با آن بهره ببرید.

عوارض خوردن میوه قبل از خواب

درست است که خوردن میوه در شب، آن هم جایگزینی میوه به جای شام کار تایید شده ای نیست. اما برای برطرف مشکل گرسنگی قبل از خواب احتمالاً مصرف میوه از هر انتخاب دیگری بهتر و مفیدتر خواهد بود. میوه ها سرشار از ویتامین ها، فیتوکمیکال ها، مواد معدنی و فیبر هستند که می تواند جایگزین فوق العاده ای برای مصرف غذا درست قبل از خواب باشند.

به طور یقین مصرف بعضی از میوه ها مثل مقداری خربزه شیرین و آبدار جایگزین بسیار مغذی تری نسبت به قندهای مضر و غذاهای چرب ناسالم است و می تواند با سرکوب کردن هوس غذایی شما و ایجاد احساس سیری، تا حدود زیادی مانع جذب کالری بیشتر گردد.

اما این را به یاد داشته باشید که حذف یک وعده غذایی نمی تواند هوس شما به خوردن را کم کند، بلکه حتی ممکن است منجر به انتخاب های مضر و ضعیف غذایی نیز گردد. پس در صورتی که قبل از خواب احساس گرسنگی می کنید، شاید خوردن میوه در شب و درست قبل از خوابیدن بهتر از هر انتخاب دیگری باشد، اما تنها به صورت محدود. پس نباید این کار را به شکل مداوم تکرار کنید.

تأثیر مصرف میوه در کاهش وزن

با تمامی آنچه در این مقاله گفته شد، آیا می خواهید بدانید کاهش وزن با میوه ممکن است یا خیر؟ تقریباً همه ما می دانیم که میوه یک بخش ضروری از رژیم غذایی سالم است و می تواند در کاهش وزن نیز مفید باشد. البته به شرطی که نخواهیم مثلاً میوه به جای شام را در دستور غذایی خود قرار دهیم.

اما در کنار تمامی این گفته ها، تمامی میوه ها کالری کمی دارند. این در حالی است که سرشار از مواد مغذی و فیبر هستند که می توانند در تقویت سیری شما بسیار موثر باشند. هر چند که به تنهایی در کاهش وزن موثر نیستند. پس باید در کنار مصرف میوه، سایر موارد مهم در کم شدن وزن از جمله ورزش و رژیم تغذیه اصولی را نیز در دستور کار قرار دهید. اگر می خواهید رژیم غذایی کم کالری و سالم تری داشته باشید که در عین حال به کاهش وزن شما هم یاری می نماید، می توانید از میوه هایی از جمله نمونه های زیر بهره ببرید.

  • گریپ فروت
  • سیب
  • توت ها
  • میوه های هسته دار تابستانی
  • کیوی
  • خربزه
  • پرتقال
  • موز
  • آووکادو

جمع بندی

میوه ها خوراکی های سالمی هستند که بسیاری از مواد مغذی از جمله انواع ویتامین ها، مواد معدنی و فیبر را برای بدن فراهم می نمایند. اما این به معنای جایگزینی میوه به جای شام نیست. افرادی که به هر دلیلی از جمله کاهش وزن، قصد دارند میوه مصرف نمایند، تنها می توانند این خوراکی را در رژیم غذایی خود بیشتر از قبل قرار دهند، نه اینکه آن را به جای یک وعده غذایی کامل استفاده نمایند. به این نکته دقت داشته باشید که حتی بعضی از میوه ها هم می توانند خاصیت چاق نمایندگی داشته باشند. پس دفعه بعد در انتخاب خود و میزان مصرف هر میوه ای دقت بیشتری داشته باشید.

منبع: اسنپ مارکت
انتشار: 7 تیر 1401 بروزرسانی: 7 تیر 1401 گردآورنده: kshna.ir شناسه مطلب: 1023

به "مزایا و معایب مصرف میوه به جای شام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مزایا و معایب مصرف میوه به جای شام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید