هر آنچه که باید درباره لیزر های درمانی بدانیم؟

به گزارش کیوسک خبری آشنا، لیزر های درمانی، نمونه ای شناخته شده از تجهیزات پزشکی هستند که از منابع نوری دقیقاً متمرکز برای درمان یا از بین بردن بافت ها استفاده می کنند.

هر آنچه که باید درباره لیزر های درمانی بدانیم؟

با ما همراه باشید و درباره وبلاگ آرمان بیشتر بدانید.

به گزارش گروه فناوری خبرنگاران به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، لیزر های درمانی، نمونه ای شناخته شده از تجهیزات پزشکی هستند که از منابع نوری دقیقاً متمرکز برای درمان یا از بین بردن بافت ها استفاده می کنند.

تمرکز نور برای درمان

اما لیزر های پزشکی بر اساس چه فناوری تولید می شوند؟ یک پژوهشگر فعال در حوزه اپتیک و لیزر در این باره توضیح می دهد نور های معمولی مانند لامپ دارای طول موج های بسیاری است که در همه جهت ها پخش می شود. از سوی دیگر، اما نور لیزر دارای طول موج خاصی است.

آن طور که داوود دانایی می گوید طول موج های مختص نور لیزر، در یک پرتوی باریک متمرکز شده و نوری با شدت بسیار بالا ایجاد می شود. از آنجا که لیزر ها می توانند بسیار دقیق بر روی نقاط با ابعاد بسیار کوچک تمرکز کنند، می توان از آن ها برای کار های جراحی بسیار دقیق یا برای برش دادن بافت به جای چاقوی جراحی استفاده کرد.

کاربرد های گوناگون لیزر در سلامت

از لیزر در انواع مختلفی از روش های جراحی استفاده می شود که جراحی زیبایی های برای از بین بردن خالکوبی، جای زخم، نشانه های چین و چروک، لکه های آفتاب، علائم ماه گرفتگی یا کاربرد های زیبایی برخی از این کاربرد ها است.

درمان مسائل جراحی انکساری چشم یکی از مسائلی است که به گفته این پژوهشگر و فعال لیزر، برای تغییر شکل قرنیه، اصلاح یا بهبود بینایی با استفاده از تجهیزات مبتنی بر فناوری لیزر استفاده می شود. همچنین لیزر های دندان پزشکی برای عصب کشی، سفید کردن دندان و جراحی دهان از کاربرد های تخصصی لیزر های پزشکی است.

دانایی از کاربرد های عمومی لیزر در جراحی می گوید و ادامه می دهد: بسیاری از عارضه های صعب العلاج یا مسائل جدی در پوستی با روش های جراحی تهاجمی، نتیجه بخش نیست؛ بسیاری از مسائل مانند برداشتن تومور، یا درمان بیماری کاتاراکت یا آب مروارید، جراحی پلاستیک و سایر اقدامات جراحی از طریق لیزر انجام می شود.

این روش ها دارای مزایای بسیاری است که ضمن آسان کردن کار درمان با استفاده مناسب، امکان انجام کار های پیچیده تر، حذف از دست دادن خون، کاهش عوارض بعد از درمان عوارض پس از عمل جراحی، کاهش احتمال عفونت زخم و ترمیم بهتر زخم را تسهیل می کند.

به گفته این کارشناس حوزه فناوری هیا لیزر، مانند هر نوع عمل درمانی دیگری، درمان با استفاده از لیزر، خطرات بالقوه ای دارد که ممکن است شامل درمان ناقص، درد، عفونت، خونریزی، زخم و تغییر رنگ پوست باشد.

دانایی با بیان این که جراحی لیزر از پرتو های غیر مضر استفاده می کند، ادامه می دهد: بنابراین خطرات طولانی مدت اشعه ایکس یا انواع دیگر اشعه های یونیزه در لیزر درمانی وجود ندارد.

فعالیت شرکت های دانش بنیان در حوزه لیزر درمانی

یکی از خطوط اولویتی ستاد توسعه فناوری های لیزر، فوتونیک، مواد پیشرفته و ساخت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، حمایت از شرکت های دانش بنیان و فناور فعال در حوزه فوتونیک و لیزر است.

در حال حاضر بیش از 216 شرکت دانش بنیان در گروه فناوری تجهیزات پزشکی و ملزومات سلامت و درمان فعالیت می کنند که بخشی از این شرکت ها توانسته اند تجهیزات ایران ساخت مربوط به لیزر را توسعه دهند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 30 تیر 1400 بروزرسانی: 30 تیر 1400 گردآورنده: kshna.ir شناسه مطلب: 664

به "هر آنچه که باید درباره لیزر های درمانی بدانیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هر آنچه که باید درباره لیزر های درمانی بدانیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید