هوانورد مافوق صوت چین می تواند در مدار پارک کند!

به گزارش کیوسک خبری آشنا، یک مقام نیروی فضایی آمریکا مدعی شد که چین یک سیستم مافوق صوت تازه را با قابلیت رفتن و ماندن در فضا و سپس شلیک موشک و بازگشتن به زمین آزمایش نموده است که البته چین آن را تکذیب می نماید.

هوانورد مافوق صوت چین می تواند در مدار پارک کند!

به گزارش خبرنگاران و به نقل از آی ای، یک افسر نیروی فضایی ایالات متحده به نام ژنرال چنس سالزمن(Chance Saltzman) که معاون عملیات های فضایی در بخش عملیات، سایبری و هسته ای است، هشدار داده است که سیستم تسلیحات مافوق صوت تازه چین که بسیار مورد انتظار است، یک دستگاه مداری است و می تواند برای مدت زمان طولانی در فضا بماند.

طبق گزارش فایننشال تایمز در 16 اکتبر، چین یک وسیله نقلیه مافوق صوت را آزمایش نموده است که موشکی را شلیک نموده که حداقل پنج برابر سرعت صوت، سرعت داشته است.

اکنون در یک رویداد آنلاین که به وسیله نیروی هوایی ارتش آمریکا برگزار می شد، سالزمن اظهاراتی را در خصوص این وسیله نقلیه مافوق صوت زیرمداری چین بیان نمود. او گفت که کلمات استفاده شده در خصوص این وسیله نقلیه برای اینکه بفهمیم بحث در خصوص چیست، مهم است.

اصطلاح مافوق صوت به سرعت های بالاتر از پنج ماخ یعنی پنج برابر سرعت صوت اطلاق می گردد. کلمه زیرمداری(Suborbital) نیز اجسامی را تعریف می نماید که می توانند به فضا برسند اما وارد مدار نزدیک زمین نمی شوند.

سالزمن گفت: این یک سیستم کاملاً فرق دارد، زیرا کوچک مدار(fractional orbit) با زیرمدار فرق دارد. کوچک مدار به این معنی است که وسیله نقلیه می تواند تا زمانی که کاربر مشخص کند در مدار بماند و سپس به عنوان بخشی از جهت پرواز از مدار خارج گردد.

پرواز زیر مداری به آن دسته از پروازهای فضایی گفته می گردد که در آنها با آنکه سفینه فضایی یا موشک به فضای بیرونی می رسد، اما جهت پرواز آن با ورود دوباره به جو یا آن سطح گرانشی مثلاً سطح زمین که از آن پرتاب شده، متمایل می گردد. برای مثال، جهت یک جسم پرتاب شده از زمین که به ارتفاع 100 کیلومتری بالاتر از سطح دریا برسد و سپس بر زمین بیفتد، یک پرواز یا پرتاب فضایی زیرمداری در نظر گرفته می گردد.

کوچک مداری اما به وسیله سازمان اطلاعات ایالات متحده به عنوان اجسامی که به مدار می رسند و قبل از یک دور کامل چرخیدن به دور زمین به سطح زمین باز می گردند، تعریف شده است. تعریف رایج سیستم های بمباران کوچک مدار(FOBS) که وسیله نقلیه مورد بحث چینی نمونه ای از آن را ارائه می نماید، اجسامی است که می توانند چرخش های بیشتری را به دور زمین انجام دهند و سالزمن ادعا می نماید که این سیستم چینی برای گذراندن مدت زمانی در فضا طراحی شده است.

اظهارات ژنرال سالزمن با نظرات ژنرال بازنشسته نیروی هوایی جان هایتن مطابقت دارد. او در مصاحبه ای با CBS News به عنوان معاون رئیس ستاد مشترک ارتش گفت: این هوانورد اوایل این ماه به فضا رفته و دور جهان چرخیده و یک وسیله نقلیه مافوق صوت را رها نموده که به سمت چین پرواز نموده و هدفی را در چین مورد اصابت قرار داده است.

برخلاف همه چیزهایی که تا به امروز در خصوص سیستم تازه چین گفته شده مبنی بر اینکه این کشور از نوعی گلایدر مافوق صوت با سرعت بالا استفاده می نماید که درجاتی از مانور پذیری دارد، اما چین این ادعاها را رد می نماید.

ژائو لیجیان سخنگوی وزارت خارجه چین این اظهارات را مبنی بر اینکه چین موشکی را از یک وسیله نقلیه مافوق صوت شلیک نموده، رد نموده است.

بر اساس این تکذیبیه، ژائو این اظهارات مبنی بر موشک بودن این شیء را رد نموده و گفته است: همانطور که می دانیم، این یک آزمایش معمولی از یک وسیله نقلیه فضایی برای تأیید فناوری قابلیت استفاده مجدد بودن این فضاپیما بود. پس از جدا شدن از وسیله نقلیه فضایی قبل از بازگشت، دستگاه های پشتیبان هنگام سقوط در جو زمین می سوزند و زباله های آن به دریاهای آزاد می ریزند. این یک موشک نبوده، بلکه یک وسیله نقلیه فضایی بوده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 19 تیر 1401 بروزرسانی: 19 تیر 1401 گردآورنده: kshna.ir شناسه مطلب: 1033

به "هوانورد مافوق صوت چین می تواند در مدار پارک کند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هوانورد مافوق صوت چین می تواند در مدار پارک کند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید