پنانگ؛ جزیره رویایی خدایان بودا و هندو (تور ارزان مالزی)

به گزارش کیوسک خبری آشنا، با ابنیه تاریخی و فرهنگی پنانگ، مهد معماری ها و بناهای مشهور در مالزی، آشنا شوید.

پنانگ؛ جزیره رویایی خدایان بودا و هندو (تور ارزان مالزی)

با تور ارزان مالزی از توسعه یافته ترین کشور شرق آسیا دیدن کنید. با ما به کوالالامپور ، پنانگ و لنکاوی سفر کنید و از سفری دل انگیز لذت ببرید.

جزیره پنانگ در مالزی مملو از معماری های متنوع و ابنیه ای متعلق به دوره های زمانی، تاریخی یا فرهنگی فرق دارد. این جزیره در 300 کیلومتری شمال کوآلالامپور، مرکز مالزی، واقع شده است. معماری و ساختمان سازی در پنانگ شدیداً تحت تأثیر معماری چین، هند، بریتانیا و تایلند است. البته، این تنها نام چند تا از کشورهایی است که ساخت بنا در پنانگ را تحت تأثیر خود قرار داده است.

جورج تاون که مرکز استان پنانگ محسوب می گردد مهد بیشتر جاذبه های معماری این منطقه به شمار می رود. وقتی در خیابان ها قدم می زنید تنوعی از سبک های معماری را می بینید که هم سنتی است و هم پا را از مرز خلاقیت فراتر گذاشته.

نیم نگاهی به جورج تاون

جورج تاون پنانگ، درست مثل خیلی از جرج تاون ها که در جهان وجود دارد، بقایایی از استعمار بریتانیا را در دل خود نهفته دارد اما این تنها بخشی از چیزی است که باعث جذابیت فوق العاده این منطقه می گردد. این مکان که در سازمان میراث جهانی یونسکو ثبت شده است موطن ابنیه زیادی است که متأثر از غنای فرهنگی جزیره پنانگ بوده. در مرکز آن هند کوچک واقع شده است و مملو ازساختمان های رنگارنگ و معابد هندو است.

عمارت پینانگ پراناکان با دروازه های آهنین، پنجره های بلند شفاف،درب های چوبی طلایی رنگ و عمارت چئونگ فات زی به رنگ آبی آسمانی تنها چند قدمی از مرکز جورج تاون فاصله دارد.

شما در جورج تاون به مسجد کاپیتان کلینگ هم خواهید رسید که گنبد و مناره هایش تحت تأثیر طراحی گوتیک، رومن و موریش است. به راستی که به هر گوشه و کنار پنانگ که چشم بیاندازیم شاهکار و اعجوبه ای از معماری را مشاهده خواهیم کرد.

ردپای استعمار انگلیس

سرتاسر پنانگ را که نگاه کنید نمونه های زیادی از معماری های زمان استعمار انگلیس را خواهید دید. برج ساعت یادبود ویکتوریا در سال 1902 ساخته شد که یادگاری از ملکه ویکتوریاست. این برج 60 فوت (تقریباً 18 متر) طول دارد که هر فوت آن به ازای هر سال از سلطنت ملکه انگلیس است. تالار شهر با رنگ سفید درخشنده و ورودی ماهرانه و استادانه اش نیز نمونه بارزی از ردپای استعمار انگلیس است. کلیسای سنت جورج نیز که به رنگ سفید خیره کننده ای رنگ آمیزی شده است قدیمی ترین کلیسای وابسته به انگلیس در جنوب شرقی آسیاست که در سال 1818 ساخته شده.

قلعه فورت کورنوالیس بزرگترین قلعه دست نخورده در مالزی است که آن هم یادگاری از دوران استعمار انگلیس است. با این که این قلعه در واقع برای دفاع در برابر حملات دشمن ساخته شده است اما هرگز هیچ جنگی را به چشم خود ندیده است. داخل قلعه، کلیسای کوچکی را می بینید که در سال 1799 ساخته شده است و یکی از اولین عمارت های مسقف ساخته شده در پنانگ به شمار می رود.

تذهیب نفس در معابد بوداییان

پنانگ مکانی شگفت انگیز برای مشاهده معابد بوداییان تحت تأثیر فرهنگ های گوناگون است. معبد کِک لوک سی که به عنوان معبد Supreme Bliss نیز مشهور است بت کده ای 7 طبقه دارد که در شب ها با چراغ های قرمز و طلایی اش بسیار چشم نوازی می نماید. معبد مار بان کا لان که طراحی سنتی جنوب چین را به خود گرفته زیستگاه تیره های مختلف مار است که شاید در راستا بازدیدتان با آنها روبرو شوید. طاق ورودی جاذبه اصلی معبد تاو بو کونگ است.

وات چایامانگالارام نیز یکی از معابد بوداییان تایلند است که نقشه ونگارهای طلایی ظریف، مجسمه های رنگارنگ اژدها در حیاط و مجسمه نیم تنه بودا دارد که در ابعاد 54 متر است و یکی از بزرگترین معابد بودا در این منطقه به شمار می رود.

توقف زمان در چو جتی

چو جتی که همجوار بندر پنانگ است به وسیله مهاجران چینی فقیر در استان جنوبی فوجیان چین ساخته شده است. این خانه های چوبی بر روی ستون های چوبی روی آب ساخته شده اند و با راستاها و کوچه های چوبی با دسترسی مستقیم به قایق ها ساخته شده اند که امروزه هنوز هم استفاده می شوند. در حال حاضر، مردم در این خانه های چوبی سکونت دارند منتها با این تفاوت که مدرن شده اند و از امکاناتی نظیر برق و دیگر امکانات رفاهی برخوردارند.

هند کوچک متولد می گردد

بازدید از میراث معماری پنانگ بدون بازدید از معابد هندوی اطراف جورج تاون کامل نخواهد شد. معبد سری ماریامان که قدیمی ترین معبد هندو در این جزیره است در در سمت راست مرکز هند کوچک واقع شده است و 38 مجسمه ظریف و زیبا دارد که جای جای محوطه را پر نموده اند.

معبد ناتوکوتای چتیار بزرگترین معبد هندوی این شهر است که مرکز برگزاری جشن های سالانه تایپوسام است. درست در راستا همان خیابان معبد سری میناکشی ساندریسوار را پیدا خواهید کرد که مثل معبد سری ماریامان به شکل هرم ساخته شده اند.

معبد تپه آبشار تجربه تماشای روح انگیز چشمه های خروشان در نوک تپه را برای گردشگران فراهم می نماید. فضای داخلی با ستون های حکاکی شده و لوسترهای درخشان مانند فضای بیرون سرشار از زیبایی است.

منبع: فوت و فن
انتشار: 20 مرداد 1401 بروزرسانی: 20 مرداد 1401 گردآورنده: kshna.ir شناسه مطلب: 1062

به "پنانگ؛ جزیره رویایی خدایان بودا و هندو (تور ارزان مالزی)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پنانگ؛ جزیره رویایی خدایان بودا و هندو (تور ارزان مالزی)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید