چالش کرونا تبدیل به فرصتی برای بازبینی فعالیت های تشکل های دانشجویی شد

به گزارش کیوسک خبری آشنا، دبیر کارگروه زنان انجمن اسلامی مستقل دانشگاه تهران گفت: گرچه این موضوع کرونا در ابتدا یک چالش و تهدید تلقی می شد؛ اما تبدیل به فرصتی شد تا تشکل ها یک بازنگری دقیقی بر روی فعالیت های خود داشته باشند.

چالش کرونا تبدیل به فرصتی برای بازبینی فعالیت های تشکل های دانشجویی شد

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات شرایط گرفتن ویزای دانشجویی کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی کانادا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی کانادا، بهترین مسیر را به سوی مدارو، کالج ها و دانشگاه های کانادا انتخاب کنید.

زهرا حسنی سعدی، دبیر کارگروه زنان و خانواده انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرنگاران، پیرامون باید ها و نباید های تشکل ها در ایام کرونا و چالش های پیش روی آن گفت: شیوع کرونا موجب شد که دانشجویان از چند جهت دچار مشکل شوند؛ بخشی از این مسائل به تحصیلات آن ها برمی گردد که از نظر تحصیلی دچار مشکل شدند و بخش دیگر به فعالیت های اجتماعی سیاسی و تشکیلاتی آنها باز می گردد.

وی ادامه داد: اولین چالشی که در دوران کرونا دانشجویان با آن روبرو شدند، این بود که از فضای پرشور دانشجویی جدا شدند و وارد فضای دیگری شدند؛ در حالی که همان اتفاقاتی که در دانشگاه ها می افتاد می توانست حکم یک موضوع و مسئله را برای تشکل های دانشجویی داشته باشد و بستری باشد برای ادامه فعالیت هایشان؛ البته در فضای سیاسی و اجتماعی کشور نیز اتفاقات مهم و جنجال برانگیزی نیفتاد که تشکل ها بخواهند بر روی آن مانور بدهند.

حسنی سعدی ادامه داد: موضوع کرونا برای تشکل ها هم یک چالش بود و هم یک فرصت. وقتی بستر های فیزیکی در دانشگاه ها برای فعالیت از بین رفت، قدرت مانور تشکل ها پایین آمد، اما از جهتی می توان گفت یک فرصتی برای بازنگری در فعالیت های سیاسی اجتماعی دانشجویان ایجاد شد و به سمت کار های محتوایی تر و عمیق تر رفتند. چرا که فضای فعالیت های تشکلی گاهی دچار حواشی می شد که این حواشی تاثیراتی بر روی تشکل ها می گذاشت، اما امروز از این فضا دور شده اند و البته فضای سیاسی اجتماعی کشور تقریبا آرام تر شده بود و تحت تاثیر همین موضوع کرونا قرار گرفته بود و همه این ها موجب شد تا شکل فعالیت تشکل ها متفاوت گردد چرا که تشکل های دانشجویی نگاه کلی آنها در فعالیت به برگزاری همایش یا اجتماعات دانشجویی و امثالهم معطوف بود، اما با وجود کرونا امکان چنین چیزی از بین رفت.

دبیر کارگروه زنان و خانواده انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران گفت: از آنجایی که امکان ادامه فعالیت های حضوری کاهش یافته، تشکل ها بر روی مباحث محتوایی عمیق تر و دقیق تر شده و به لحاظ شکل کار متفاوت شده اند و گرچه این موضوع کرونا در ابتدا یک چالش و تهدید تلقی می شد، اما تبدیل به فرصتی شد تا تشکل ها یک بازنگری دقیقی بر روی فعالیت هایشان داشته باشند.

وی اضافه نمود: تشکل دانشجویی اولین هدفش خودسازی افراد خودش است که نظم دهنده افراد و خصوصیت فردی و همین که بینش دهنده افراد باشد زمانی که دانشجویان در دانشگاه ها حاضر بودند در معرض گفتگو با یکدیگر قرار داشتند و در حال حاضر آنچه که باید به آن توجه گردد آن است که در دوران کرونا که فعالیت حضوری در تشکل ها نیست. تشکل ها باید دقت نمایند این فضا را از دست ندهند و این صمیمیتی که در دوران دانشجویی بین آن ها وجود داشت را از دست ندهند که برای جبران این مسئله باید از فضای مجازی استفاده کرد و البته شاهد این بودیم که بسیاری از تشکل ها از فضای مجازی استفاده می کردند و به صورت گفتگوی تصویری با موبایل یا ایجاد گروه هایی برای تشکیل جلسات این کار را انجام می دادند تا ارتباط آن ها با دانشجویان از بین نرود. همچنین برنامه هایی مثل کتابخوانی یا تحلیل فیلم از جمله برنامه هایی بود که بعضی تشکل ها در دوران کرونا نسبت به انجام آن به صورت مجازی اهتمام ورزیدند چرا که فراغت دانشجویان در این دوران بیشتر بود به همین دلیل این کار به صورت عمیق تر و دقیق تر انجام گرفت.

حسنی سعدی گفت: بخشی از فعالیت تشکل ها که شامل واکنش نشان دادن به اتفاقات سیاسی اجتماعی کشور می گردد در ابتدا به صورت برگزاری لایو در این اینستاگرام و شبکه های اجتماعی دیگر صورت گرفت، ولی این موضوع نیز با چالش هایی همراه بود چرا که بعضی مخاطب ها ممکن بود اینستاگرام نداشته باشند یا آدرس پیج فرد مورد نظر را نداشته باشند به همین دلیل بعضا تشکل ها به سمت استفاده از اپلیکیشن های دیگر مثل اسکایپ روم رفته و جلسات و کلاس ها و دوره ها را از این طریق برگزار کردند. همچنین نشریات دانشجویی در این دوره از حالت کاغذی خارج شد و به شکل الکترونیکی درآمد که برای جذب مخاطبان به سمت آن نیز تشکل ها فعالیت های مجازی زیادی انجام دادند. همچنین بازتاب نشریات متفاوت تر شد و به صورت اینفوگرافی و فعالیت های گرافیکی درآمد که مجموع این فعالیت ها در این چند ماه اخیر موجب شد تشکل های دانشجویی از رخوت بیرون بیایند و این مسئله فرصتی شد برای تشکل ها که بتوانند به لحاظ محتوایی خودشان را قوی تر نمایند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 23 مهر 1399 بروزرسانی: 23 مهر 1399 گردآورنده: kshna.ir شناسه مطلب: 134

به "چالش کرونا تبدیل به فرصتی برای بازبینی فعالیت های تشکل های دانشجویی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چالش کرونا تبدیل به فرصتی برای بازبینی فعالیت های تشکل های دانشجویی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید