چین پرشتاب ترین کشور دنیا در توسعه اقتصاد دیجیتال

به گزارش کیوسک خبری آشنا، سال جاری هفتمین دوره کنفرانس جهانی اینترنت چین(WIC 2020) چهره دیگری به خود گرفت و درحالی برگزار گردید که پاندمی کرونا بر فرایند برپایی این رویداد تأثیرگذار بود. بسیاری از میهمانان ترجیح دادند از راه دور و به صورت آنلاین در این کنفرانس شرکت نمایند و بیشتر بخش های این رویداد نیز به نوعی با کرونا مرتبط بود.

چین پرشتاب ترین کشور دنیا در توسعه اقتصاد دیجیتال

با ما همراه باشید و با تور ارزان چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

در این کنفرانس که 23 و 24 نوامبر برگزار گردید، علاوه بر تأکید بر لزوم دیجیتالی شدن جهان، چین به عنوان یک نمونه پیروز در زمینه توسعه اقتصاد دیجیتال در جهان معرفی گردید چرا که ارزش اقتصاد دیجیتال این کشور به بیش از 5 تریلیون دلار رسیده و به این ترتیب لقب پرشتاب ترین کشور جهان در زمینه توسعه اقتصاد دیجیتال را از آن خود نموده و صدرنشین شده است.

آینده مشترک جهان

کنفرانس جهانی اینترنت 2020 چین در شهر آبی Wuzhen در شرق چین و در محل دائمی برگزاری این رویداد برپا شد و با وجود پاندمی کرونا، بیش از 530 میهمان از 20 کشور و منطقه جهان به صورت حضوری در این رویداد حاضر شدند و بقیه نیز به صورت مجازی در نشست های مختلف این رویداد شرکت کردند. این رویداد یکی از بالاترین سطوح اجلاس های فناوری جهان است که از سال 2014 تا به امروز هرسال با هدف افزایش و توسعه ارتباطات مجازی و تأکید بر امنیت سایبری برگزار می گردد. درحالی که شعار سال گذشته این کنفرانس ارتباط هوشمندانه برای همکاری: ایجاد جامعه ای با آینده مشترک در فضای مجازی بود، هفتمین دوره این کنفرانس با شعار توانمندسازی دیجیتال برای آینده بهتر: ایجاد جامعه ای با آینده مشترک در فضای مجازی برگزار گردید. این رویداد شامل دو مجمع اصلی، 5 نشست فرعی و یک نمایشگاه برای ارائه آخرین دستاوردهای کمپانی های عظیم فناوری بود و فعالیت هایی نیز به صورت آنلاین و آفلاین برگزار گردید. نشست های اصلی با تمرکز بر روندهای جدید در توسعه فضای مجازی از جمله اقدامات علمی علیه کووید19 برپا شد در حالی که در نشست های فرعی، هنجارهای بین المللی در فضای مجازی، اینترنت صنعتی و هوش مصنوعی مورد بحث و آنالیز نهاده شد.یکی از مهم ترین نشست های این رویداد نیز نشست توسعه اینترنت بود.

در این کنفرانس که هم به صورت آنلاین و حضوری برپا شد، شی جین پینگ رئیس جمهوری چین در پیامی ویدئویی و تصویری اعلام نمود: امروزه اینترنت نقشی حیاتی در ارتقا و بهبود اقتصاد جهان به دنبال شیوع کووید19 دارد و با وجود اپلیکیشن های پرتعداد، پزشکی از راه دور(تله مدیسن) و آموزش آنلاین و دورکاری می توان با وجود مسائل ناشی از کرونا، بازهم شاهد رشد مالی بود. در جهانی امروز شاهد دور جدیدی از انقلاب تکنولوژی و تحول دیجیتال هستیم و اقتصاد کشورهای جهان نیز باید به سوی دیجیتالی شدن سوق داده گردد. وی تأکید کرد که چین فرصت های تاریخی انقلاب اطلاعاتی را غنیمت شمرده و می خواهد طی همکاری با سایر کشورها، محرک های جدید توسعه، تقویت همکاری دیجیتال و امنیت سایبری، جامعه ای از آینده مشترک در فضای مجازی را توسعه دهد.

سیگنال مثبت چین برای جهان

معاون وزیر فضای مجازی چین نیز در رویداد کنفرانس اینترنت 2020 گفت: هفتمین دوره کنفرانس جهانی اینترنت چین(WIC 2020) درحالی برگزار گردید که کروناویروس بیشتر مردم جهان را وادار نموده تا فعالیت های بیرون از خانه خود را محدود نمایند و بیشتر جنبه های زندگی خود را به صورت دیجیتال بگذرانند. Zhao Zeliang اضافه کرد: ازآنجا که همه فعالیت های مجازی به اینترنت احتیاج دارد، شاید هرگز نتوان زمانی بهتر از اکنون را برای توسعه دیجیتالی شدن پیدا کرد. چین پیامی عظیم به همه جهان ارسال می نماید و آن هم تعهد این کشور نسبت به جهانی شدن به وسیله دیجیتالی شدن است. ما همه کوشش خود را به کار می گیریم تا در جهان، استفاده از تکنولوژی های ارتباطی در اولویت قرار بگیرد. وی اضافه کرد: ما سیگنال مثبت چین را برای تمام جهان می فرستیم و می خواهیم همکاری های گسترده ای در جهان شروع گردد چراکه احتیاج است فضای مجازی جهان فراگیرتر و متوازن تر گردد و همه جهان این توسعه را به چشم بازی برد- برد ببینند. دولت چین با سرمایه گذاری در زیرساخت های دیجیتال از اقتصاد دیجیتال حمایت نموده است. چین بیش از 700میلیون کاربر دارد که بیش از هر کشور دیگری حتی هندوستان با جمعیتی تقریباً مشابه است و به همین دلیل هم از نظر تأمین امنیت سایبری کوشش بسیاری داشته و حاضر است این اطلاعات را به وسیله پل هایی همچون کنفرانس سالانه اینترنت چین که از سال 2014 تا به امروز برگزار می گردد، در اختیار دیگر کشورهای جهان نیز قرار دهد.

کمپانی های برتر تکنولوژی که در این رویداد حاضر بودند ازجمله علی بابا، تنسنت، کوالکوم، سیسکو و... هریک دغدغه هایشان را در جهانی تکنولوژی عنوان کردند که شاید گفته های دانیل ژانگ مدیرعامل کمپانیعلی بابا جالب تر از بقیه باشد. وی که از رفتار امریکا در ممانعت از استفاده هوآوی از سیستم عامل گوگل بسیار عصبانی بود خواهان تغییر بعضی قوانین شد و گفت: ما باید با آینده روبرو شویم یعنی فقط با استفاده از تکنولوژی مسائلمان را حل کنیم. وی ادامه داد: اقدام چین برای پیش نویس قوانینی با هدف جلوگیری از رفتار انحصاری توسط سیستم های عامل اینترنتی، بموقع و لازم است. شرکت های اینترنتی چینی با یاری سیاست های دولت به خط مقدم صنعت جهانی منتقل شده اند اما مقررات باید پیشرفت نمایند.

اقتصاد دیجیتال 5 تریلیون دلاری

یکی از بخش های جالب توجه در کنفرانس امسال چین، ارائه گزارشی توسط آموزشگاه مطالعات فضای مجازی چین درباره شرایط اقتصاد دیجیتال چین بود؛ گزارشی که نشان می دهد اقتصاد دیجیتال چین در سال 2019 ارزشی 35.8 تریلیون یوآن معادل 5.45 تریلیون دلار داشته که این رقم برابر با 36.2 درصد از کل فراوری ناخالص داخلی(GDP) این کشور می گردد. بیماری همه گیر کرونا اهمیت اینترنت را بیش از پیش برجسته نموده و اقتصاد دیجیتال به یک نیروی مهم در کاهش تأثیر ویروس، تغییر شکل اقتصاد و بهبود توانایی حکومت تبدیل شده است.

در ادامه این گزارش بعضی آمار و ارقام درباره پیروزیت های تکنولوژیک چین و کوشش ها برای اتصال پایدار مردم به اینترنت ارائه شده و آمده است: تا انتها ماه مه 2020، شبکه فیبر نوری چین توانست تمام مناطق شهری و روستایی را تحت پوشش قرار دهد، به طوری که تعداد مشترکین فیبر نوری، 93.1 درصد از کاربران پهن باند ثابت این کشور را تشکیل می دهند و این رقم، بالاترین میزان در جهان است. همچنین در سال 2019، حدود 5.44 میلیون ایستگاه و آنتن اینترنت نسل چهارم(4G) در چین وجود داشت و میزان مصرف ترافیک داده های تلفن همراه نیزبه 122 میلیارد گیگابایت رسید و به این ترتیب پیروز شد رتبه اول را در جهان به خود اختصاص دهد. از سپتامبر امسال نیز چین بیش از 480 هزار ایستگاه و آنتن اینترنت نسل پنجم(5G) ساخته است.

همچنین در این گزارش آمده است میزان تراکنش های معاملات تجارت الکترونیک چین در سال گذشته به 34.81 تریلیون یوان رسیده است که 6.7 درصد افزایش نسبت به سال قبل تر نشان می دهد. دیجیتالی شدن و انقلاب دیجیتال از ابتدای قرن بیست و یکم بسیار مورد توجه نهاده شد و حالا که در دهه دوم آن قرار داریم می توان تأثیر آی سی تی را بر زندگی فردی و عمومی مشاهده کرد و موضوع مهم تر این است که این فرآیند، اقتصاد جهان را نیز تغییر داده و چین یکی از پیروز ترین ها در این زمینه بوده است.اندازه اقتصاد دیجیتال چین در سال 2017 به 33 درصد اقتصاد این کشور رسید درحالی که در سال 2008 تنها 15 درصد بود و تنها دلیل این پیروزیت نیز یکپارچه شدن آی سی تی با بخش های سنتی بود.در این کنفرانس، گزارش صندوق بین المللی پول(IMF) نیز قرائت شد که در آن عنوان شده بود سرعت دیجیتالی شدن چین در بین 62 کشور مورد مطالعه بالاترین بوده است. چین از نظر تجارت الکترونیک، فین تک، سیستم های پرداخت آنلاین، سیستم محاسبات ابری و تعداد صادرنمایندگان آی سی تی، در جهان پیشگام است. به عنوان مثال چین حدود 40 درصد تراکنش های جهانی تجارت الکترونیک را در اختیار دارد و در زمینه پرداخت های آنلاین نیز Alipay و Wechat برای گردشگر های چینی در 28 کشور جهان فعال هستند. چین همچنین 32 درصد از صادرات جهانی تجهیزات مرتبط با آی سی تی را در اختیار دارد.

نمایشگاه جنبی کنفرانس

در کنفرانس جهانی اینترنت امسال از میان 300 کاندیدا از کشورهای چین، امریکا، روسیه، آلمان، فرانسه، سوئد، کانادا وبلژیک 15 مورد از برجسته ترین دستاوردهای علمی و فناوری اینترنت جهان انتخاب و از آنها رونمایی شد. این دستاوردها که توسط گروهی متشکل از 40 متخصص از سراسر جهان مورد قضاوت نهاده شدند بیشتر به موضوع های پاسخ جهانی به مسائل عمومی جهان ازجمله کرونا، زندگی مبتنی بر هوش مصنوعی و سیستم های ابری مربوط می شدند.این دستاوردهای عظیم در نمایشگاه Light of Internet در کنار سایر دستاوردهای تکنولوژی کمپانی های مختلف ارائه شدند. این نمایشگاه از یک روز قبل از شروع کنفرانس اینترنت برپا شد و برترین دستاوردهای تکنولوژی از 130 کمپانی و مؤسسه چین و جهان در آن به نمایش گذاشته شد که در بین آنها نام علی بابا، هوآوی، تنسنت، بایدو، اپسون و Infosys دیده می گردد. به عنوان مثال غرفه تنسنت گردشگری را در کانون توجه خود قرار داده بود و بازدیدنمایندگان از ابزارهای مبتنی بر سیستم های ابری این کمپانی با نام Digital Ark این غول چینی جهانی فناوری بازدید کردند. در یکی دیگر از غرفه ها کمپانی China Unicom با توجه به احتیاج امروز جهان وسایل هوشمند آموزش از راه دور مبتنی بر اینترنت نسل پنجم(5G) را به نمایش گذاشت. روبات ها، خودروی خودران Appollo و جاده های هوشمند از کمپانی بایدو، هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، کامپیوترهای پیشرفته و... حضور داشتند. همچنین بیش از 100مؤسسه و کمپانی فعال در زمینه اقتصاد دیجیتال و فعالان حوزه ساخت واکسن کرونا نیز در این نمایشگاه جنبی حضور داشتند.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 5 دی 1399 بروزرسانی: 5 دی 1399 گردآورنده: kshna.ir شناسه مطلب: 284

به "چین پرشتاب ترین کشور دنیا در توسعه اقتصاد دیجیتال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چین پرشتاب ترین کشور دنیا در توسعه اقتصاد دیجیتال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید