یادگار میرزا احمدخان مشیرالسلطنه در قلب تهران

به گزارش کیوسک خبری آشنا، این بنا مربوط به دوره قاجار است که در کوچه تشکری موحد واقع شده است. 25 مهر 1383 با شماره ثبت 11208 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

یادگار میرزا احمدخان مشیرالسلطنه در قلب تهران

به گزارش خبرنگاران، میرزا احمدخان مشیرالسلطنه این بنا را ساخت و سال 1318 ه. ق آن را وقف کرد. این بنا دارای صحن کوچکی با هشت حجره در سه طرف آن است و شبستانی ستون دار در جبهه شمالی و در مقابل جبهه قبله قرار گرفته است.

قصه های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

ایوان و مدرسه در جبهه جنوبی و حجره ها در دو جبهه دیگر در مقابل هم ساخته شده است. از ویژگی های این بنا، وجود یک برج ساعت در شرق آن است که از معابر مجاور دیده می گردد و به همین علت به مسجد ساعت نیز معروفیت یافته است.

ساعتی به قدمت مسجد مشیرالسلطنه، سال هاست که هر روز بی حرکت نظاره گر رفت و آمد هزاران هزار انسان و خودرو است. اگر از میدان رازی قدم زنان به سمت شرق حرکت کنید، به هر طرف که نگاه کنید، نشانی از طهران قدیم را پیدا خواهید کرد، به همان گونه که در شمال و جنوب و شرق و غرب این میدان، گویی در بعضی اماکن زمان از حرکت باز ایستاده و ساختمان ها با قدمتی بیش از 100 سال هنوز سرپا هستند و مردم در آنها به کار و فعالیت مشغولند.

--

منتشر شده در خبرنگاران محله منطقه 11 در تاریخ 1393/4/18

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 24 خرداد 1402 بروزرسانی: 24 خرداد 1402 گردآورنده: kshna.ir شناسه مطلب: 1202

به "یادگار میرزا احمدخان مشیرالسلطنه در قلب تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یادگار میرزا احمدخان مشیرالسلطنه در قلب تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید