آزمایش های سه ماهه سوم بارداری

به گزارش کیوسک خبری آشنا، آزمایش های سه ماهه سوم بارداری شامل تست قند، هماتوکریت، آزمایش سفلیس و... می شود. با لزوم انجام آزمایش های سه ماهه سوم بارداری آشنا شوید.

آزمایش های سه ماهه سوم بارداری

آزمایش های لازم در سه ماه سوم بارداری

شما در سه ماهه سوم احتمالا آزمایش های زیر را انجام خواهید داد:

تست قند: در هفته بیست و چهارم و بیست و هشتم بارداری، پزشک تان برای شما این آزمایش را تجویز می کند تا ببینید که آیا بدن شما از قند به درستی مصرف می کند یا خیر. به شما یک مایع بسیار شیرین داده می گردد تا آن را بنوشید و پس از یک ساعت از شما یک آزمایش خون به عمل آورده می گردد. نیازی نیست قبل از انجام این تست قند، چیزی نخورده باشید؛ اما نباید مواد با قنذ زیاد نیز درست قبل از آزمایش مصرف نمایید. در صورتی که قند اضافی در خون شما وجود داشته باشد، پزشک شما آزمایش خون بیشتری را برای معین اینکه آیا شما مبتلا به دیابت بارداری مبتلا هستید یا خیر تجویز می کند.

هماتوکریت: این آزمایش خون نشان می دهد که آیا شما به کم خونی (کمبود آهن در خون) مبتلا هستید یا خیر.

بیشتر بدانید: لزوم مصرف آهن در بارداری

آزمایش سیفلیس: یکی دیگر از آزمایش های سه ماهه سوم بارداری آزمایش سفلیس است. ممکن است یک خانم به بیماری سیفلیس مبتلا باشد اما خودش از آن اطلاع نداشت باشد و ممکن است ناخواسته باعث انتقال بیماری به فرزندش گردد. اگر تست ها وجود باکتری سیفلیس در بدن مادر را تایید نماید به او برای درمان آنتی بیوتیک داده می گردد و لازم است فرزندش نیز پس از تولد آنتی بیوتیک مصرف نماید. در صورتی که درمان انجام نگردد ممکن است باعث مرگ بعضی از نوزادای که در رحم مادر به سیفلیس مبتلا شده اند گردد و آنهایی که زنده می مانند با خطر بالایی از ابتلا به نابینایی، ناشنوایی، آسیب های مغزی و مشکل در استخوان ها، پوست و دندان ها روبرو گردند.

عامل Rh: شرایط Rh خون شما در اولین ملاقات با پزشک مورد بررسی قرار گرفت. (عامل Rh یک پروتئین است که بر روی سلول های قرمز خون یافت می گردد. بیشتر خانم ها این پروتئین را دارند اما در حدود 15 درصد زنان قفقازی و 7 درصد زنان افریقایی امریکایی آن را ندارند به این افراد Rh منفی گفته می گردد.) بسیاری از پزشکان، آزمایش زنان قفقازی را در هفته 26 تا 18 مجددا مورد بررسی قرار می دهند تا از درستی نتیجه بدست آمده مطمئن گردند. به خصوص زمانی که شما Rh منفی و همسرتان مثبت باشد. زیرا در این حالت امکان دارد خون فرزندتان Rh مثبت بوده و بدن شما برای مقابله با آن به تولید آنتی بادی اقدام نماید. اگر بدن شمل این آنتی بادی ها را تولید نماید ممکن است بارداری های بعدی را با خطر جدی روبرو کند. اگر Rh خون شما منفی باشد، شما یک تزریق Rhogam در بازه هفته 26 تا 28 بارداری دریافت می کنید. این ماده درصورتیکه کمی از خون جنین وارد جریان خون شما گردد، با آنتی بادی ها مقابله می کند. اگر Rh در خون شما منفی و در خون فرزندتان مثبت باشد، در فاصله 72 ساعت پس از زایمان نیز یک تزریق Rhogam دریافت خواهید کرد تا از بروز واکنش سیستم ایمنی بدن تان به Rh مثبت خون فرزندتان پیش گیری به عمل آید. اگر Rh خون فرزندتان نیز منفی باشد نیازی به انجام این تزریق نیست.

منبع: setare.com
انتشار: 28 بهمن 1399 بروزرسانی: 28 بهمن 1399 گردآورنده: kshna.ir شناسه مطلب: 380

به "آزمایش های سه ماهه سوم بارداری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آزمایش های سه ماهه سوم بارداری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید