آیا به زودی زمین یخ می زند؟ ، هشدار دانشمندان درباره فروپاشی جریان اقیانوسی

به گزارش کیوسک خبری آشنا، دانشمندان درباره خطر نابودی سیستم آب و هوایی زمین هشدار می دهند. در یک مطالعه تازه روی داده های 150 ساله، نشانه هایی از خطر از بین رفتن سیستم جریان اقیانوسی دیده می گردد.

آیا به زودی زمین یخ می زند؟ ، هشدار دانشمندان درباره فروپاشی جریان اقیانوسی

به گزارش خبرنگاران و به نقل از واشنگتن پست، بر اساس تجزیه و تحلیل نوی از داده های دمایی 150 ساله، سیستم گردش حساس اقیانوس اطلس کندتر شده و کمتر انعطاف پذیر است. این شرایط نشان می دهد که سیستم آب و هوایی در چند دهه آینده دچار فروپاشی می گردد.

دانشمندان مدت هاست که گردش واژگونی نصف النهار اقیانوس اطلس یا AMOC را به عنوان یکی از آسیب پذیرترین عناصر عطف سیاره می دانند، به این معنی که این سیستم می تواند دستخوش یک تغییر ناگهانی و غیرقابل برگشت گردد و عواقب چشمگیری برای بقیه دنیا داشته باشد. در شرایط آب و هوایی کنونی زمین، آب گرم و شور از منطقه ها استوایی به اقیانوس اطلس شمالی منتقل و سپس آب سردتر به سمت جنوب در امتداد کف اقیانوس فرستاده می گردد. اما از آنجایی که افزایش دمای دنیای یخ های قطب شمال را ذوب می نماید، هجوم آب شیرین سرد ناشی از آن، در سیستم آب و هوایی زمین اختلال ایجاده نموده است و می تواند آن را به طور کامل از بین ببرد.

مطالعه منتشر شده اخیر در مجله Nature Communications نشان می دهد که گرم شدن مداوم گردش واژگونی نصف النهار اقیانوس اطلس را در اواسط قرن جاری به نقطه عطف خود سوق خواهد داد. این تغییر ناگهانی و غیرقابل برگشت خواهد بود و می تواند منجر به تغییرات چشمگیر آب و هوا در دو طرف اقیانوس اطلس گردد. پیتر دیتلوسن، فیزیکدان آب و هوا در دانشگاه کپنهاگ و نویسنده اصلی مطالعه نو گفت: این یک نتیجه واقعا نگران کننده است. نشان می دهد که ما به ترمز محکمی در انتشار گازهای گلخانه ای احتیاج داریم.

سایر کارشناسان در AMOC هشدار دادند از آن جایی که مطالعه نو مشاهدات نوی از کل سیستم اقیانوسی ارائه نمی دهد، برای رسیدن به نتیجه به مطالعه بیشتری احتیاج است. نیکلاس بوئرز، دانشمند مؤسسه تحقیقات تأثیرات آب و هوای پوتسدام در آلمان، گفت: این بیانیه کیفی مبنی بر اینکه AMOC در قرن گذشته ثبات خود را از دست داده است، حتی با در نظر گرفتن تمام عدم قطعیت ها نیز صادق است. اما عدم قطعیت ها برای تخمین قابل اعتماد زمان انحراف AMOC بسیار زیاد است.

این مطالعه یکی از شواهد فزاینده ای است که نشان می دهد سیستم اقیانوسی حیاتی در خطر است. از سال 2004، مشاهدات شبکه ای از شناورهای اقیانوس نشان داده است که AMOC در حال ضعیف تر شدن است. دانشمندان بعلاوه چندین شاخص نمایشی از قدرت جریان، از جمله ارگانیسم های میکروسکوپی و رسوبات ریز از بستر دریا را تجزیه و تحلیل نموده اند تا نشان دهند این سیستم در ضعیف ترین حالت خود در بیش از 1000 سال گذشته است.

برای این مطالعه، پیتر دیتلوسن و همکارش سوزان دیتلوسن (که خواهر پیتر است) سوابق دمای سطح دریا را از سال 1870 آنالیز کردند. سوزان دیتلوسن، آماردان دانشگاه کپنهاگ، یک مدل ریاضی پیشرفته برای پیش بینی اینکه سیستم AMOC قادر به تحمل چه مقدار ارتعاش بیشتر است، توسعه داد. به گفته نویسندگان، نتایج نشان می دهد که AMOC می تواند در هر زمانی بین سال جاری تا سال 2095 و حتی شاید اوایل 2025 دچار فروپاشی گردد. پیتر دیتلوسن گفت: عواقب آن تقریبا به مقدار چیزی که در فیلم علمی تخیلی روز بعد از فردا در سال 2004 دیده ایم، که در آن قطع ناگهانی جریان اقیانوسی باعث یخ زدگی در سراسر نیمکره شمالی می گردد، وحشتناک نخواهد بود، اما می تواند منجر به کاهش دما در شمال اروپا و افزایش گرمایش در منطقه ها استوایی و بعلاوه طوفان های قوی تر در سواحل شرقی آمریکای شمالی گردد.

بیشتر بخوانید:

  • تصاویر | رد پای عجیب یک بشقاب پرنده در مریخ | نوترین اکتشاف در سیاره سرخ فاش شد

ماریلنا اولتمانز، اقیانوس شناس مرکز ملی اقیانوس شناسی بریتانیا، در بیانیه ای اظهار داشت که دما در اقیانوس اطلس شمالی تنها بخشی از یک سیستم بسیار پیچیده و دینامیکی است. اگرچه تحقیقات خود او در خصوص فیزیک دریایی از نتیجه گیری دیتلوسنس حمایت می نماید، اما او درباره وصل کردن این گذار به یک تغییر در مقیاس کامل در گردش اقیانوس اطلس محتاط است.

استفان رحمستورف، اقیانوس شناس موسسه پوتسدام گفت: مثل همواره در دنیا علم، یک مطالعه تنها شواهد محدودی ارائه می نماید، اما زمانی که روینمودهای متعدد به نتایج مشابهی منجر گردد، این موضوع باید بسیار جدی گرفته گردد. شواهد علمی اکنون در شرایطی است که ما حتی نمی توانیم عبور از یک نقطه عطف را طی یکی دو دهه آینده رد کنیم.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 5 مرداد 1402 بروزرسانی: 5 مرداد 1402 گردآورنده: kshna.ir شناسه مطلب: 1219

به "آیا به زودی زمین یخ می زند؟ ، هشدار دانشمندان درباره فروپاشی جریان اقیانوسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا به زودی زمین یخ می زند؟ ، هشدار دانشمندان درباره فروپاشی جریان اقیانوسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید