آیا سامسونگ و شیائومی در تلاشند از سایه اپل خارج شوند؟

به گزارش کیوسک خبری آشنا، اینطور که به نظر می رسد، اپل در حال تبدیل شدن به پادشاه تازه دنیای گوشی های هوشمند است. در نتیجه هیچ شرکتی نمی خواهد به صورت مستقیم با آن وارد رقابت شود. برای مثال سامسونگ، وان پلاس، شیائومی، تمام این شرکت ها پرچم داران خود را بعد از اپل راهی بازار می کنند اما دلیل این کار چیست؟ در این مطلب به بررسی این موضوع می پردازیم.

آیا سامسونگ و شیائومی در تلاشند از سایه اپل خارج شوند؟

مقاله در یک نگاه:

  • شرکت های سازنده گوشی های اندرویدی نظیر سامسونگ، وان پلاس و شیائومی قرار است پرچم داران خود را اوایل سال آینده رونمایی کنند.
  • به نظر می رسد این شرکت ها از رقابت مستقیم با اپل هراس دارند.
  • پشتیبانی نرم افزاری طولانی مدت و نام برند باعث شده کاربران بدون توجه به موارد مختلف، پرچم داران اپل را به گوشی های اندرویدی ترجیح دهند.
  • اپل در فصل پاییز بدون رقیب خاصی از اندروید، گوشی هایش را رونمایی و عرضه می کند.
  • عدم وجود رقیبی قدر برای اپل می تواند در نهایت موجب اتخاذ تصمیماتی نظیر افزایش قیمت و کاهش نوآوری های خاص در آیفون ها از سوی اپل شود.

اندروید و iOS سال هاست که به عنوان دو سیستم عامل محبوب دنیای گوشی های هوشمند با یکدیگر رقابت تنگاتنگی داشته اند. البته اندروید به خاطر قرارگیری در گوشی های میان رده و اقتصادی متعدد، کاربران بیشتری داشته و همچنان هم شرایط همینطور است. بسیاری از کاربران از پس هزینه سنگین گوشی های اپل برنمی آیند و طبیعتا در تلاش برای خرید یک محصول میان رده یا مقرون به صرفه، به تنها موارد موجود یعنی گزینه های اندرویدی می رسند.

اما اینطور که به نظر می رسد، اپل در حال تبدیل شدن به شماره نخست در صنعت گوشی های هوشمند است. این شرکت با عملکرد خوب خود در زمینه فروش گوشی های پرچم دار باکیفیت پیروز شد سود کلانی بدست بیاورد و کاربران زیادی را هم به خود جذب کند. نمی توانیم پیروزیتی را که شرکت آمریکایی بدست آورد را ساده از کنارش بگذریم چرا که اگر دقت کنید می بینید این شرکت اهمیت زیادی برای محصولات خود دارد و قوانین سفت و سختی را هم دنبال می کند. در نتیجه همین سخت گیری ها پیشرفت هم حاصل شد و به نظر می رسد اندروید با آزادتر گذاشتن کاربران هم نتوانست آن ها را متقاعد به ماند کند.

در حال حاضر به نظر می رسد اندروید خیلی در مقایسه با iOS سیستم عامل محبوبی به حساب نمی آید. بسیاری از کاربران اگر حق انتخاب داشته باشند اپل و محصولات این شرکت را ترجیح می دهند. بماند که بخش بزرگی از آن ها از میان رده های اندرویدی استفاده می کنند و به همین خاطر تصور می کنند با خرید گوشی های اپل می توانند از تمام مسائل مربوط به اندروید که در پرچم دارها دیده نمی شود رهایی پیدا کنند. با این حال شرایط فعلا اینطور است.

اما به اعتقاد افشاگران معروف و موثق حوزه فناوری نظیر جان پراسر و مکس جامبور، سال آینده میلادی باید شاهد رونمایی از این پرچم دارها باشیم:

  • شیائومی 12، 12 پرو، 12 اولترا - تاریخ احتاقتصادی رونمایی: دسامبر 2021 (از مدل استاندارد) - اوایل بهار 2022 (از مدل های پرو و اولترا)
  • گلکسی S22، S22 پلاس و S22 اولترا - تاریخ احتاقتصادی رونمایی: 8 فوریه 2022
  • وان پلاس 10، وان پلاس 10 پرو - تاریخ احتاقتصادی رونمایی: ژانویه - فوریه 2022 در چین، مارس - آوریل 2022 در بازارهای دنیای

اگر به برترین های اندرویدی نگاهی داشته باشید، می بینید که همه آن ها در یک چیز با هم مشترک هستند. تمام آن ها قرار است اواخر امسال یا در نهایت در سه ماه نخست سال آینده راهی بازار شوند. البته از لحاظ تاریخی، یعنی با نگاهی به گذشته می بینیم که چنین موضوعی اصلا هم عجیب نیست چرا که این شرکت ها غالبا گوشی های خود را در چنین تاریخ هایی راهی بازار می کردند. اما دو نکته در این بین وجود دارد که تا به امروز شاهد آن نبودیم و به نوعی معنای عقب نشینی را به ذهنمان می آورد:

  • وان پلاس تولید گوشی های پرچم دار سری T را لغو کرد در حالی که معمولا در بازه زمانی سپتامبر تا اکتبر یا به عبارتی پاییز شاهد رونمایی از آن ها بودیم (درست در زمان رونمایی از آیفون ها).
  • سامسونگ از رونمایی از سری گلکسی نوت صرف نظر کرد که آن هم در ماه آگوست، یک ماه قبل از آیفون ها رونمایی می شد. آن هم آیفون هایی که قرار بود با نمایشگر 120 هرتزی راهی بازار شوند و قطعا مورد توجه قرار داشتند تا گلکسی نوت که می دانستیم تفاوتی با گلکسی S21 اولترا نخواهد داشت.

با حذف گوشی های سری وان پلاس T و گلکسی نوت که هر دوی آن ها از پرچم داران فوق العاده دوست داشتنی و محبوب بازار هم به حساب می آمدند، تنها گوشی های پیکسل هستند که باید هر سال به صورت مستقیم با اپل رقابت کنند. شرکت گوگل هم به تازگی به صورت جدی وارد عرصه گوشی های هوشمند شده و به نظر می رسد می خواهد این فرایند را تا جایی که بتواند محصولات خود را همه گیر کند ادامه دهد. حتی اخیرا اعلام شد که این شرکت گوشی هایش را تا سال ها از لحاظ امنیتی پشتیبانی می کند تا بتواند با اپل رقابت نزدیکی از این حیث داشته باشد.

اما عرضه سری گوشی های پیکسل در پاییز یعنی اپل تقریبا تمام پاییز را تحت سلطه خود دارد و هیچ گوشی دیگری نیست که بخواهد برای کننده های محبوب اپل خطرآفرینی کند. بدین ترتیب شرکت آمریکایی می تواند با خیال راحت، پاییز و آخر سال شگفت انگیزی داشته باشد و تا جایی که می تواند گوشی های خود را به فروش برساند.

اگرچه عملکرد گوگل در تولید پرچم دار خوب بود، مثلا پیکسل 6 پرو با دوربین های بسیار قدرتمند، طراحی منحصربفرد و زیبا، طول عمر باتری مناسب و بسیاری از قابلیت های خوب دیگر راهی بازار شد اما این شرکت هنوز هم رقیبی جدی برای اپل در نظر گرفته نمی شود. چه برسد به آن قهرمانی که انتظار می رود در دنیای اندروید، بتواند مانع اپل و گوشی های شگفت انگیزش باشد. کاری که حتی سامسونگ هم نتوانست به عنوان برترین تولیدکننده گوشی هوشمند در دنیا از پس آن بربیاید. سوا از تمام این موارد، گوشی های گوگل فقط در 9 کشور در دسترس قرار دارند و طبیعتا برای اپل که در بیش از 70 کشور در سراسر دنیا محصولاتش را به فروش می رساند اصلا رقیب در نظر گرفته نمی شود. بنابراین مادامی که تمرکز روی اروپا و آمریکا، جایی که هر دو شرکت محصولاتشان را در آن بازارها به فروش می رسانند قرار نگیرد، مقایسه این دو شرکت منصفانه نخواهد بود.

چرا سامسونگ، وان پلاس و شیائومی از رقابت مستقیم با اپل هراس دارند؟

اینکه چرا شرکت های بزرگ تولیدکننده گوشی های اندرویدی نمی خواهند به صورت مستقیم با اپل وارد رقابت شوند کاملا واضح و قابل درک است. اپل بازار گوشی های پرچم دار را کاملا قبضه کرده است. در پنج سال گذشته هیچ شرکتی نتوانست مانند اپل، گوشی های پرچم دارش را به فروش برساند. فقط کافی است به جدول زیر نگاهی بیندازید تا ببینید میزان فروش هر پرچم دار در سه ماه نخست سال 2021 به چه صورت بوده است.

  • اپل آیفون 12 (5 درصد)
  • اپل آیفون 12 پرو مکس (4 درصد)
  • اپل آیفون 12 پرو (3 درصد)
  • اپل آیفون 11 (2 درصد)
  • شیائومی ردمی 9A (2 درصد)
  • شیائومی ردمی 9 (1 درصد)
  • سامسونگ گلکسی A12 (1 درصد)
  • شیائومی ردمی نوت 9 (1 درصد)
  • سامسونگ گلکسی A21S (1 درصد)
  • سامسونگ گلکسی A31 (1 درصد)

همانطور که مشاهده می کنید، اصلا شرایط برای پرچم داران اندرویدی خوب نیست. حتی اگر به میزان درآمد هم نگاه کنیم باز هم شرایط اپل عالی و بهتر از سایرین به نظر می رسد چرا که گوشی هایی از این شرکت که در بازار به فروش می رسند گران قیمت تر از میانه گوشی های اندرویدی هستند، خصوصا آن هایی که در این لیست مشاهده می کنیم. 4 پرچم دار اپل توانستند دو برابر بیشتر از 6 گوشی اندرویدی دیگر که هیچ کدام از آن ها پرچم دار نیستند و قیمت بسیار پایینی هم دارند فروش داشته باشند؛ طبیعتا هر شرکتی باشد دلش نمی خواهد با این شرکت و محصولات قدرتمندش رقابت داشته باشد.

همین یک مورد شاید کافی باشد تا متوجه شوید دلیل اصلی عدم رقابت شرکت های اندرویدی با اپل این است که آن ها نمی توانند به خوبی اپل کاربران را به خرید گوشی های پرچم دار متقاعد کنند. همین موضوع به نظر می رسد برای سال بعد هم تکرار شود. اتفاقا اپل هم قصد دارد سری آیفون 14 را با تغییرات بسیار بیشتری راهی بازار کند و قطعا کاربران زیادی باز هم توجهشان به این سمت جلب می شود.

با نگاهی به آیفون 13 و آیفون 13 مینی، می بینیم که اپل مدل 128 گیگابایتی این گوشی ها را کاملا مشابه نسل گذشته قیمت گذاری کرده است اما به نظر می رسد برای نسل بعد که دیگر آیفون مینی در کار نخواهد بود، اوضاع فرق کند. اپل قصد دارد آیفون 14 مکس را جایگزین آیفون 13 مینی کند چون به نظر می رسد کاربران علاقه خاصی به این گوشی های کوچک ندارند. آیفون 14 مکس در عوض قرار است نمایشگر بزرگ تر، یک دوربین بیشتر و صد البته قیمت بالاتری هم داشته باشد که معمولا در گوشی های غیر سری پرو شاهد چنین چیزهایی نبودیم.

آیا اپل قیمت گوشی هایش را به خاطر نبود رقیب اندرویدی افزایش می دهد؟

اگر شرکت های اندرویدی نتوانند با اپل رقابت کنند، یک مشکل بزرگ بوجود خواهد آمد. البته این در حد حدس و گمان است و شاید اتفاقی رخ ندهد. اما با شناختی که از اپل داریم، شاید این شرکت تصمیم بگیرد حالا که رقیبی از اندروید ندارد، قیمت گوشی هایش را اندکی افزایش دهد. البته تا قبل از تحریم های هواوی، به نظر می رسد تنها شرکتی که می تواند در مقابل اپل ایستادگی کند هواوی است چرا که شرکت چینی در کاری که اپل در آن فوق العاده عمل می کند، یعنی تبلیغات، کم نظیر بود. هواوی خوب می دانست کاربران در پی چه چیزی هستند و دقیقا روی همان موارد تمرکز می کرد. شرکت چینی حتی توانست سامسونگ را هم در مقطعی پشت سر بگذارد و به برترین سازنده گوشی هوشمند در دنیا تبدیل شود اما به یک باره تحریم های آمریکا ظاهر شدند و این شرکت را به ورطه نابودی کشاندند. بنابراین فعلا به نظر نمی رسد هواوی بتواند به ناجی اندرویدی ها تبدیل شود و در نبود این شرکت، سازندگان گوشی های اندرویدی باید از اپل بترسند.

این موضوع به اپل فضا و آزادی عمل زیادی می دهد. این شرکت که جز گوگل هیچ رقیب مستقیم دیگری در فصل پاییز ندارد می تواند قیمت گوشی هایش را افزایش دهد. لازم نبود خیلی تحلیل انجام دهیم تا به این نتیجه برسیم چون طبیعتا وقتی رقابتی نباشد، قیمت ها هم افزایش پیدا خواهند کرد. دیگر خبری از آیفون مینی با قیمت 700 دلار نیست و گوشی نو قطعا به خاطر اضافه شدن قابلیت هایی که سال هاست در گوشی های اندرویدی دیده می شود قیمتی نزدیک به 900 دلار خواهد داشت و بین آیفون 14 و مدل پرو از این سری قرار می گیرد.

اپل در حال حاضر در بکارگیری فناوری ها و نوآوری های روز در گوشی هایش بسیار کند عمل می کند. اگر دقت کنید می بینید که این شرکت به تازگی پرچم دارهای مدل پرو از آیفون 13 را به نمایشگرهای 120 هرتزی مجهز کرد، گوشی های این شرکت همچنان با حواشی زیاد در طرفین راهی بازار می شوند، وزن و ضخامت آن ها زیاد است، سرعت شارژر آن ها به 20 وات محدود می شود، دوربین تله فوتو فقط توانایی زوم اپتیکال 3 برابری دارد و بسیاری موارد دیگر که برخی از آن ها حتی برای گوشی های اقتصادی اندرویدی هم قابلیت نو محسوب نمی شوند. اما شرکت آمریکایی به قدری در بزرگ نشان دادن آن ها خوب عمل می کند که کاربران تصور می کنند این ویژگی ها فقط مختص گوشی های اپل هستند.

اگر رقیب بزرگی برای اپل وجود نداشته باشد طبیعتا این شرکت سرعت بکارگیری فناوری های روز در گوشی هایش را از آنچه که شاهد هستیم هم کمتر خواهد کرد. بنابراین اپل با خود فکر می کند و می بیند اگر قرار باشد یک قابلیت خوب را در آیفون 15 پرو قرار دهد، در شرایطی که هیچ رقیبی هم وجود ندارد که با آن مقایسه شود و کاربران هم اصلا برایشان مهم نیست چه قابلیتی در این گوشی وجود دارد، چرا پس آن را در آیفون 16 پرو استفاده نکند؟

آیا امیدی برای اندرویدی ها وجود دارد؟

اینطور که به نظر می رسد، اندرویدی ها همچنان یک امیدواری بزرگ دارند. بسیاری از شرکت های بزرگ نظیر سامسونگ، وان پلاس، شیائومی و … قرار است از پرچم داران خود در یک فصل رونمایی کنند و با در نظر نگرفتن اپل و گوگل، بسیاری از کاربران و علاقه مندان به گوشی های اندرویدی می توانند با انتخاب های بسیار جذابی روبرو شوند. در واقع همه چیز در طول یک فصل تعیین خواهد شد و دیگر نیازی نخواهید داشت تا مثلا شش ماه منتظر بمانید ببینید آیا پرچم دار سامسونگ ارزشمندتر است یا وان پلاس.

خیلی جالب تر و بهتر می شد اگر تمام شرکت ها پرچم داران خود را در یک روز خاص از سال رونمایی و عرضه می کردند. آن وقت فرصت بهتر و بیشتری برای مقایسه تعیینات فنی و انتخاب بین آن ها داشتیم. اما حالا واقعیت چیز دیگری است. هرچند اینکه سه شرکت قرار است پرچم داران خود را در طول یک فصل رونمایی کنند هم باید شکرگزار بود. البته شاید گوگل هم بعدها تصمیم بگیرد در راستای خروج از سایه اپل، پرچم داران خود را در زمستان رونمایی کند.

نظر شما در این رابطه چیست؟ فکر می کنید با تمام این تفاسیر، چرا کاربران هر روز بیشتر از دیروز به گوشی های اپل علاقه مند می شوند؟ به نظر شما واقعا پرچم داران اندرویدی ارزش خرید کمتری از گوشی های آیفون دارند؟

منبع: PhoneArena

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 20 دی 1400 بروزرسانی: 20 دی 1400 گردآورنده: kshna.ir شناسه مطلب: 865

به "آیا سامسونگ و شیائومی در تلاشند از سایه اپل خارج شوند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا سامسونگ و شیائومی در تلاشند از سایه اپل خارج شوند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید