آیا میان کلسیم و بیماریهای قلبی ارتباطی وجود دارد؟

به گزارش کیوسک خبری آشنا، مطالعات پزشکی که اخیراً انجام شده قویاً ارتباط میان کلسیم و خطر ابتلاء به بیماریهای قلبی را نشان می دهند. این مقاله به توضیح و تفصیل بیشتر این موضوع می پردازد.

آیا میان کلسیم و بیماریهای قلبی ارتباطی وجود دارد؟

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

مطالعات پزشکی که اخیراً اجرا شده قویاً ارتباط میان کلسیم و خطر ابتلاء به بیماریهای قلبی را نشان می دهند. این مقاله به توضیح و تفصیل بیشتر این موضوع می پردازد.

مطالعات اخیر صورت گرفته نشان می دهند که مصرف روزانه مکملهای کلسیم (500 میلی گرم و یا بیشتر) فرد را در معرض خطر حمله قلبی قرار می دهد. آیا مصرف فرم مکملی کلسیم و خطر حمله قلبی در زنان و مردان با یکدیگر ارتباطی دارند؟ در ادامه به آن می پردازیم...

کلسیم و بیماریهای قلبی

در 5 سال گذشته، 11 مطالعه تحت نظارت دکتر آلیسون آونل (Avenell) مدرس ارشد بالینی از دانشگاه آبردین انجام شد. در مجموع 12000 بیمار تحت دوز روزانه 500 میلی گرم کلسیم قرار گرفتند. پس از ارزیابی مطالعات، مشاهده شد که مصرف مکملهای کلسیم به طور منظم، احتمال حمله قلبی را تا 30% افزایش می دهد. گرچه، این خطر پایین است، اما نمی توان آن را نادیده گرفته و در صورت مصرف این مکملها احتیاج به رعایت جوانب احتیاط وجود دارد.

گرچه، مکملهای کلسیم تهدیدی جزئی برای قلب به حساب می آیند، اما هنوز به اثبات نرسیده است که چگونه کلسیم تهیه شده به روش مصنوعی می تواند برای قلب ضرر داشته باشد. پزشکان معتقدند که مصرف روزانه مکمل ممکن است در نهایت اندازه کلسیم خون را به طور غیر طبیعی به سطوح بالا افزایش دهد. در نتیجه آن، وجود بیش از حد کلسیم ممکن است بر روی دیواره عروق رسوب نموده، در نتیجه این عروق خونی را تنگ تر سازد. عروق خونی تنگ شده موجب کاهش خونرسانی به قلب شده که ممکن است به حمله قلبی منجر گردد.

اسکن کلسیم کرونری

اسکن کلسیم عروق کرونر، سی تی (CT) اسکنی است که عروق را شامل می گردد. سی تی اسکن دستگاه پیشرفته اشعه ایکس است که از کامپیوتر جهت به تصویر کشیدن دقیق و با جزئیات یک اندام داخلی تحت آنالیز استفاده می نماید. اسکن کلسیم کرونری جهت تشخیص وجود مواد خارجی در عروق انجام می گردد. انسداد بوجود آمده در عروق عمدتاً ناشی از تشکیل پلاک خونی، رسوبات سخت شده کلسیم، کلسترول و یا چربی است. اسکن کلسیم عروق کرونر جزئیات دقیقی از تصویر داخلی عروق شما ارائه داده در نتیجه به یافتن هرگونه اختلال درون رگهای خونی یاری می نماید. با در نظر گرفتن ارتباط میان کلسیم و خطر حمله قلبی که به وسیله آزمایشات بالینی مختلف نشان داده شده است، افرادی که به طور روزانه مکملهای کلسیم مصرف می نمایند بایستی به منظور آنالیز رسوب کلسیم در رگهای خونی، به طور مرتب تحت اسکن کلسیم کرونری قرار گیرند. با اسکن کلسیم کرونری، پزشک قادر خواهد بود به راحتی اندازه پلاک کلسیفه شده موجود در عروق کرونر را معین نماید.

نقطه قابل توجه در اینجا این است که مطالعات مربوط به 12000 شرکت نماینده نشان می دهد که این افراد تنها از مکملهای کلسیم استفاده می کردند. امروزه در بیشتر بیماران، دوز یا اندازه کلسیم همیشه با مکمل ویتامین D تکمیل و تجویز می گردد. مکملی (قرص با اثر و قدرت 500 میلی گرم) که تجویز می گردد ترکیبی از ویتامین D و کلسیم است. این مطالعه تنها به این اشاره دارد که مصرف مکملهای کلسیم به تنهایی، با افزایش خطر حملات قلبی در ارتباط می باشند. خاطر نشان می گردد که این یک واقعیت شناخته شده است که افرادی که دچار کمبود ویتامین D شده باشند نسبت به همتایان خود که از سطوح کافی ویتامین D برخوردارند، بعلاوه احتمال بیشتری می رود که دچار حملات قلبی شوند. این واقعیت در زمان انجام این مطالعه در نظر گرفته نشده بود. بنابراین احتیاج است مطالعات بیشتری بر روی شرکت نمایندگانی انجام گردد که از هر دو مکملهای ویتامین D و کلسیم مصرف می نمایند.

این مطالعه ارتباط میان مصرف کلسیم و خطر مسائل قلبی را نشان می دهد اما این شرایط در نبود مکملهای ویتامین D به تحقیقات بیشتری احتیاج دارد. با این حال، با در نظر گرفتن دوز کلسیم برای سلامت استخوان، بهتر است پیش از اقدام به این کار، جهت به حداقل رساندن خطر حمله قلبی با یک پزشک مشورت نمایید.

سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه های پزشک متخصص در نظر گرفته گردد.

منبع: راسخون
انتشار: 17 آبان 1400 بروزرسانی: 17 آبان 1400 گردآورنده: kshna.ir شناسه مطلب: 799

به "آیا میان کلسیم و بیماریهای قلبی ارتباطی وجود دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا میان کلسیم و بیماریهای قلبی ارتباطی وجود دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید