اصلاح کننده ای ارزشمند برای خاک

به گزارش کیوسک خبری آشنا، به گزارش خبرنگاران، زغال زیستی ویژگی های منحصربه فردی دارد که نه تنها آن را به اصلاح کننده ارزشمند خاک برای افزایش سلامت پایدار و باروری خاک تبدیل می نماید، بلکه ابزار مناسبی برای جداسازی بلندمدت دی اکسید کربن موجود در خاک در راستای کوشش برای کاهش گرمایش جهانی است. عنصر کلیدی در فناوری های زغال زیستی، ساخت زغال چوب است که شامل گرمایش ماده آلی در غیاب اکسیژن است. به جای یک فناوری واحد، زغال زیستی زنجیره مشترکی است که در رویکردهای فناورانه متنوعی جریان دارد.

اصلاح کننده ای ارزشمند برای خاک

کتاب زغال زیستی برای مدیریت محیط زیست اثر یوهانس لمان و ایتفن جوزف در 16 فصل، اطلاعات پایه و لازم برای پیاده سازی یکی از مهم ترین راه چاره ها برای آینده زیست محیطی بشر را ارائه می دهد. اثر حاضر، با ارزیابی دقیق و همه جانبه زغال زیستی، شالوده پایداری دنیای آینده ما را به تصویر می کشد.

جابر سلطانی؛ عضو هیأت علمی دانشگاه تهران به عنوان یکی از مترجمان کتاب در پیشگفتار نوشته است: در سال های اخیر، تحقیق و آنالیز در زمینه زغال های زیستی به عنوان یکی از روش های توسعه پایدار مدیریت و مهندسی محیط زیست مورد توجه محققین بسیاری قرار گرفته است. مطالعه زغال های زیستی در مناطق اندکی از دنیا سوابق قبلی دارد و مورد توجه تحقیقات علمی قرار گرفته است، اما در بسیاری از مناطق، تحقیقات روی زغال زیستی در مدیریت محیط زیست به نوعی جدید محسوب می گردد. استفاده از زغال زیستی در راستای توسعه پایدار مدیریت محیط زیست می تواند به کاهش اثرات نامطلوب تغییرات اقلیم، بهبود مدیریت و بازچرخانی آب های غیرمتعارف، بهبود خاک، مدیریت پسماند و فراوری انرژی یاری کند.

کتاب حاضر، یک راهنمای کامل در زمینه چگونگی کاربرد زغال زیستی در مهندسی محیط زیست است که تحلیل های ماهرانه ای را در رابطه با جنبه های زیستی، فناورانه، مالی، سیاسی و اجتماعی این رویکرد ارائه می نماید. زغال زیستی حوزه ای نوظهور با پتانسیل رشد بسیار بالاست و اطلاعات علمی و فناورانه در این زمینه دائما در حال افزایش است.

کاربرد زغال زیستی در خاک

روش های کاربرد زغال زیستی در خاک تا به امروز به ندرست آنالیز شده است. اثرگذاری کاربرد کمپوست ها، کودهای حیوانی یا کودهای معدنی بسته به اینکه وارد خاک شوند یا به طور سطحی اعمال شوند، همچنین به صورت موضعی یا گسترده به کار فرایند، به طور چشمگیری تغییر می نماید. پاسخ های مشابهی را می توان برای روش کاربرد زغال زیستی انتظار داشت. پاسخ های زیست فیزیکی به شیوه ای که زغال زیستی به کار می رود و نیز امکان سنجی فنی، محدودیت های مالی و ایمنی باید درنظر گرفته شوند. برای مثال ویژگی های ریزی (غبارینگی)، خطر اشتعال خودبخودی، خطرات سلامتی و چگالی انباشت بسیار کم زغال زیستی می تواند چالش های ویژه ای را برای کاربردهای ایمن و کم هزینه در خاک ایجاد کند.

زغال زیستی و کمپوست

زغال زیستی را می توان برای پسماندهای آلی به کار برد و گزارش شده است که سرعت کمپوست شدن را افزایش داده و کود حیوانی را بوزدایی می نماید. این موضوع را می توان با نرخ های بیشتر بازفراوری میکروارگانیسم ها در حضور زغال زیستی و حفظ بیشتر میکروارگانیسم ها شرح داد. این امر ارزش زغال زیستی در کشاورزی ارگانیک را به طور چشمگیری می افزاید. روش های کاربرد ممکن است به دلیل مقادیر به کاررفته، احتیاج به کوددهی آلی و روش های کشت وکار خاک، بین کشاورزی ارگانیک و سنتی تفاوت قابل توجهی داشته باشد.

نخستین چاپ کتاب زغال زیستی برای مدیریت محیط زیست با ترجمه مریم احمدوند و جابر سلطانی در 540 صفحه با شمارگان 100 نسخه به بهای 70 هزار تومان از سوی سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی تهران راهی بازار نشر شده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 17 اسفند 1399 بروزرسانی: 17 اسفند 1399 گردآورنده: kshna.ir شناسه مطلب: 420

به "اصلاح کننده ای ارزشمند برای خاک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اصلاح کننده ای ارزشمند برای خاک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید